ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Voorafje: Wintermijmering

Om goed te beginnen, een paar fijne belevenissen tijdens onze winter in Vreeswijk.

Sinterklaasintocht, kaarsjesavond, familiereunie, winterwandelingen met kleindochters etc.

Vervat in een paar mooie foto's.

Tot straks, met ons eerste nieuwe verhaal.

Ad en Tineke

Kerstgroet vanuit Vreeswijk

Vanuit het warme Vreeswijk, een prachtig oud schippersdorp, stuur ik jullie een heel bijzondere groet. Hij is niet van mijzelf maar de groet greep mij zo aan, dat ik die wil delen met alle lieve mensen, die ons nog steeds trouw volgen.

Dit jaar liggen onder ons kerstboompje geschenken voor iedereen. Doosjes met menselijke warmte, zakjes vol geduld, liefde en respect, alles in mooie papiertjes gehuld. Aan ieder takje hangt een wens, een ieder vindt er wat, een wens voor minder pijn, een ander met minder geweld, een speciale wens met beterschap en en veel sterkte voor ieder met veel verdriet of gemis. En sommige..... die zijn blanco, daar is het de gedachte die telt. Verder branden we een kaarsje dat het iedereen goed zal gaan.

Al deze wensen en geschenken, het kost ons eigenlijk niets en we kunnen het blijven geven.

Hoop dat je er blij mee bent, al is het maar voor even.

Fijne Kerstdagen en een voorspoedig 2017

Warme groet van Ad en Tineke.

Van kind naar kind, Avontuur in Amsterdam en slot deel II

Ligplaats Eemmonding: En weer zoeven de kleine wieltjes van het vouwfietsje met flinke snelheid over de kilometerslange rechte wegen door het Eemland, een prachtig weids landschap; eldorado voor de, veelal beschermde weidevogels.

20 oktober. Na een paar fijne dagen aan het Eemland, met nog een bezoek van ons mooie kleindochtertje van ruim 5 maanden (met ouders uiteraard) gaan we verder richting Amsterdam. Via een boodschappen/fietsstop in Almerehaven, laten we bij Durgerdam weer de palen zakken (18.15 uur) daarbij genietend van een prachtige zonsondergang.

21 oktober. Omdat Amsterdam een handige treinverbinding met Eindhoven heeft, waarvan we gebruik willen maken om de kleindochters aldaar te bezoeken, dienen we verzoek in voor ligplaats. Na wat heen- en weer gemail/gebel, wordt ons verboden om ligplaats te nemen i.p.v. een belofte van 2 jaar geleden, om af en toe te mogen liggen aan de Veemkade. Jammer, maar wie niet waagt….. Om 11.00 uur meren we af voor de Willem I sluis (ingang Noordhollands kanaal) en melden ons netjes aan via het marifoonkanaal, vermeld op de borden aan de wal. We worden dan geregistreerd als passagiers/recreatieschip en de ligplaats is geregeld tot zondagochtend. Nog 3 x worden we gecontroleerd door de enorme sleepboten van “Port of Amsterdam”. Het overblijvende probleem van afname van walstroom, wordt gelukkig opgelost door een reddende, stroomvoorzienende engel/buurman. Tussendoor varen we nog even naar Zaandam om 1500 liter diesel te bunkeren. En s’avonds vieren we dit alles met een lekker broodje falafel op het Muntplein, hartje stad!!

23 oktober. Na een dagje Eindhoven, waarop we de goede verrichtingen in het zwembad bewonderen van een van de kleindochtertjes, vertrekken we weer uit Amsterdam om via het saaie Amsterdam-Rijnkanaal naar Vianen te varen. Even 5 uur doorbijten en dan, via de Beatrixsluis, de Lek oversteken en afmeren binnen de remmingswerken vòòr de sluis van Vianen. Ook daar verblijven we een paar dagen om mooie wandelingen en fietstochten te maken en weer spontaan bezoek te krijgen van dochter met gezin. We knutselen een lekker hapje in elkaar en hebben een gezellige avond.

26 oktober. Trossen los om 13.30 uur en om 16.15 uur varen we de Schoonhovense Noodhaven binnen, nadat schoonzoon heeft gecheckt of er ruimte is. Ook daar weer een verjaardagsfeest bij kinderen en kleinkinderen en veel gezellige “verwen”momenten.

30 oktober. Na nog een gezellig koffieuurtje, vertrekken we, uitgezwaaid door dochter en kleindochter voor ons laatste traject naar de winterplek: Vreeswijk. De Koninginnesluis aldaar is voorlopig gestremd, wegens werkzaamheden, dus omvaren. Weer de Beatrixsluis door en dan bakboord uit, via het Merwedekanaal en een overnachting te Jutphaas (voorbij de Nieuwe Rijnhuizerbrug) varen we op

31 oktober, om 10.30 uur Vreeswijk binnen op weg naar onze ligplaats in de Vaartsche Rijn. De nodige bruggen worden bediend door onze havenmeester, met wie we al eerder contact hadden inzake ligplaats, voorzieningen etc.

Als we dan de auto hebben opgehaald, kennis hebben gemaakt met onze buren aan de kade en de wal en het dorpje hebben verkent, zijn we “thuis”. Het is hier prima wonen tot het nieuwe jaar.

Voor de komende tijd en feestdagen wensen we al onze volgers heel veel warmte, harmonie en gezelligheid. Wij gaan er van genieten…..

Tot in het nieuwe jaar, groetjes van Ad en Tineke

Opmerking: Er schijnt nog weleens iets niet goed te gaan bij de verhalen of fotoseries. Wil je toch e.e.a. zien, kijk dan op www.ms-avontuur.reismee.nl.

