ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Auf Wiedersehen, vanuit Nederland

We hebben een heerlijke tijd gehad in Duitsland en het is zeker voor herhaling vatbaar. Gastvrij Duitsland, waar in elk stadje, waar zich ook maar een carillon bevindt, o.a. het lied “Die Gedanken sind frei” vrolijk weerklinkt. Een prachtig uitgangspunt…….

25 september. 10.00 uur vertrek vanuit een van de mooiste en meest comfortabele havens, Yachthafen Emspark te Haren (Ems). Op dit traject van zo’n kleine 35 km passeren we weer 3 sluizen: Hilter, Düthe en Bollingerfähr en zakken totaal ca. 6 m. Gelukkig is de bakboordkolk van deze laatste sluis weer gerepareerd en in gebruik, want de stuurboordsluis bestaat uit een talud aan beide zijden, met daarvòòr los staande palen op ca. 30 m van elkaar. Probeer daar maar eens stevig af te meren! Om 14.20 uur meren we af bij de steiger van restaurant Emsblick, onze eerste ligplaats op de heenreis. Dat vieren we aldus met een riant afscheidsdiner.

26 september. 9.35 uur. Het weer is goed en na oproep kunnen we mee met een tanker, de laatste sluis, Herbrum, in. Het hierna volgende traject voert slingerend door het landschap, zodat elke bocht weer een andere aanblik geeft. T.h.v. Papenburg (11.10 uur) verandert het DEK in de rivier de Ems en stopt de KM aanduiding. We beginnen dus nu weer bij “0”. Ook de Ems is prachtig, ware het niet, dat hij heel veel modder meevoert en wordt daarom ook wel de “gele” rivier genoemd. Op dit getijdentraject hebben we heerlijk stroom mee (vooraf uitgebreid berekend a.d.h.v. waterstanden Delfzijl) . En met de grens in zicht, sluiten we langzamerhand, een voor een alle Duitse boeken en waterkaarten. Wanneer we om 14.15 uur het Zeehavenkanaal van Delfzijl invaren, dan zijn we weer terug in ons kikkerlandje en strijken we de Duitse gastenvlag. De kleine zeesluis schut ons na een korte wachttijd 2,5 m omhoog en als we direct na de sluis willen afmeren bij een “sport”ligplaats, blijkt deze bezet door werk/beroepsschepen. Na de nodige “van-het-kastje-naar-de-muur” telefoontjes krijgen we van de havendienst (tegen betaling) een plaats toegewezen in de Farmsumerhaven voor beroepsschepen: ècht maar voor 1 nacht !! Om 16.15 uur meren we af op onze eerste Nederlandse ligplaats. Het was een lange dag!

27 september. 10.45 uur vertrek. Buiten ziet alles er grauw uit en het traject over het Emskanaal richting Groningen is saai. Verder moeten we weer erg wennen aan al die bruggen, die open moeten. Aanmelden…. wachten….. wel…..niet…. even aanmeren…. Om 13.20 uur arriveren we in Groningen, de stad waar we graag verblijven. Even lekker winkelen, uitgaan en naar de bieb. En als we dan een, voor ons, bekende luxe motor uit Amsterdam zien liggen, roepen we allemaal: “Dat kan niet waar zijn !” Dat moet natuurlijk gevierd worden met een borrel en een hap!

29 september. We varen om 11.25 uur weer weg en arriveren 5 min. later bij de Oostersluis, waar we kunnen aansluiten bij een juist invarende tanker. Via het van Starkenborghkanaal en sluis Gaarkeuken, het Prinses Margrietkanaal op, een overbekend traject. En dan hijsen we de Friese gastenvlag en de Marrekritevlag. Onze routeplanner van PC Navigo is ingesteld op “toeristische route” en tot onze verrassing brengt hij ons naar de Princenhof , alwaar we een prachtige route varen en een dito ligplaats vinden van de Marrekrite: De Kop van Wiegersma. Een van de mooiste vrije ligplaatsen met een prachtig wijds uitzicht, zodat we op

30 september pas om 14.00 uur onze route voortzetten, via het Pr.Margrietkanaal. T.h.v. Sneek meren we af op de Goingarijpster Poelen, aan het eiland de Greate Griene om 16.45 uur. Ook weer een mooie ligplaats met uitzicht op o.a. het Sneekermeer.

1 oktober. Omdat er al dagenlang een forse wind staat, kiezen we voor een binnendoor route naar ons eerstvolgende doel : Hattem, i.p.v. via het IJsselmeer. Dat betekent, via de Noorder Oudeweg, Langweerder wielen, Skarster Rien en Tjeukemeer richting Ossenzijl voor vandaag. We meren om 15.30 uur af bij een rustieke ligplaats nabij de Mr.H.P.Linthorst Homansluis, in het riviertje de Linde, en genieten aldaar van natuur en stilte. …….. ssstt. We ontdekken daar de schoonheid van de vallei van de Linde, een riviertje met daarin een oude 3-weg sluis (niet meer in gebruik) en dat gedeeltelijk onderdeel is van de natuurlijke grens tussen Friesland en Overijssel.

2 oktober. Om 10.30 uur vertrekken we en kunnen direkt de voornoemde sluis invaren , om 5 min. later, geschut en wel, er weer uit te varen. Een record!! Er is nauwelijks verval. We besluiten nog even een favoriet stadje te bezoeken nl. Meppel. Via het kanaal Steenwijk-Ossenzijl, kanaal Beulakerwijde-Steenwijk en de Belterwijde, arriveren we om 14.25 uur bij de Beukersluis en varen dan bakboord uit het Meppelerdiep op. Om 15.30 uur meren we af en wonen “even”aan de Prins Hendrikkade te Meppel.

4 oktober. 10.45 uur vertrek. Na een plezierig verblijf in Meppel, gaan de trossen weer los en via het Zwarte Water, de Spooldersluis te Zwolle en de Gelderse IJssel arriveren we om 14.00 uur in de Jachthaven van Hattem, alwaar we al worden opgewacht en hartelijk worden verwelkomd. We krijgen weer een uitstekende ligplaats en s’avonds worden we getrakteerd op een prachtig diner. We verheugen ons op een fijn verblijf in Hattem en omgeving en bij de kinderen.

Tot over 14 dagen!!!!

Ad en Tineke