ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Alternatieve rondreis vanaf onze ligplaats Haskerdijken.

Een alternatieve rondreis, niet over water, niet over de weg maar….

Treinrondreis “Zwitserse panorama’s”.

Al enige tijd vòòr het begin van onze treinreis door Zwitserland, verdiepen we ons in de flinke hoeveelheid documenten, door de Treinreiswinkel aan ons gestuurd. Dag-tot-dag overzichten, tickets, plaats reserveringen, een kortingsticket voor regionale treinen, een reservering voor een lunch in de Glacier Express, alsmede voor elke dag een hotelreservering. Een kaart van Zwitserland toont ons alle routes die de verschillende treinen rijden. We maken voor elke dag een insteekmapje, en dan is het zover. We zijn er klaar voor.

2 oktober, 7.50 uur. Eerste traject Zwolle – Arnhem. Met hulp van een lieve zoon kunnen we de auto in Zwolle achterlaten en zijn we op tijd voor de IC naar Arnhem. Daar staat de ICE (max. 300 km p/u) klaar voor vertrek naar Basel om ca. 9 uur en we nemen plaats een fijne kleine 1e klas coupé. Klein minpuntje: in het Duits OV zijn mondmaskers verplicht. Een lange reis, waarin we koffiedrinken, lunchen, dutje doen en om 14.45 uur rijden we Zwitserland binnen (weg met die mondmaskers). Aankomst Basel 14.52. Iets vertraagd zodat we tempo moeten maken voor de aansluiting naar Biel/Biene. Dit is een zgn. kanteltrein, zodat er op het bochtige traject in de Jura harder gereden kan worden. Het traject volgt o.m. de loop van de rivier de Birs en we passeren de 8 km lange Grenchenbergtunnel ui 1915. Te Biel stappen we over op de IC naar Lausanne. Een adembenemend traject met regelmatig uitzicht over het 38 km lange meer van Geneve. Aankomst Lausanne 17.45 uur. Het hotel vinden is een uitdaging, daar er rond het station werkzaamheden plaatsvinden, maar de aanhouder wint en vermoeid arriveren we in het Agora Swiss hotel, waar een mooie kamer voor ons is gereserveerd. We dineren aan de overkant bij een goed sushi restaurant.

3 oktober. Het ontbijt alhier vindt plaats op de 9e verdieping in een reusachtige glazen koepel, die uitzicht biedt over de stad. Een echt “ooh”moment. We vertrekken een trein eerder dan opgegeven, om wat meer overstaptijd te hebben. Een regionale trein van Lausanne naar Montreux biedt uitzicht over het helblauwe meer, de bergen van de Franse Haute Savoie en vele wijngaardterrassen. Vanaf Montreux bereizen we het Golden Pass traject, in een panoramatrein uit de Belle Epoque in romantische retro stijl, gelijk de Orient Express. Heel chique en luxe. Na 2 uur komen we aan in Zweisimmen, en dan volgen Spiez, Interlaken en om 13.55 uur arriveren we tenslotte in Lauterbrunnen, beroemd om zijn 72 watervallen. We overnachten in hotel Silberhorn. Helaas is het hotel hoger gelegen, en beschikt niet over een lift. Dat is een belemmering om uitstapjes te maken. Om toch iets van deze prachtige plaats mee te nemen, gaat de schrijfster toch even per kabelbaantoer de prachtige besneeuwde bergen in, tot 2600 m , om dan met een treintje en een flinke wandeling, weer per kabelbaan af te dalen. Een echte post bus rijdt tot aan het hotel, waar we sávonds dineren.

4 oktober. Prachtig weer! Mooi ontbijt en dan òp naar de lokale trein terug naar Interlaken en dan met de Express naar Luzern. Aldaar wacht een ouderwetse raderboot , om ons mee te nemen op een prachtige cruise over het Vierwoudstedenmeer. Diepblauw water omzoomd door indrukwekkende bergkammen. Na 2 ½ uur aankomst in Flúellen waar de Gotthard Panorama Express naar Lugano staat te wachten. Een steward heet ons welkom in deze prachtige luxe trein en biedt ons champagne met hapjes aan! We genieten van dit traject dwars door de Alpen, goed zichtbaar door de vele grote ramen tot boven in de coupé’s. Tegen 17.00 uur aankomst in Lugano, hotel Continental Park. Goed verzorgd, prima keuken.

5 oktober. Met een enorm ontbijtbuffet begint onze dag waarop we starten met de Bernina Express Bus langs het Lugano- en Como meer. Om 11.15 uur rijden we Italië binnen m.n. Tirano. Na een lunch vlakbij het station stappen we om 14.30 uur op de Bernini Express, Kopje thee, chocolaatjes en een vrolijke stewart. Een prachtige route, langs rivieren, beken, langs de boomgrens. Deze panoramatrein verbindt Noord Europa met het zuiden en is een indrukwekkende belevenis. Eindstation Bergün, waar het lieflijke, mooi gelegen hotel Ladina is gereserveerd. We genieten aldaar weer van een prima diner.

6 oktober. Weer een super ontbijt en idem weer. Een lokaal treintje brengt ons naar de langzaamste express trein van de wereld, de beroemde Glacier Express, de panoramatrein naar Zermatt aan de voet van de Matterhorn. Ruim 7 uur durende rit met luxe bediening op je plaats, prachtige uitzichten over de Zwitserse Grand Canyon, door 91 tunnels, 291 bruggen. Terwijl we genieten van een prima 3 gangen lunch, passeren we de Oberalppass op ruim 2000 m, waar we in augustus 2021 gewandeld hebben. Een overweldigende ervaring, die eindigt in Zermatt. Aldaar rijden tuk tuk-achtige taxi’s naar de verschillende hotels, o.a. ons hotel Adonis. Dit omdat de stad geheel auto-vrij is. We dineren in de mooie stad, met uitzicht op de Matterhorn.

7 oktober. Laatste dag. De verschillende regiotreinen voeren ons hoog boven het Rhônedal om dan weer, middels enkele keerbochten af te dalen naar Spiez. Dan volgt, na een laatste blik op de Zwitserse Alpen, de stad Bern en vervolgens met de IC naar Basel, Arnhem en tenslotte Zwolle, waar we weer worden opgewacht door dezelfde lieve chauffeur, die onze auto voorrijdt.

Het was heel bijzonder, heel veel belevenissen in korte tijd en nu, gaan we met veel mooie ervaringen rijker, lekker uitrusten.

We bereiden ons voor op het vertrek naar Amersfoort voor het winterseizoen.

Groeten Ad en Tineke

Nico en Tineke

Fantasisch lieve mensen, mooie reis weer hoor en prachtig beschreven. Tot gauw xxx

Josee

Hi Tineke, wat hebben jullie een schitterende reis gemaakt. Ik wist niet dat per trein reizen er zoveel moois te zien is. Ik ken dat Zwitserland-Italië deel niet. Heel interessant om te lezen.
Hartelijke groet, Josée

Ine Castelijns

Wat een heerlijke reis maakten jullie!
Ik heb mee genoten met jullle vanuit een luie stoel !
Dank je wel , lieve groet
Ine

Sylvia Oostendorp

Lieve Tineke, Weer genoten van je verhaal.
Wat een heerlijke (t) reis (n) genieters zijn jullie toch.
Per boot, trein, te voet of in een kabelbaantje, het klinkt allemaal heerlijk!
Geniet nog verder, dan genieten wij mee door de verhalen en mooie foto's!
liefs, Sylvia