Bijzondere herfsttocht als afsluiting, deel I

26 september. I.v.m. het mooie, rustige weer, besluiten we z.s.m. over te steken naar Friesland. D.w.z. allereerst via de, altijd zo prachtige Amstel naar Amsterdam. Vanaf het Aarkanaal arriveren we om 12.45 uur bij het rustieke tolhuissluisje en dan de Amstel op. Via Uithoorn en Ouderkerk aan de Amstel, komen we om 15.45 uur aan in Amsterdam. Overleg over event. te openen bruggen verloopt weer prima, tot aan de beroemde Magere Brug, waar ons gemeld wordt dat er geen openingen plaatsvinden tot nà de spits (18.00 uur). In de Nieuwe sluis naast Carré moeten we wachten. Nou, dat kan erger, een leuke, voor toeristen, jaloersmakende plek. 18.10 Uur: “Avontuur, komt u maar door!” Na de Nieuwe Herengracht en Oosterdok met het Scheepvaartmuseum en het VOC schip de Amsterdam, volgt het IJ en om 19.10 uur varen we de Oranjesluis binnen. Na een half uur laten we vóór Durgerdam aan het Buiten IJ de palen zakken en kunnen terugkijken op een mooie, succesvolle dag.

27 september. Een dag kun je lang maken, door vroeg te beginnen. Dus….. 6.45 uur palen omhoog en terwijl we genieten van een prachtige zonsopgang, varen we het Markermeer op. Een mooie, rustige tocht met de wind achter, brengt ons naar de sluis te Lelystad, die we om 10.30 uur verlaten. 4 Uur later arriveren we in Lemmer, de Prinses Margrietsluis om 14.30 uur. We zijn in Friesland, en op een favoriete plek aan de Grote Brekken laten we weer de spudpalen zakken, met het plan om enige dagen te besteden aan wat schilderwerk. De laatste keer zwemmen (18 graden!) en de sauna staan ook op ons lijstje. Wanneer we echter de sauna gebruiken, stopt het aggregaat ermee en zijn we gedwongen op zoek te gaan naar walstroom. Wat is dan comfortabeler en ook gezelliger, dan een haven waar zoonlief werkt en je ongelimiteerd ligplaats kunt nemen?

29 september. 10.45 uur vertrek. Via Prinses Margrietkanaal, en o.a. Sneekermeer arriveren we om 14.45 uur bij voornoemde jachthaven, waar ons een warm welkom wacht. Voorlopig een uitstekende gelegenheid om event. reparaties te verrichten, zoals een defect aggregaat en nog wat schilderwerk af te maken. Fietsen naar Heerenveen, wandelen met de hond. De fijne nabijheid van zoon, schoondochter en kleindochter , een verjaardagsfeest, een lekker dinertje over en weer en samen proosten op de afloop van een goed vaarseizoen. We besluiten een paar weken te blijven.

13 oktober. Na de koffie met een afscheids-lekkertje, gaan we vertrekken. Letterlijk én figuurlijk wringt de Avontuur zich los van deze prachtige ligplaats en nagezwaaid door de kinderen, draaien we weer langzaam de Heerensloot op, richting Deelse brug, die mooi op tijd voor ons opengaat. Om 14.45 uur stoppen we weer op de Grote Brekken (watertemp. Inmiddels 11 graden), zodat we morgen vlot bij de Prinses Margrietsluis kunnen aankomen.

14 oktober. Om 9.55 uur varen we de sluis uit, waar geen verval is, dus deurtje dicht, andere deurtje weer open. Via de Lemster Geul richting Friese sluis, die we d.m.v. telefonische code zelf kunnen bedienen. Om 10.30 uur varen we 4.25 m lager de Noordoostpolder in. Om 12.30 wordt de Marknessebrug in Emmeloord nog nèt bediend maar de Kamperbrug om de hoek , niet meer. Er moet eerst geluncht worden. Om 13.25 uur reeds klinkt er: “Avontuur, leg ‘m d’r maar voor, ik ga je er doorheen helpen”. Vervolgens via de Marknessesluis arriveren we bij het Voorsterbos, waar we helaas geen goede ligplaats kunnen vinden. Dan besluiten we maar even door te bijten: Noordersluis uit, en via het Zwarte Meer en het oersaaie Ramsdiep arriveren we om 18.15 uur bij het IJsseloog, baggerdepôt in het Ketelmeer, waar een prachtig natuurgebied is ontstaan, waar we nog nèt, voor het donker, van kunnen genieten, evenals van de oorverdovende stilte….

15 oktober. S’Morgens wordt die rust aangenaam verstoord door vogelgeluiden, maar we willen verder, dus palen omhoog en richting Randmeren. Via Roggebotsluis komen we aan op het Drontermeer, waar we even aanmeren om op krantenjacht te gaan. Als dat mislukt, varen we door naar Harderwijk. We varen nietsvermoedend richting Visserijhaven en zijn stomverbaasd over de veranderingen die hebben plaatsgevonden. Alle oude gebouwen en kades zijn verdwenen, en overal staan keurig rechte damwanden in het gelid om verfraaid te worden. Hier en daar al wat nieuwe wijken, met huizen in oude stijl aan het water. Aanlegplaatsen zijn er nauwelijks meer, maar net genoeg voor ons. We meren af en rennen van boord om nog nèt op tijd de krant te kunnen kopen. En zoals altijd is het gezellig in Harderwijk by night.

