ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Terug van weggeweest...

Na een onverwacht gunstige wending in ons “varensleven” , pakken we de draad weer op van het blog, betreffende onze avonturen, zij het wat eenvoudiger en slechts langs prachtige Nederlandse wateren. De winter was oergezellig, vol gezamenlijke etentjes, verjaardagen, borreltjes, de filmclub, de winterzwemclub en, heel belangrijk, een voortdurend zorgen voor elkaar, indien nodig. Kortom een overwintergroep, die vrij uniek is.

1 april was een grap, maar 2 april is het echt serieus. We gaan vertrekken. Ons plan: samen, via een paa enr aantrekkelijke ligplaatsen naar Friesland varen. Of in het meest gunstige geval qua weer/wind, via het Randmeren, Ketelmeer en IJsselmeer. Het is prachtig weer en om 10 uur gaat de Kwekersbrug open om onder flinke belangstelling van de achterblijvers, in volgorde, de Red Rose, Avontuur, Fortuna, Kalindie en Bolivar te laten passeren, om vervolgens ieder zijn eigen traject te gaan . Na 1 ½ uur varen we onder de Eembruggen door en om 12.10 uur meren we af aan de bekende ligplaats aan de Eemmonding. We vinden aldaar een totaal onbegaanbare modderige wallekant, waar blijkbaar een flinke kudde schapen heeft gegraasd, zodat het onmogelijk is van boord te stappen.

3 april. Daar we nauwelijks op de wal kunnen komen, plannen we een dagje klussen en schoonschip maken, maar door het weliswaar zeer koude, maar zonnige weer, droogt de modder en kan met enige moeite de fiets gebruikt worden voor een tochtje door de Eempolder.

5 april. 10.15 uur, we vertrekken, het Eemmeer op, om 11.45 sluis Nijkerk. Wat zijn we blij met onze aangeschafte headsets, die veel rust geven bij o.a. sluiswerk. Om 15.45 arriveren we in Elburg. Een prachtige plek naast de voormalige visafslag met uitzicht op de botterwerf, waar oude vissersschepen worden gerestaureerd. Tijdens de Hansedagen meert er bovendien het Kamper Koggeschip af, een copie van een scheepswrak uit 1336, gevonden in de Flevopolder bij Nijkerk in 1985. Algauw krijgen we gezelschap van een kleine delegatie overwinteraars (Amersfoort). De Kalindie en wat later de Hebbes, waarmee we menig gezellig uurtje doorbrengen, voorzien van hapjes en drankjes. Door omstandigheden zijn we voorlopig genoodzaakt om in Elburg te blijven. Een betere ligplaats hadden we niet kunnen bedenken, een stadje dat veel weg heeft van een historisch openlucht museum, vol gezellige terrasjes en winkeltjes.

22 april. Yes het is zover. We kunnen weer verder en daar de wind niet boven de 2 Bf is vandaag, gaan we de overtocht via het IJsselmeer wagen. Drontermeer op, en via de Reevesluis (10.05 uur) en vrije doorvaart bij de Roggebotsluis (in afbraak) varen we het Ketelmeer op. We besluiten nu echt door te varen, daar de wind van nog steeds 2 BF uit gunstige richting komt. Om 11.45 uur varen we onder de Ketelbrug door en is Urk in zicht. Daarna nog 3 ¼ uur duurt het saaie traject , langs vele windmolens aan stuurboord en eindeloos water aan bakboord. Maar dan zijn we er ook. Om 15.00 uur varen we de Margrietsluis te Lemmer binnen en……… Fryslân, here we are!! En dan begint het te regenen. Ons doel voor vandaag, Marrekrite eiland aan de Grote Brekken bereiken we om 15.45 uur….. en dan rusten we uit!!

25 april. 15 Jaar geleden werden wij op deze dag in de echt verbonden, een mooie dag om aan te komen op onze nieuwe zomerligplaats, van waaruit we Friesland zullen doorkruisen. Om 15.00 uur trossen los van het onbewoonde eiland en via Pr. Margrietkanaal, Sneekermeer, Zandslootburg door, meren we af in de Jachthaven Nerushoek om 15.30 uur, daarbij geholpen door Australische tijdelijke buren.

Een vriendelijke havenmeester, prettige ongedwongen sfeer in de haven, verschillende schepen van ons formaat (of groter) een lieflijk dorpje, 3 prachtige honden. Dit gaat lukken!

We houden jullie op de hoogte. Groeten van Ad en Tineke

P.S. Om filmpje van ons vertrek te bekijken: Klik op de link........

Simon Mocking

Hoe leuk kan 't wezen!!
En YouTube ken geen geheimen meer! Toch?

Simon Mocking

+ t natuurlijk..

Janny van Hooff

Blij weer van jullie te horen.
We volgen jullie en de Avontuur al zoveel jaren .
En 25 april 2008 was daar ook bij.
Nog vele jaren met mooie avonturen en verhalen gewenst.

Josee Geerards

Hallo Tineke,
Wat een mooi verhaal weer. En van harte gefeliciteerd met jullie 15 jarig ‘bestaan’.
Het is altijd interessant om te lezen welke avonturen en reizen jullie meemaken. En ook de vertragingen in en met de natuur.
Veel geluk op jullie Nederlandse reis.
Zelf zit ik in mijn busje met uitzicht op de Tyreense zee. We zijn naar Livorno gereden en met de boot naar Sardinië gevaren. We hebben nog ruim 2 weken om het eiland te verkennen.
Jij Tineke en ik vinden het heerlijk om de vrijheid te ervaren van het reizen met schip en busje.
Lieve groet van Josée.

Ine Castelijns

Lieve Tineke en Ad,

Wat goed om te lezen, dat jullie weer varen . Altijd leuk om te horen en zien, hoe het jullie vergaat
Warme groet
Ine

anneke

Super leuk weer!! veel plezier en vooral mooi weer!!

Joke Eijgenbrood

Lieve Tineke en Ad,
Heerlijk dat jullie weer varen! Heel veel plezier gewenst, geniet er maar lekker van!!
Liefs van Joke

Nico en Tineke

Fijn lieve mensen, lekker weer varen en genieten van alles. Heel veel zonnig vaarplezier en we gaan elkaar zien en genieten weer mee xxx

Jeannette en iede

Leuk filmpje, en... wat hebben jullie een prachtige plek daar in Terherne. Fijne zomer en we kijken uit naar de volgde verslaglegging.

Iris

Leuke blog om te lezen Tineke. Veel liefs vanaf de Fortuna.