ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

HERFST in West-Brabant

8 September. Als wij alle belevenissen aan wal weer hebben afgewerkt, zetten we de auto weer op stal en gaan per OV weer terug naar onze eigen veilige Avontuur, die helemaal onbeheerd is achtergebleven aan de kade van Son. Alles is wel aan boord, zodat we op

9 September de trossen eindelijk los kunnen gooien. Na 6 bruggen, die allemaal keurig op tijd opengaan op ons verzoek, arriveren we nog vòòr de middag bij het mooie dorp Oirschot aan een uitstekende kade.

10 September. Eerst even wat werkzaamheden en dan gaan we Oirschot bekijken d.m.v. een korte wandelroute van de VVV. Het dorp is beslist de moeite waard!!

11 September. Van de nabij gelegen zelfbedieningshaven, waar we alleen aan de buitenkant kunnen afmeren, vullen we onze watervoorraad weer aan, hetgeen wat klim- en klauterwerk oplevert. Vòòr 12 uur varen we dan weer verder. Ook nu weer uitstekend geregelde brugopeningen, alsook een sluis, die we om 13.00 uur passeren. Je kunt nu goed merken dat het seizoen ten einde loopt. Bij aanlegplaatsen liggen soms nog 1 of meer jachten, en ook in deze sluis zijn we het enige schip. Om ons doel: de haven van Tilburg, te bereiken, moeten we wachten tot de Piusbrug opent, op elk heel uur, zodat we om precies 15.00 uur de brug passeren en om 15.15 uur afmeren in de Piushaven. Tilburg is geen parel onder de Brabantse steden, maar heeft toch wel iets te bieden wanneer de omstandigheden je gebieden wat langer te blijven. We vermaken ons prima, krijgen nog gezellig bezoek van een schoondochter met haar moeder, die in Tilburg woont, totdat er op 16 September een treinreis naar Amsterdam gemaakt moet worden en we een vriendin verwachten, die een paar dagen mee gaat op Avontuur.

17 September. We zijn hard toe aan het vervolgen van onze zwerftocht door Nederland. En na de rituelen, zoals de krant halen en afrekenen zijn we klaar voor vertrek. Ware het niet dat de brugwachter c.q. havenmeester graag gezellig koffie komt drinken en lekker aan de praat gaat. Naast het beheren van de haven, en de brugbediending, verdient hij ook nog de kost als musikant en vertelt daarover prachtige verhalen. Terwijl de brug, door al die verhalen 10 min. te laat draait, zwaait Piet, de brugwachter, een klompje naar ons toe met geld...... we krijgen 1 nacht terug/gratis!! Alle bruggen draaien weer keurig op tijd open en ook het sluiswerk (3 x) verloopt gladjes. Sluis III (nog in Tilburg) heeft 2 trappen, d.w.z. als je de sluis uitkomt, beland je direkt in de volgende en wordt je nog verder naar beneden geschut. Na 6 uur varen moeten we nog flink zoeken naar een ligplaats, want die zijn hier dungezaaid. We krijgen van de sluiswachter een tip om vòòr de Marksluis stuurboord uit te gaan. Een smalle griezelige vaart, langs enerzijds hoge fabriekgebouwen, voert ons naar een mooie, ruime kom met haventje, alwaar niet 1 plek voor ons geschikt is. Er tegenover een aantal enorme meerpalen, van zeer hoge leeftijd, maar goed genoeg voor ons. Een steiger verbindt ons met de wal, zodat er gelopen, gefietst en gefourageerd kan worden in het naastgelegen Oosterhout.

18 September . Om 11.30 uur vertrekken we en varen richting Marksluis, zodat we om 12.00 uur het Markkanaal invaren. Om 12.45 stuurboord uit de Mark op, een echte rivier met vele bochten en verrassingen. Omdat de, dichtbij wonende, dochter + kleindochter van onze passagiere op bezoek komt, zoeken we een prettige opstapplek, die we vinden in Oudenbosch. Een goed geoutilleerd haventje, sinds mei 2010 totaal gerenoveerd. In het smalle toegangskanaaltje slaat ons even de schrik om het hart, maar de mededeling van de havenmeester, dat er goed gekeerd kan worden, stelt ons weer gerust. Om 15.50 liggen we prima afgemeerd en wonen hier weer voor 2 dagen. Als haar dochter komt koffiedrinken, wordt onze vriendin, door haar kleindochter herinnerd aan een eerdere belofte om 1 nachtje te komen logeren bij haar, en dat is iets, waar je als oma, niet omheen kunt. Zodoende komt er snel een einde aan haar gezelschap tijdens onze omzwervingen. We nemen afscheid met de afspraak, dat ze voor het volgende seizoen wel weer een plaatsje bij ons wil boeken.

19 September. Oudenbosch heeft een grandioze bezienswaardigheid nl. de grote basiliek, v.a. 1865 gebouwd onder supervisie van een pastoor, die een grote voorliefde had voor Rome. De basiliek is een replika van de St.Pieter, weliswaar 16 x kleiner. We geven uiteraard toe aan de verleiding om aldaar - het is immers zondag - de H.Mis bij te wonen. Op een steenworp afstand van de basiliek, staat een dergelijk, weliswaar kleiner kerkgebouw, nl. de St.Louis kapel. In dezelfde periode gebouwd, ook weer geïnspireerd op een Romeinse kerk, nl. de St.Jan van Lateranen. De rest van de dag wordt o.a. besteed aan een fietstochtje door de mooie omgeving van Oudenbosch.

20 September. Uitgezwaaid door de havenmeester, vertrekken we om 12.00 uur, via het romantische toegangskanaaltje, bakboord uit de Dintel op. Om 13.10 uur meren we af bij het dorp Stampersgat, wat vooral de laatste lettergreep van zijn naam eer aan doet. Mooi uitzicht, rust en een fietsroute om de hoek.

21 September. HERFST en prachtig weer. Doel voor vandaag: De volkerak op. De Prinsenlandse brug nabij Dinteloord, die we moeten passeren, is gestremd tot 15.00/16.00 uur, volgens een mededeling via de mairfoon, dus blijven we nog even liggen in ons (Stampers-) gat. De troonrede (!) kijken, klussen en dit verhaal in elkaar zetten voor ons weblog........

Tot de volgende keer!!

Irene

Bekend terrein voor mij als Brabantse, alleen Oudenbosch en de Dintel, en de Mark zijn nog onbekend. Het klinkt allemaal zeer gezellig en leuk Tineke. Helemaal dat laatste stuk dat jullie hebben gevaren na Tilburg.
Wij liggen momenteel in Zeeland na ruim een week in Vlissingen te hebben gelegen vanwege mijn wens om weer het filmfestival daar mee te maken. Heel leuk, weer oude vrienden van vorig jaar gezien en gezellig mensen op de koffie gevraagd. Willem zijn zus + man bezocht: Monty een oude scheepswerf-werker, die Willem uitnodigde op een feestelijke bijeenkomst van zijn oude SCHELDE - werf, die bijna geheel verdwenen is, nu alleen nog maar fregatten, corvetten en grote luxe jachten bouwt onder de naam DAMEN. Dat feest gebeurde ook op het filmfestival. Mijn vriendin en ik hebben elke dag na de films een boulevaardje gepikt en daar heel lekker gegeten. Ik durf me nu niet te wegen!! GENOTEN van de vele films.
Jullie liggen dus eigenlijk vlak in de buurt. Wij gaan morgen naar het Veerse meer en vervolgens naar GOES. Wie weet zien we elkaar ergens in de buurt?
Goede vaart en liefs, Irene & Willem.