16 oktober. Na een fietstochtje over de nabij gelegen Veluwe en een orientatieronde door het “nieuwe” Harderwijk vertrekken we. Via de Nijkerkersluis arriveren we om 16.00 uur op het Eemmeer, waar we na een kwartier afmeren bij ons doel, de aanlegplaatsen aan de Eemmonding, de plek waar we in het voorjaar hebben gewacht op de geboorte van ons jongste kleindochtertje. Om ook hier, in de nabijheid van de jongste zoon en zijn gezin, even te genietend van elkaars aanwezigheid, blijven we een paar dagen aangemeerd.

Dit is het eerste deel van de afsluitingsroute van 2016. Over een paar dagen volgt het slot.

Groeten Ad en Tineke

Paradijselijke ligplaatsen, paardenbad en topografie

3 september, Maastricht. Aan de befaamde kade bij de Salvatorbrug liggen, is erg aantrekkelijk, maar als 2 studentes dan s’nachts zomaar aan boord stappen en proberen je vlaggetjes met gewicht en al te stelen, overigens in hun pogingen gedwarsboomd door een boze, in zwarte badjas gehulde schipper, dan is de lol er af en vertrekken we. We varen vandaag iets terug en zoeken een rustig plekje, weg van de stadsdrukte en op de plassen bij Eijsden, achter een eiland laten we de palen zakken.

4 september. 15.20 uur Palen omhoog , de Maas weer op en via de Bosscherveldsluis, België weer in.

Even een stukje topografie voor de duidelijkheid. Het Julianakanaal, drukbevaren door binnenschepen, tevens de snelste verbinding vanaf Maastricht naar het noorden, wordt voor de pleziervaart ontraden (saai/druk!). Als alternatief wordt dan geboden de Zuid Willemsvaart, die bijna parallel loopt, maar dan grotendeels door België, op enkele kilometers afstand van de grens met Limburg. Een mooi kanaal door rustige natuurgebieden, langs leuke ligplaatsen met fiets- wandel- en winkelmogelijkheden. Zoals ook de ligplaats bij de voormalige grens te Smeermaas en vervolgens Tongerlo, eveneens een uitstekende plek voor wat schilderwerk.

7 september. 14.15 uur Afmeren bij Bree, mooie lange steiger, waar je zelfs water kunt tanken.

8 september. 8.15 uur Vroeg vertrek. Via 2 sluizen België uit, komen we om 9.45 uur weer in Nederland aan en via de sluizen Weert (16), 15 en Panheel arriveren we, 19 m lager, om 14.00 uur op het grintgat Polderveld. Bekende mooie ligplaats, voor een paar dagen natuurbeleving alsook een gezellige barbecue met onze vrienden uit Maasbracht, die naar ons toe kwamen varen.

11 september. 12.00 uur . Trossen los en via sluis Heel naar de Asseltse Plassen bij Roermond, een paradijselijke ligplaats, waar het saunagebruik een extra dimensie krijgt en waar ook goed geklust kan worden. Het is erg warm en we kunnen dagelijks genieten van het bad festijn van onze buren: een kudde paarden.

3 september, Maastricht. Aan de befaamde kade bij de Salvatorbrug liggen, is erg aantrekkelijk, maar als 2 studentes dan s’nachts zomaar aan boord stappen en proberen je vlaggetjes met gewicht en al te stelen, overigens in hun pogingen gedwarsboomd door een boze, in zwarte badjas gehulde schipper, dan is de lol er af en vertrekken we. We varen vandaag iets terug en zoeken een rustig plekje, weg van de stadsdrukte en op de plassen bij Eijsden, achter een eiland laten we de palen zakken.

4 september. 15.20 uur Palen omhoog , de Maas weer op en via de Bosscherveldsluis, België weer in.

Even een stukje topografie voor de duidelijkheid. Het Julianakanaal, drukbevaren door binnenschepen, tevens de snelste verbinding vanaf Maastricht naar het noorden, wordt voor de pleziervaart ontraden (saai/druk!). Als alternatief wordt dan geboden de Zuid Willemsvaart, die bijna parallel loopt, maar dan grotendeels door België, op enkele kilometers afstand van de grens met Limburg. Een mooi kanaal door rustige natuurgebieden, langs leuke ligplaatsen met fiets- wandel- en winkelmogelijkheden. Zoals ook de ligplaats bij de voormalige grens te Smeermaas en vervolgens Tongerlo, eveneens een uitstekende plek voor wat schilderwerk.

7 september. 14.15 uur Afmeren bij Bree, mooie lange steiger, waar je zelfs water kunt tanken.

8 september. 8.15 uur Vroeg vertrek. Via 2 sluizen België uit, komen we om 9.45 uur weer in Nederland aan en via de sluizen Weert (16), 15 en Panheel arriveren we, 19 m lager, om 14.00 uur op het grintgat Polderveld. Bekende mooie ligplaats, voor een paar dagen natuurbeleving alsook een gezellige barbecue met onze vrienden uit Maasbracht, die naar ons toe kwamen varen.

11 september. 12.00 uur . Trossen los en via sluis Heel naar de Asseltse Plassen bij Roermond, een paradijselijke ligplaats, waar het saunagebruik een extra dimensie krijgt en waar ook goed geklust kan worden. Het is erg warm en we kunnen dagelijks genieten van het bad festijn van onze buren: een kudde paarden.Ga naar de volgende link om een paardenbadfilmpje te bekijken.https://youtu.be/koqEOawnbwc

14 september. Terwijl de zon opkomt, verlaten we dit heerlijk rustige natuuroord. Zachtjes glijdt de Avontuur door het spiegelgladde water. Het is 7.50 uur. Via sluis Belfeld, over de lieflijk stromende Maas, die in het voorjaar nog woest kolkend zijn weg zocht, óp naar het Leukermeer voor een overnachting. Vervolgens sluis Sambeek, en via Cuyck (boodschappen) naar de Kraayenbergse plassen voor een ligplaats met fietsmogelijkheid.

