ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Norway in a nutshell

23 juli. Patrijspoorten dicht, water afsluiten, stroom omzetten en dan inpakken en wegwezen. (let wel: per auto) We vertrekken om 11.30 uur. Het is buiten grijs en regenachtig, maar we zijn vol goede moed. Onze geplande lunch wordt een gehaktbal met een plastic broodje bij een tankstation, omdat de tijd sneller gaat, dan verwacht. P4 aan de haven van Emden is gereserveerd voor het autootje en dan richting de check-in voor de ms Romantika, een enorm grote Cruise ferry (193 m) van de Holland Norway Line, die tijdelijk Emden verbindt met Kristiansand. Cap. 2500 passagiers, 300 auto's, 727 hutten, waarvan wij Ă©Ă©n buitenhut hebben geboekt. Het inchecken vraagt geduld, daar er nog zo'n 2000 passagiers in de rij staan, die zich stapje voor stapje voorwaarts bewegen, maar dan volgt de beloning: hut nr. 8311 met uitzicht op....... de golven. We installeren ons, rusten even uit en gaan dan "gezellig" dineren in een restaurant, zo groot als een voetbalveld met een enorm aanbod van uitstekende gerechten. Na het diner genieten we op dek 9, het zgn "zonnedek" van de ondergaande zon en de heerlijk frisse zeewind. Na een borreltje aan de bar gaan we de hut opzoeken. Overigens windkracht 5-6 Bft doet het schip nauwelijks bewegen.

24 juli. Na een heerlijke nachtrust volgt het ontbijtbuffet, ook weer zeer overdadig. Om 10.45 uur aankomst te Kristiansand, waar het debarkeren verloopt als een trein en om in die termen te blijven, pakken we de trein naar Stavanger van 12 uur. Alles klopt en het weer is heerlijk. Het is een mooi traject met vele bergen en meren. Aankomst in Stavanger 15.30 uur, waar we al snel het hotel Maritiem vinden. Kamer 602 is uitstekend, mooi uitzicht en dan even uitrusten. Op advies van de receptioniste vinden we "iets"te eten. Helaas is Pakistaans niet echt wat je wilt eten in Noorwegen.......voordeel: vlakbij het hotel. Na een orientatierondje richting haven, waar we morgen aan boord gaan voor een fjordencruise, gaan we, begeleid door een slaapmutsje, heerlijk slapen.

25 juli. Het weer : grijs, het ontbijt:zonnig! Ă“p naar de haven waar de ferry ligt aangemeerd voor de Lysefjord cruise. Het weer wordt steeds slechter en het regent hard. De bewolking is erg laag zodat we het hoogtepunt van deze cruise: de Preikestolen, niet kunnen zien. Het betreft een enorm klif van 604 m hoog. De teleurstelling wordt echter al gauw weggenomen, als de crew de boeg van de ferry heel dichtbij de Hengjannefossen waterval stuurt, die zich vanaf een hoogte van 400 m naar beneden stort. Hoewel de 3 1/2 uur durende cruise wordt overschaduwt door het slechte weer, is het toch een indrukwekkende belevenis geweest. Na terugkomst lunchen we op een terras aan de haven en wandelen vervolgens naar het busstation, waar de bus naar Bergen voor ons klaarstaat. De prachtige, afwisselende reis voert grotendeels langs de kust. 2 x Steken we over van het ene eiland naar het andere en we rijden door kilometers lange tunnels, sommigen zeer diep, tot max. 223 m. We arriveren (in de regen) rond 20.00 uur bij ons hotel, dat naast het treinstation is gelegen. Een mooi groot hotel van een ouderwetse grandeur met zwaar bewerkte lambriseringen en mooie kroonluchters, alles in chique stijl. In 1928 gebouwd t.g.v. de nationale tentoonstelling. Parel: Bar Amundsen, een schitterende whiskeybar. Het diner werd uitstekend geserveerd, maar geen echt culinair hoogstandje. Morgen vroeg op !!!

