ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Van kind naar kind, Avontuur in Amsterdam en slot deel II

Ligplaats Eemmonding: En weer zoeven de kleine wieltjes van het vouwfietsje met flinke snelheid over de kilometerslange rechte wegen door het Eemland, een prachtig weids landschap; eldorado voor de, veelal beschermde weidevogels.

20 oktober. Na een paar fijne dagen aan het Eemland, met nog een bezoek van ons mooie kleindochtertje van ruim 5 maanden (met ouders uiteraard) gaan we verder richting Amsterdam. Via een boodschappen/fietsstop in Almerehaven, laten we bij Durgerdam weer de palen zakken (18.15 uur) daarbij genietend van een prachtige zonsondergang.

21 oktober. Omdat Amsterdam een handige treinverbinding met Eindhoven heeft, waarvan we gebruik willen maken om de kleindochters aldaar te bezoeken, dienen we verzoek in voor ligplaats. Na wat heen- en weer gemail/gebel, wordt ons verboden om ligplaats te nemen i.p.v. een belofte van 2 jaar geleden, om af en toe te mogen liggen aan de Veemkade. Jammer, maar wie niet waagt….. Om 11.00 uur meren we af voor de Willem I sluis (ingang Noordhollands kanaal) en melden ons netjes aan via het marifoonkanaal, vermeld op de borden aan de wal. We worden dan geregistreerd als passagiers/recreatieschip en de ligplaats is geregeld tot zondagochtend. Nog 3 x worden we gecontroleerd door de enorme sleepboten van “Port of Amsterdam”. Het overblijvende probleem van afname van walstroom, wordt gelukkig opgelost door een reddende, stroomvoorzienende engel/buurman. Tussendoor varen we nog even naar Zaandam om 1500 liter diesel te bunkeren. En s’avonds vieren we dit alles met een lekker broodje falafel op het Muntplein, hartje stad!!

23 oktober. Na een dagje Eindhoven, waarop we de goede verrichtingen in het zwembad bewonderen van een van de kleindochtertjes, vertrekken we weer uit Amsterdam om via het saaie Amsterdam-Rijnkanaal naar Vianen te varen. Even 5 uur doorbijten en dan, via de Beatrixsluis, de Lek oversteken en afmeren binnen de remmingswerken vòòr de sluis van Vianen. Ook daar verblijven we een paar dagen om mooie wandelingen en fietstochten te maken en weer spontaan bezoek te krijgen van dochter met gezin. We knutselen een lekker hapje in elkaar en hebben een gezellige avond.

26 oktober. Trossen los om 13.30 uur en om 16.15 uur varen we de Schoonhovense Noodhaven binnen, nadat schoonzoon heeft gecheckt of er ruimte is. Ook daar weer een verjaardagsfeest bij kinderen en kleinkinderen en veel gezellige “verwen”momenten.

30 oktober. Na nog een gezellig koffieuurtje, vertrekken we, uitgezwaaid door dochter en kleindochter voor ons laatste traject naar de winterplek: Vreeswijk. De Koninginnesluis aldaar is voorlopig gestremd, wegens werkzaamheden, dus omvaren. Weer de Beatrixsluis door en dan bakboord uit, via het Merwedekanaal en een overnachting te Jutphaas (voorbij de Nieuwe Rijnhuizerbrug) varen we op

31 oktober, om 10.30 uur Vreeswijk binnen op weg naar onze ligplaats in de Vaartsche Rijn. De nodige bruggen worden bediend door onze havenmeester, met wie we al eerder contact hadden inzake ligplaats, voorzieningen etc.

Als we dan de auto hebben opgehaald, kennis hebben gemaakt met onze buren aan de kade en de wal en het dorpje hebben verkent, zijn we “thuis”. Het is hier prima wonen tot het nieuwe jaar.

Voor de komende tijd en feestdagen wensen we al onze volgers heel veel warmte, harmonie en gezelligheid. Wij gaan er van genieten…..

Tot in het nieuwe jaar, groetjes van Ad en Tineke

Opmerking: Er schijnt nog weleens iets niet goed te gaan bij de verhalen of fotoseries. Wil je toch e.e.a. zien, kijk dan op www.ms-avontuur.reismee.nl.

Janny

Het laatste verhaal van 2016.
Vreeswijk. Mooie plaats om te overwinteren voor jullie.
En mooie plaats om nieuwe plannen te maken.
Zie uit naar de 2017-verhalen, met bijbehorende mooie foto's.
Hartelijke groet. Janny