16 september. Zwemmen bij de opkomende zon ( een bijna spirituele ervaring ) en dan weer verder, Grave, Lith, overnachten beneden aan de sluizen (lange passantensteiger) en verder gaat de tocht. Via sluis Andries arriveren we op

17 september op de Waal (9.50 uur). Doel vandaag: via Gorkum, Grote Merwedesluis , Merwedekanaal naar Meerkerk. Weer een vertrouwde ligplaats, dicht genoeg bij om weer verrassingsbezoek te ontvangen van zoon, schoondochter met onze jongste kleindochter. Van hieruit gaan we per OV maar eens een optionele winterplek bekijken. De winter nadert (helaas), dus het wordt tijd om iets te regelen.

19 september. 11.25 uur Vertrek. We willen vanmiddag in Schoonhoven arriveren, vlakbij de kinderen aldaar. Aankomst 15.20 uur in de Noodhaven, nadat een kleindochter heeft gekeken of de plek vrij is. Intussen heeft de schipper/technische man aan boord het voortdurende probleem in het waterdruksysteem opgespoord en d.m.v. een nieuw onderdeel verholpen. (Chapeau!) We brengen een leuke tijd door met de kinderen en kleindochters. Gezellig samen eten, borrelen, winkelen en koffiedrinken. Dat laatste vóór het vertrek op

21 september. 11.15 uur De Lek op. We draaien om 13.10 uur stuurboord uit de Hollandse IJssel op en via de Julianasluizen te Gouda, arriveren we om 17.00 uur op het Aarkanaal te Alphen aan den Rijn, ook weer in de nabijheid van kinderen en kleinkinderen. (altijd weer fijn, als dan ineens een kleindochter aan komt fietsen……) We zijn keurig op tijd om het gezellige verjaardagsfeest van kleinzoon en dochter mee te kunnen vieren. We genieten van “even” binnenwippen, “even” autootje lenen, “even” vrienden bezoeken, “even” samen zijn (heerlijk weer hapje en drankje).

En dan gaan we maandag verder op onze “van-kind-naar-kind “ route. Ditmaal richting Friesland voor het volgende verjaardagsfeest.

We zijn bijna toe aan het laatste verslag. Tot dan! Groetjes van Ad en Tineke

14 september. Terwijl de zon opkomt, verlaten we dit heerlijk rustige natuuroord. Zachtjes glijdt de Avontuur door het spiegelgladde water. Het is 7.50 uur. Via sluis Belfeld, over de lieflijk stromende Maas, die in het voorjaar nog woest kolkend zijn weg zocht, óp naar het Leukermeer voor een overnachting. Vervolgens sluis Sambeek, en via Cuyck (boodschappen) naar de Kraayenbergse plassen voor een ligplaats met fietsmogelijkheid.

16 september. Zwemmen bij de opkomende zon ( een bijna spirituele ervaring ) en dan weer verder, Grave, Lith, overnachten beneden aan de sluizen (lange passantensteiger) en verder gaat de tocht. Via sluis Andries arriveren we op

17 september op de Waal (9.50 uur). Doel vandaag: via Gorkum, Grote Merwedesluis , Merwedekanaal naar Meerkerk. Weer een vertrouwde ligplaats, dicht genoeg bij om weer verrassingsbezoek te ontvangen van zoon, schoondochter met onze jongste kleindochter. Van hieruit gaan we per OV maar eens een optionele winterplek bekijken. De winter nadert (helaas), dus het wordt tijd om iets te regelen.

19 september. 11.25 uur Vertrek. We willen vanmiddag in Schoonhoven arriveren, vlakbij de kinderen aldaar. Aankomst 15.20 uur in de Noodhaven, nadat een kleindochter heeft gekeken of de plek vrij is. Intussen heeft de schipper/technische man aan boord het voortdurende probleem in het waterdruksysteem opgespoord en d.m.v. een nieuw onderdeel verholpen. (Chapeau!) We brengen een leuke tijd door met de kinderen en kleindochters. Gezellig samen eten, borrelen, winkelen en koffiedrinken. Dat laatste vóór het vertrek op

21 september. 11.15 uur De Lek op. We draaien om 13.10 uur stuurboord uit de Hollandse IJssel op en via de Julianasluizen te Gouda, arriveren we om 17.00 uur op het Aarkanaal te Alphen aan den Rijn, ook weer in de nabijheid van kinderen en kleinkinderen. (altijd weer fijn, als dan ineens een kleindochter aan komt fietsen……) We zijn keurig op tijd om het gezellige verjaardagsfeest van kleinzoon en dochter mee te kunnen vieren. We genieten van “even” binnenwippen, “even” autootje lenen, “even” vrienden bezoeken, “even” samen zijn (heerlijk weer hapje en drankje).

En dan gaan we maandag verder op onze “van-kind-naar-kind “ route. Ditmaal richting Friesland voor het volgende verjaardagsfeest.