26 juli. Yes, het is mooi weer!! Dan volgt een druk maar afwisselend programma genaamd: “Norway in a nutshell”. Met de Bergensbahn (trein) naar Voss, dan de bus naar Gudvangen, aan het einde van de Naerøyfjord. Aldaar wacht de (electrische) ferry voor een prachtig traject, langs steile bergwanden die we vanaf het ruime dek aan ons voorbij zien gaan in volledige, oorverdovende stilte. In het haventje van Flám stappen we op de Flámsbahnen, één van de steilste spoorlijnen in Europa, met onderweg ook weer tijdsruimte om foto’s te maken en een filmpje van de heks, die zingend haar leven doorbrengt tussen de hoge rotsen en zich af en toe vertoond aan de treinpassagiers. Het traject is adembenemend mooi en eindigt in Vatnahalsen, alwaar het karakteristieke berghotel, midden in de natuur, een mooie kamer voor ons heeft met prachtig uitzicht. Diner in buffetvorm. Top!!

27 juli. Al vroeg, na een heerlijk ontbijt, zitten we in de zon te wachten op de trein naar Myrdal. Vervolgens aansluiting op de trein naar Oslo, de beroemde Bergensbahnen. Een prachtig landschap met veel besneeuwde bergtoppen trekt aan ons voorbij. We komen weer ogen tekort. In de middag aankomst in Oslo, waar we op zoek gaan naar het Spectrum hotel. Een prima hotel, mooie goed verzorgde kamers. 2 Huizen verder is een restaurantje, dus (in de zon) terrasje, biertje, ander terrasje hapje. De avond vullen we met een spelletje in de foyer.

28 juli. De vorige avond is alvast uitgezocht waar de treinvervangende bus zich bevindt. Dit i.v.m. werkzaamheden aan het spoor m.n. traject Oslo – Kristiansand. We vertrekken om 9.25 uur en komen om half 2 aan, met onderweg de nodige stops. Daar de inscheping pas om tegen 16.00 uur plaatsvindt, wachten we heerlijk in de zon, onder het genot van een ijsje. De trossen gaan los tegen 17.00 uur. We hebben weer een prima hut en vullen de avond met het onvermijdelijke dinerbuffet, gevolgd door het kijken naar de ondergaande zon. Slaapmutsje op en……….welterusten.

29 juli. Om 8 uur worden we ruw gewekt met de mededeling dat de hut om 9.15 uur ontruimd moet zijn. Na het ontbijt wachten we op het debarkeren, douane door en vervolgens de auto ophalen, die braaf staat te wachten op P4. We sluiten deze prachtige reis af met een etentje in Terherne, onze thuishaven voor de zomer en gaan aan boord van onze eigen Avontuur.

Het was een onvergetelijke reis door een prachtig, schoon en vriendelijk land!!!

Simon Mocking

HĂ©Ă©l leuk om hierover te lezen! (Wat een auteurs-talent!) En wat een reis! Inspirerend!

Nico en Tineke

Mooi hoor Ad en Tien, prachtig avontuur weer met gele mooie foto's. Chapeau xx

Jan en ineke

Jullie zien er prachtig en ontspannen uit .op een mooie reis.groeten

Mary en Bert

Wat een mooie reis en naar zo’n schoon en rustig land . Was dus echt genieten ,

Iede en jeannette

Wat een geweldig verslag van een nog meer geweldige reis. Die pakken ze jullie niet meer af.

Leni

Wat een spannend/schitterend reisverhaal. Hou hier mooie herinneringen aan.

Mary en Bert

Wat een super mooie foto’s Brengt mooie herinneringen bij ons boven.

Iris Meijer

Wat een mooie reis Ad en Tineke. Leuk om jullie verhaal te lezen met daarbij de mooie foto's! Herinneringen neemt niemand je af. Veel liefs!

Sylvia Oostendorp

wat heerlijk om jullie eens te láten varen...En altijd weer mag ik meegenieten middels de mooie beelden van de reis en het uitgebreide verslag daarbij.
Bedankt lieve Tineke!
lieve groeten voor jullie beiden.