ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Bijzondere herfsttocht als afsluiting, deel I

26 september. I.v.m. het mooie, rustige weer, besluiten we z.s.m. over te steken naar Friesland. D.w.z. allereerst via de, altijd zo prachtige Amstel naar Amsterdam. Vanaf het Aarkanaal arriveren we om 12.45 uur bij het rustieke tolhuissluisje en dan de Amstel op. Via Uithoorn en Ouderkerk aan de Amstel, komen we om 15.45 uur aan in Amsterdam. Overleg over event. te openen bruggen verloopt weer prima, tot aan de beroemde Magere Brug, waar ons gemeld wordt dat er geen openingen plaatsvinden tot nà de spits (18.00 uur). In de Nieuwe sluis naast Carré moeten we wachten. Nou, dat kan erger, een leuke, voor toeristen, jaloersmakende plek. 18.10 Uur: “Avontuur, komt u maar door!” Na de Nieuwe Herengracht en Oosterdok met het Scheepvaartmuseum en het VOC schip de Amsterdam, volgt het IJ en om 19.10 uur varen we de Oranjesluis binnen. Na een half uur laten we vóór Durgerdam aan het Buiten IJ de palen zakken en kunnen terugkijken op een mooie, succesvolle dag.

27 september. Een dag kun je lang maken, door vroeg te beginnen. Dus….. 6.45 uur palen omhoog en terwijl we genieten van een prachtige zonsopgang, varen we het Markermeer op. Een mooie, rustige tocht met de wind achter, brengt ons naar de sluis te Lelystad, die we om 10.30 uur verlaten. 4 Uur later arriveren we in Lemmer, de Prinses Margrietsluis om 14.30 uur. We zijn in Friesland, en op een favoriete plek aan de Grote Brekken laten we weer de spudpalen zakken, met het plan om enige dagen te besteden aan wat schilderwerk. De laatste keer zwemmen (18 graden!) en de sauna staan ook op ons lijstje. Wanneer we echter de sauna gebruiken, stopt het aggregaat ermee en zijn we gedwongen op zoek te gaan naar walstroom. Wat is dan comfortabeler en ook gezelliger, dan een haven waar zoonlief werkt en je ongelimiteerd ligplaats kunt nemen?

29 september. 10.45 uur vertrek. Via Prinses Margrietkanaal, en o.a. Sneekermeer arriveren we om 14.45 uur bij voornoemde jachthaven, waar ons een warm welkom wacht. Voorlopig een uitstekende gelegenheid om event. reparaties te verrichten, zoals een defect aggregaat en nog wat schilderwerk af te maken. Fietsen naar Heerenveen, wandelen met de hond. De fijne nabijheid van zoon, schoondochter en kleindochter , een verjaardagsfeest, een lekker dinertje over en weer en samen proosten op de afloop van een goed vaarseizoen. We besluiten een paar weken te blijven.

13 oktober. Na de koffie met een afscheids-lekkertje, gaan we vertrekken. Letterlijk ĂŠn figuurlijk wringt de Avontuur zich los van deze prachtige ligplaats en nagezwaaid door de kinderen, draaien we weer langzaam de Heerensloot op, richting Deelse brug, die mooi op tijd voor ons opengaat. Om 14.45 uur stoppen we weer op de Grote Brekken (watertemp. Inmiddels 11 graden), zodat we morgen vlot bij de Prinses Margrietsluis kunnen aankomen.

14 oktober. Om 9.55 uur varen we de sluis uit, waar geen verval is, dus deurtje dicht, andere deurtje weer open. Via de Lemster Geul richting Friese sluis, die we d.m.v. telefonische code zelf kunnen bedienen. Om 10.30 uur varen we 4.25 m lager de Noordoostpolder in. Om 12.30 wordt de Marknessebrug in Emmeloord nog nèt bediend maar de Kamperbrug om de hoek , niet meer. Er moet eerst geluncht worden. Om 13.25 uur reeds klinkt er: “Avontuur, leg ‘m d’r maar voor, ik ga je er doorheen helpen”. Vervolgens via de Marknessesluis arriveren we bij het Voorsterbos, waar we helaas geen goede ligplaats kunnen vinden. Dan besluiten we maar even door te bijten: Noordersluis uit, en via het Zwarte Meer en het oersaaie Ramsdiep arriveren we om 18.15 uur bij het IJsseloog, baggerdepôt in het Ketelmeer, waar een prachtig natuurgebied is ontstaan, waar we nog nèt, voor het donker, van kunnen genieten, evenals van de oorverdovende stilte….

15 oktober. S’Morgens wordt die rust aangenaam verstoord door vogelgeluiden, maar we willen verder, dus palen omhoog en richting Randmeren. Via Roggebotsluis komen we aan op het Drontermeer, waar we even aanmeren om op krantenjacht te gaan. Als dat mislukt, varen we door naar Harderwijk. We varen nietsvermoedend richting Visserijhaven en zijn stomverbaasd over de veranderingen die hebben plaatsgevonden. Alle oude gebouwen en kades zijn verdwenen, en overal staan keurig rechte damwanden in het gelid om verfraaid te worden. Hier en daar al wat nieuwe wijken, met huizen in oude stijl aan het water. Aanlegplaatsen zijn er nauwelijks meer, maar net genoeg voor ons. We meren af en rennen van boord om nog nèt op tijd de krant te kunnen kopen. En zoals altijd is het gezellig in Harderwijk by night.

16 oktober. Na een fietstochtje over de nabij gelegen Veluwe en een orientatieronde door het “nieuwe” Harderwijk vertrekken we. Via de Nijkerkersluis arriveren we om 16.00 uur op het Eemmeer, waar we na een kwartier afmeren bij ons doel, de aanlegplaatsen aan de Eemmonding, de plek waar we in het voorjaar hebben gewacht op de geboorte van ons jongste kleindochtertje. Om ook hier, in de nabijheid van de jongste zoon en zijn gezin, even te genietend van elkaars aanwezigheid, blijven we een paar dagen aangemeerd.

Dit is het eerste deel van de afsluitingsroute van 2016. Over een paar dagen volgt het slot.

Groeten Ad en Tineke

Ine Castelijns

Dag Tineke en Ad,

Goed te horen en te lezen, dat jullie een
mooi vaarseizoen hebben gehad.
Onlangs hoorde ik de stem van Tineke op de
radio in t programma" noot schieten" verrassend!
Ik wens jullie n heerlijke herfst.
Wij genieten van de kleuren in tuin en duin, wandelen
en fietsen veel en maken t goed.
Hartelijke groet
Ine Castelijns