We zijn bijna toe aan het laatste verslag. Tot dan! Groetjes van Ad en Tineke

Van zonnige Ardennen naar de lage landen, 47,50 m

18 augustus. Na een dagje Namen, besluiten we te vertrekken. Nog even een stuk de Maas òp, richting Dinant, om naar een mooie bekende ligplaats t.h.v. km 24.50 te varen, t.o. de Middeleeuwse vesting Poilvache. Verblijf aldaar van 2 jaar geleden, was voor herhaling vatbaar. Bij melding voor de sluis blijkt e.e.a. defect en moeten we wachten. We vullen de tijd met een wandelingetje en koffiedrinken met onze achterburen. Om 11.50 uur krijgen rood-groen, dus gaan we richting sluis La Plante. Vervolgens nog de sluizen Talifert, Rivière en Hun, totaal ruim 8 m naar beneden, waar bij we ons steeds verbazen over het on-attente gedrag van onze mede-schutters!! We meren af om 15.30 uur. De “Alcazar”, de achterburen van Namen, delen onze mening over de ligplaats, meren ook af en tegen aperitieftijd worden we getrakteerd op heerlijke champagne.

19 augustus ev. We verblijven een paar dagen in de omgeving van Dinant. Na een frisse duik (hoera, het kan weer!!) wandelen we naar Poilvache, de Middeleeuwse ruines van een kasteel en versterkt dorp, uitkijkend over het Maasdal. De afdaling door de nabije bossen, komt uit in Houx, een mooi dorpje aan de voet van de kliffen langs de Maas. We fietsen naar Dinant, en de volgende dag slenteren we over de grote Marche Artisanale van Houx, waar van alles te koop is, o.a. bonnetjes voor een buffet met plaatselijk gebrouwen bier. Heel lekker en gezellig!

22 augustus. Na een route/planningsbespreking, besluiten we met meerderheid van stemmen, dat we toch nog even willen blijven genieten van de Maas e.o. Dus niet terug maar door……………………… 11.00 uur vertrek naar de sluizen Houx en Dinant. Na even wat getwijfel i.v.m. grote drukte, meren we af bij Relais Nautique de Dinant (km 18.35) voor één keer een betaalde , rustige ligplaats. . (behalve de trein) s.Middags wandelen we een pad door de bossen, naar de hooggelegen “Kruisberg”, een prachtige klim- en klauterroute over rotsachtige paden.

23 augustus. We hebben de smaak te pakken en nogmaals klimmen we omhoog, deze keer achter het beroemde Citadel langs. Mooie uitdagende tocht! En dan weer verder over de Maas, vertrek 13.30 uur. Via sluis Anseremme arriveren we om 14.45 bij de afmeersteiger voor Chateau de Freyr, ons bezoekplan voor morgen.

24 augustus. Héél langzaam, metertje voor metertje, kruipt het zonlicht over de gevel van het 17e eeuwse kasteel, waarnaast wij zijn aangemeerd. Tot het totaal, in volle glorie wordt beschenen door de zon. De vele tinten groen op de rotswanden om ons heen, komen weer tot leven. Verschillende kleuren libelles dansen door het gangboord, zwaluwen cirkelen om de boot…… Zo begint onze dag. Laat in de middag bezoeken wij het kasteel van Freyr in Renaissancestijl, prachtig interieur, klassieke tuinen en eeuwenoude sinasappelbomen. Het mooie paviljoen bereiken we via een brug, want in 1933 besloot Koning Leopold om dwars door de tuinen een spoorlijn aan te leggen, die gelukkig niet meer in gebruik is. We besluiten de dag met zwemmen, noodzakelijk, heerlijk tijdverdrijf, want onze thermometers staan op “too high”…..

25 augustus. Na een frisse duik en een wandeling langs de Freyr rotsen, waar het rotsklimmen en abseilen veel wordt beoefend, besluiten we dan toch terug te gaan naar Nederland. Terug via dezelfde sluizen, water bunkeren in Dinant en verder, om dan weer te overnachten aan de kade t.o. de Poilvache ruïnes. Ook daar weer, zwemtrap uithangen en opfrissen!

26 augustus. Even boodschappen doen en verder, op ons slakkegangetje richting Nederland, onderweg genietend van de natuur, voor zover mogelijk. Via 5 sluizen, die ons 10.50 m omlaag schutten, arriveren we bij een goede betonnen wal, een geleidedam naar een voormalige sluis, waar meerdere woonschepen liggen en in een volledig verzandde sluiskolk een grote kolonie ganzen regelmatig grootscheepse vergaderingen houden. Een uitstekende plaats (Sclay) om nog een dagje te genieten van de rotsachtige omgeving, hoewel de warmte ons wel parten speelt.

28 augustus. 10.15 Uur, trossen los! En verder zakken we af, weer ruim 5 m bij sluis Andennes. Huy voorbij en overnachten t.h.v. km 79 aan de kade . (géén aanrader, t.o. kerncentrale, erg onrustig!)

29 augustus. Vroeg weg, en via sluis d’Ampsin arriveren we om 10 uur bij een mooie Halte Nautique: Amay, waar we weer een dagje blijven aangemeerd. We maken een rondwandeling door de hooggelegen Landes de Ombret en maken tijd om bepaalde verplichte handelingen uit te voeren: schoonschip maken.

31 augustus . Vóór vertrek blijkt ons aggregaat kuren te hebben en zijn we vervolgens genoodzaakt een ligplaats te zoeken met walstroom. Via sluis d’Ivoz Ramez , met een lange wachttijd (3e schutting) arriveren we om 14.10 uur bij de Jachthaven van Luik. We wandelen door de gezellige, oude stad, omhoog tot ca. 200 m en dalen af via de beroemde trappen van Luik: Montagne de Bueren met 380 treden, naar het centrum op zoek naar een heerlijk koel biertje.

1 september. Het is de schipper gelukt !!! Aggregaat werkt weer en goed! We vertrekken om 11 uur met als doel Maastricht. Eén grote hindernis nog te nemen: de gevreesde sluis van Lanaye, waar we de 2e schutting krijgen. Na 1 ½ uur wachten worden we met 2 beroepsschepen, nog 1 recreatie en 1 rondvaartboot tot invaren gemaand en na de nodige discussies en veranderingen mogen we vastmaken aan een beroepsschip en zakken we ge-allen 14 m naar beneden. Om 15.45 uur aankomst in Maastricht (kade Salvatorbrug). Pffff.

En dan nu, óp naar het volgende verslag van dit seizoen. Voorlopig genieten we van het prachtige weer en groeten jullie. Tot gauw, Ad en Tineke

Brussel, Charleroi en Namen- omhoog en omlaag

Als het verjaardagsfeest is verwerkt, gaan moeder en dochter de beroemde Romboutstoren beklimmen, een flinke inspanning die zeer de moeite waard is (zeker voor de conditie). Ruim 550 treden, onderbroken door 6 torenkamers met elk een eigen functie. Eenmaal boven op de skywalk kun je hijgend genieten van een uitzicht van Brussel tot Antwerpen. Na een reuzegezellig weekend, moeten de logees ons helaas verlaten. Vervolgens bekijken wij nog een aantal highlights van de stad Mechelen, o.a. de Romboutskathedraal, stadhuis, Begijnhof, St. Janskerk , de Grote Markt , we wandelen over het drijvende Dijlepad en rusten uit op de populaire Vismarkt. Een dagje Leuven, de hoofdstad van Vlaams Brabant, per OV staat ook nog op ons lijstje. We lopen 2 historische wandelingen, waarbij het prachtige gotische stadhuis, gebouwd v.a. 1439, het hoofddoel is van onze trip. Ook hier weer een Begijnhof, Grote markt enz. Echter met de vele eeuwenoude universiteitsgebouwen onderscheidt Leuven zich van andere middeleeuwse steden. We ronden onze tour af met een echte Belgische lunch bij de oude brouwerij Domus.

Op 27 juli is de fiets gerepareerd. Prima moment om te vertrekken. Fiets ophalen, aan boord zetten en trossen los om 10.30 uur. Gelukkig is de Avontuur al gedraaid (met hulp van onze logees, in de stromende regen) zodat we even later al de Benedensluis in kunnen varen: de enige sluis in Europa met een drijvende steiger ! De Dijle lijkt nu 2 x zo breed bij hoogwater en al snel zijn we weer terug op de Rupel, om aldaar bakboord uit, sluis Klein Willebroek in te varen, daarbij begeleid door een uiterst vriendelijke sluiswachteres. Er is nauwelijks verval en even later varen we het grote Brussel-Schelde kanaal op. Bij Tisselt, vòòr de hefbrug, meren we af voor een overnachting. Een erg onrustige ligplaats!

28 juli. Op zoek naar een geschikte plek voor onze volgende logees: zoon, schoondochter en hun dochtertje, vertrekken we om 9.45 uur. 10.30 uur wachten we voor de sluis Zemst, die ons bijna 9 m omhoog schut. Na een uur arriveren we in Vilvoorde bij de supermooie steiger, waaraan we schoorvoetend afmeren, met het idee, dat deze bedoeld zou zijn voor rondvaartboten o.i.d. Na wat info blijkt deze plek echt bedoeld voor tijdelijke aanlegplaats en zodoende ook prachtig voor het weekendverblijf van onze logees. Ze arriveren op 30 juli en we kunnen weer 2 dagen genieten van het kleine babymeisje. Vilvoorde centrum (op loopafstand) blijkt een aardig dorpje met mogelijkheid om te shoppen.

1 augustus. Na een weekend vol gezelligheid, Belgische biertjes, barbecue en genieten van elkaars gezelschap, gaan onze logees weer verder op hun reis naar het vakantieadres en doen wij nog even een boodschappenrondje. Op de valreep nog een bezoekje aan de O.L.Vrouwe Van Goede Hoop-kerk (14/15e eeuw), waar we verrast worden door de aanblik op en korte uitleg over het schitterende koorgestoelte (1663) in Barokstijl. Met een rugzak vol boodschappen en plezierige ervaringen vertrekken we om 15.15 uur, nieuwsgierig naar de doorvaart door Brussel. Via sluis Molenbeek arriveren we 2 uur later bij een bekende ligplaats, na de Kuregembrug, het Biesterbroekdok, om te overnachten. Eén ding is duidelijk: doorvaart door Brussel is niet echt voor herhaling vatbaar.

2 augustus. Kanaal Brussel-Charleroi. Vertrek 10.45 uur. Ons doel voor de komende , volkomen verregende dagen, is Halle. We bereiken de stad via de sluizen Anderlecht, Ruisbroek, Lot (prachtige overnachtin g, ligplaats vòòr de sluis) , en Halle, alle 4 met een verval van 3.70 m, zodat we bij aankomst 14.80 m zijn gestegen. We overnachten aan de kade , stuurboordzijde, nèt na de sluis. Het is een ligplaats aan een drukke weg en daar we Halle kennen, vertrekken we weer snel, niet voordat we even de markt zijn overgelopen en hebben gefourageerd.

4 augustus. 12.15 uur vertrek. 2 Sluizen, Lembeek en Ittrre, schutten ons 14 m omhoog. Het landschap wordt hier al afwisselender, rotsachtig en heuvelachtig. Bij sluis Ittre wordt onze (gratis!) vaarvergunning voor Wallonië in orde gemaakt en mogen we water bunkeren. Dan door naar Ronquieres, waar ons weer een bezoek te wachten staat: 2 kleindochters ( 6 en 8) met hun ouders. We vinden een geschikte ligplaats maar het gekozen weekend (6 aug.) is minder geschikt; het festival van Ronquieres vindt nu plaats. Een enorm dorp is daarvoor opgebouwd, met camping en parkings voor de massa’s bezoekers, alles voorzien van vaak keiharde muziek (!?). Alle plaatselijke en toeristische activiteiten zijn stopgezet en het plan om met onze logees het hellend vlak op te varen is logistiek niet uitvoerbaar. Zelfs de aangekondigde braderie is afgelast. Rest ons te gaan kijken naar de reusachtige vervoersinstallatie voor schepen om 68 m hoogteverschil te overbruggen, d.m.v. een scheepsbak met 3245 ton water, die omhoog rijdt over spoorrails m.b.v. 4 x 59 stalen wielen. Een machtige gebeurtenis!! We vermaken ons verder toch prima met heel veel spelletjes, waar de meisjes gek op zijn en na een gezellig weekendje vertrekken ze weer op 7 augustus. We genieten nog even van de mooie omgeving en maken een prachtige fietstocht langs het riviertje de Samme .

9 augustus. 9.45 uur, verhalen naar de wachtrij voor het hellend vlak. De 2e schutting is voor ons. We varen om 11.10 uur het bassin in, dat met 4,3 km/uur naar boven rijdt. Tegen 12 uur varen we de scheepsbak uit en bevinden ons op de hoogste waterweg van België: ruim 118 m boven zeeniveau. Via de sluizen Viesville en Gosselies, arriveren we om 16.00 uur bij onze overnachtingsplaats: stuurboordwal voorbij de sluis. Onhandige hoge kademuur, maar wel erg rustig en een Carrefour binnen fietsafstand. De beide sluizen hebben drijvende bolders om het verval van 7 m gemakkelijk te kunnen overbruggen.

10 augustus. 12.15 uur trossen los. Na 1 uur arriveren we bij de Sambre en gaan stuurboord uit naar boven om na ca. 3 km bij Marchienne-au-pont af te meren bij een echte Halte Nautique. Van hieruit willen we Charleroi bezoeken per fiets. (geen echt pretje!) Het fietspad loopt dwars door een groot gebied van voormalige staalproducent Cockerill vol roestige ruïnes, bergen staalafval, steenresten en bijproducten van de mijnbouw, als dreigende, vervuilende terre-ils (zieke grond) en voorstad van Charleroi, ooit uitgeroepen als lelijkste stad. Gezegd moet worden dat er in de stad zelf hard wordt gewerkt aan vernieuwingen. We bekijken het prachtige stadhuis en de kathedraal, het bezichtigen zeker waard. Zelf zijn we ook bezienswaardig op onze plooifietsen (Vlaams voor vouwfietsen), daar er verder geen een fiets te zien is.

12 augustus. 10.35 uur, keren in de zwaaikom en terug, richting sluis Marcinelle. We krijgen de 2e schutting en terwijl links van ons het lawaai te horen is van de enorme overlaadstations van schroot, wachten we op onze beurt. Om 11.20 uur verlaten we de sluis en terwijl de omgeving er langzamerhand wat vriendelijker uit gaat zien, worden we via de sluizen Montignie, Roselies en Auvelais totaal ca. 12 m omlaag geschut. Om 12.45 uur meren we af bij Auvelais. Slechte keuze, want over de geklonken spoorbrug (vlakbij) denderen zeer regelmatig goederentreinen.

13 augustus. 10.20 uur vertrek. 11.15 uur meren we af vòòr de sluis van Mornimont, een plek, die alles van de vorige weer goed maakt. Prachtig, rustig en gunstig gelegen voor onze visiste……. Want na afloop van een fietstocht worden we verrast door bezoek van dochter en schoonzoon. Een gezellig borreluurtje + diner volgen. Als we hen na een paar uurtjes uitzwaaien, kunnen we constateren: dit zijn heel fijne verrassingen!

16 augustus. Na nog wat schoonmaakaktiviteiten, vertrekken we dan, redelijk plotseling om 10.00 uur op verzoek van de sluiswachter. Ons doel: Namen, bereiken we via de sluizen Mornimont, Floriffoux en Salzinnes en ruim 10 m lager arriveren we om 13.15 uur aan de kade van Namen. Bekende stek, met veel wifi in de buurt. Vandaar dit (te grote) verslag.

Morgen weer verder, tot de volgende keer. Groetjes van Ad en Tineke

Nederland in of uit?? Feestje in Mechelen (B)

25 juni. Na een fijne tijd op het Polderveld nabij Heel, vertrekken we om 9.40 uur richting sluizen van Panheel, waar we 7 m omhoog schutten, gelukkig m.b.v. drijvende bolders. Via Kanaal Wessem-Nederweert (saai) arriveren we rond de lunch bij de Zuid-Willemsvaart, waar sluis 15 ons weer 4.90 m omhoog schut. We meren af aan de kade te Weert, voorbij de stadsbrug, een bekende, vertrouwde ligplaats. De komende periode staat in het teken van het organiseren van bezoek aan o.a. Maastricht en per huurauto of OV feestelijke gebeurtenissen bijwonen bij onze kinderen en kleinkinderen . Daartoe is het handig om vertrouwde ligplaatsen te vinden en toch ook in staat te zijn een aangenaam traject te volgen. Allereerst Maastricht, via de Zuid-Willemsvaart (gedeeltelijk door België) sluizen 16, 17 en 18. Bij de laatste kopen we een vaarvignet voor 3 maanden. De sluisdeuren gaan echter pas open, als de sluiswachter daadwerkelijk getuige is geweest van het aanbrengen van de sticker, op de juiste plaats op het schip! We overnachten in Bree, waar we ook prima water kunnen tanken en de volgende dag, na 40 km Z.W.vaart, aan de grens bij Smeermaas.

28 juni. Vertrek 9.30 uur, met als doel de kademuur tussen de bruggen van Maastricht , meestal een gewilde ligplaats. Via sluis Bosscherveld arriveren we daar om 10.30 uur en hebben alle ruimte (!?) voor een prima plek. Inmiddels zijn we 21 m omhoog gegaan. We genieten van Maastricht: een mooie film, een “lazy Sunday” concert met een klarinettrio in het Grand Café aan het Vrijthof, een prachtige Hoogmis in de Servaaskathedraal m.m.v. Cappella Santi Servatii. We huren een autootje voor bezoek aan onze jongste kleindochter (1 ½ maand) en de oudste (23 jaar) . De laatste i.v.m. eindexamenfeestje.

4 juli. 12.00 uur trossen los. We varen terug naar Weert, dalen weer 21 m af via de bekende sluizen, overnachten o.a. in het historische dorp Oud-Rekem en bij Tongerlo. Dit keer genieten we onderweg van prachtige natuurparken zoals de Hoge Kempen en Lozense heide, per fiets of benenwagen.

9 juli arriveren we om 11.15 uur weer aan de kade te Weert, waar vandaan we per NS voordeeldagretour naar Eindhoven treinen, voor de verjaardag van een kleindochter. En s’avonds worden we , lekker lux, met de auto teruggebracht…..

12 juli. 10.00 uur vertrek. Nog even wat gewinkeld in Weert en dan gaan we echt Nederland uit, te beginnen met het bekende traject (waar men ons al herkent). Nadat we even naar Bree zijn gevaren om de watertank weer bij te vullen, gaan we terug het Kanaal Bocholt – Herentals op. We meren af bij km 280, aan een oud laadstation. Lunchen, was drogen, een stevige wandeling en dan verder. Om 16.30 uur arriveren we bij de passantensteiger van St. Huibrechts-Lille, een uitstekende overnachtingsplek.

14 juli. We vertrekken om 13.45 uur. 2 Uur later vinden we , vòòr sluis 1, t.o. jachthaven De Blauwe Kei (km 26.50) een uitstekende ligplaats (om te onthouden) als uitvalsbasis voor wandelingen door het prachtige natuurgebied rond Lommel. Ook een ideale plek voor het parkeren van de auto van zoon en schoondochter, die met de kleine meid een weekendje komen logeren. Zo kunnen we even intens genieten van onze jongste kleindochter, die zich nu heel snel ontwikkelt en groeit. Bovendien past ze nog in de gootsteen met haar badje…….

18 juli. Helaas moeten we afscheid nemen na een heel fijn weekend. Dus 9.55 uur trossen los en na een half uur zijn we al 3 sluisjes door en bijna 13 m afgedaald. Na overnachting bij het kruispunt Kanaal Bocholt-Herentals en Kanaal Dessel Kwaadmechelen volgen we verder het kanaal richting Herentals. De natuur is hier prachtig, overal bossen en meren en dan ook mooie fietsroutes. Maar niet voor ons, daar de achterband van één van de fietsen kapot is en er geen fietsenmaker in de buurt is. Dan maar lopen en gelukkig veel zwemmen. Dat laatste kan goed, want het water is redelijk helder. Vandaag dalen we nog verder af. 6 Sluizen met gemiddeld 2 m verval. We meren af nà sluis 9 aan bakboordzijde, om te zwemmen, wandelen en overnachten.

20 juli. 9.40 uur Vertrek, richting sluis 10 Herentals. 1 Uur later en 7.50 m lager varen we het Albertkanaal op. Om 12 uur bakboord uit het Netekanaal op en via sluis Viersel arriveren we na de lunch bij een woon botenligplaats vlakbij Lier. Het blijkt niet écht de bedoeling om hier te verblijven, maar ach, brutalen hebben de halve wereld……

21 juli. Het doel Mechelen voor de komende dagen, komt in zicht!! 10.30 uur vertrek, op naar de getijdesluis Duffel en de Beneden Nete. Na telefonisch overleg kunnen we meevaren met een “collega”, de Klinkaert uit Boom, die ter plaatse zeer bekend is en die al in de sluiskolk is aangekomen. De vriendelijke sassenier (sluiswachter) wacht echter met schutten totdat wij arriveren. We hebben stroom mee en de rivier meandert door een vriendelijk landschap bij zeer laag water. Wel een beetje spannend. Afgesproken is, dat we doorvaren tot Boom (aan de Rupel) om aldaar hoogwater af te wachten, zodat we stroomopwaarts de Dijle kunnen bevaren naar de Benedensluis te Mechelen. Om 15.00 uur is het zover: we varen achter elkaar aan, de sluis staat al gereed en als de boegschroef het niet had opgegeven op het laatste moment in de sluis, was het allemaal perfect gegaan. Maar ja, ook dat kan gebeuren. We varen rechtstreeks naar de passantenplek, niet eerst gedraaid, zoals we oorspronkelijk van plan waren. Mooie plek, vriendelijke omgeving en Mechelen is reuzegezellig. Ideaal om je verjaardag te vieren…..

22 juli. Een gepavoiseerde boot, schoondochter, dochter + man (het hele weekend) op bezoek. Een heerlijke dinertje, afgesloten met een ijsfontein en gezang en als klap op de vuurpijl: de onverwachte aankomst van 2 kleindochters met hun moeder. De jarige kon heel blij en tevreden zijn…….

Het nieuwe jaar is begonnen.

Tot de volgende keer. Groetjes van Ad en Tineke