ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

PECH-traject met een verrassend einde.....

PECH-traject met een verrassend einde......

Onze ligplaats aan de Mookerplas, direct aan een bosachtige fiets/wandelroute is heerlijk. Het water is superhelder en bij de naastgelegen jachthaven is een prima restaurant De Loopplank. Binnen redelijke fietsafstand een campingwinkel, zodat we nog wat kunnen fourageren. Met deze hoge temperaturen is het verstandig om vooral rustig te blijven en vaak verkoeling te zoeken. Aan die voorwaarden kunnen wij uitstekend voldoen, vooral op deze mooie plek.

Op 10 juli, water bunkeren en een fris en fruitig vertrek om 10.10 u richting de Maas. Echter, t.h.v. km.paal 163 begint onze grote 165 pk Deawoo diesel te sputteren en te hikken. En terwijl ons de schrik om het hart slaat, zomaar stuurloos drijvend op een druk bevaren rivier, verschijnt, als een soort uit de hemel gevallen, (reddende) engel, de ss. Hendrik uit Nijmegen, een stoere sleepboot met 2 leuke jonge bemanningsleden, die ons onmiddellijk op sleeptouw nemen en hulp bieden bij het onderzoek c.q. repareren van het technisch euvel. Zo varen we gedurende een half uur gezusterlijk samen op, totdat de sleepbooteigenaar een gebroken onderdeel gelast heeft en samen met de schipper een provisorische oplossing heeft bedacht. Om 11.15 u gooien we elkaars trossen weer los en onder luid 'bedankt' geroep varen we rustig naar de sluis van Sambeek, waar we om 12.50 uur arriveren. Als we om 15.00 u het Leukermeer opdraaien, zien we de Hendrik liggen, genietend van hun welverdiende kratje bier! Het Leukermeer is overvol en druk. Een echte recreatieplas met stranden, campings en een jachthaven, waar we aan een kopsteiger een plek vinden. En met extra uitgezette touwen, genieten we s'avonds van de aanblik op een woest uitspansel, vol weerlicht en bliksemschichten!!

11 juli. Om half 12 varen we af en passeren dorpjes waarvan we het bestaan niet vermoedden, zoals, 't Leuken, Wanssum, Well, Knikkerdorp, Nachtegaal, Ooijen etc. Na Arcen en Grubbenvorst volgt dan Venlo, alwaar we na telefonisch overleg met de havenmeester en op advies van een vriendin/collega-schipper, vastknopen bij WV De Maas. Aan een kopsteiger meren we af, zodat we toch nog heerlijk kunnen afkoelen via de zwemtrap. Een uitstekend geoutilleerde haven met allerlei faciliteiten, o.a. ook gratis toegang tot internet. In de loop van de middag wordt ons eerste logeetje gebracht door haar vader . Onze 8-jarige kleindochter gaat een paar dagen gezellig meevaren en natuurlijk veel zwemmen. Na het eten wordt papa uitgezwaaid en begint haar logeerpartijtje.

12 juli gaat onze herinnering in als de dag, dat onze salon blank staat en het water over boekenkast en piano naar binnen stroomt!! Nadat oma en kleindochter net aan boord zijn gestapt na een zwempartij breekt de hel los! 'n Keiharde regenbui, gepaard gaande met stormachtige windstoten, zorgt voor een enorm gevecht met de tent over het achterdek, terwijl de ramen van de salon nog openstaan (foutje). De ravage is groot en na een enorme opruim-, dweil- en droogactie, groeit er bij ons een duidelijk scenario , wie wat gaat doen in een dergelijke situatie. Voordeelpuntje voor nu: we hebben een extra helpend handje. Top!! Bekomen van de schrik gaan we s'middags nog even per OV Venlo in en trakteert ons logeetje op een heerlijk ijsje.

13 juli. We gaan weer verder de Maas op. Om half 1 worden we via sluis Belfeld naar boven geschut en zijn we onderweg getuige van de enorme ravage, ontstaan aan bomen en struiken, door de storm veroorzaakt. Om half 3 komt er een EINDE aan dit traject, bij het dorpje EINDE , aan de GROTE EINDPLAS (zò !) Er moet, naast punnik- en breilessen, weer nodig gezwommen worden, welke acties ook de volgende dag nog plaatsvinden. Maar.... Dachten we in Venlo een storm te hebben meegemaakt, wat er nu aankomt, slaat alles! De lucht groeit razend snel en in no-time zien we niets meer dan alleen voorbij vliegende regen met een snelheid van soms meer dan 120 km/u. Onze bijboot vliegt met motor en al aan zijn kabels omhoog en èèn van de achterdekkussens wordt losgerukt en vliegt het water in. We hebben ons scenario goed afgewerkt, maar hiertegen is niets bestand. Na de storm vinden we ons kussen terug bij een jacht aan de overkant van het meer en de rubberboot is lekgeslagen. Ditmaal was het een angstig Avontuur, en s'avonds is de zonsondergang heel bijzonder mooi!

15 juli, Vertrek na de lunch richting Roermond, de sluis in om 14.50 u en om 15.15 u worden we opgewacht door de havenmeester van RWV Nautilus, die ons een prima langssteiger aanwijst en ons helpt met afmeren. Even bijkomen, en dan voeren onze zeebenen ons naar de gezellige stad om wat te winkelen en een hapje te eten met ons bootsmaatje.

16 juli. De laatste dag van onze logee, die heeft leren punikken, breien en patiencen, monopolie gespeeld, gevist, gezwommen en 4 boeken gelezen. Ze wordt in de middag door haar mama opgehaald. Dag lief meisje, het was gezellig! S'Avonds bezoeken we de Munsterkerk, onderdeel van de 13e eeuwse Munsterabdij.

17 juli. Na een historische stadswandeling, vertrekken we per OV naar Simpelveld, alwaar de 2e reunie plaatsvindt van onze wandelvakantie in Turkije 2009. Onze Avontuur is in goede handen bij Jachthaven Nautilus, zodat we rustig even weg kunnen blijven. Voldaan, na een oer-gezellig weekend, varen we op 19 juli weer af. Niet al te ver weg want er wordt binnenkort een kleinkind geboren. En jawel!! Om half 6 een telefoontje: Een kersverse, gezonde, mooie kleindochter!! Onze OV chipkaart maakt overuren, want dat nieuwe mensje moet snel bekeken worden. Rubberboot, benen-wagen, trein, bus en dan zien we haar: een wolk van een meisje!! Wat een prachtig wondertje. Dan gaat de reis weer terug, terwijl de havenmeester van de Marina Ooldenhuuske een oogje in het zeil hield.

21 juli. Om 9.45 uur gaat de reis weer verder en via de sluis van Linne arriveren we nog voor de lunch aan een mooie steiger in de uiterste noord-west hoek van Polderveld, gelegen vlakbij de uitmonding van het Kanaal Wessem-Nederweert in de Maas. (Leuk detail: Als je een 'gewone' naam voert, kan het gebeuren, dat de naam meer voorkomt. Zoals in de sluis van Linne. De verwarring via de marifoon was groot, toen er plotseling 2 Avonturen zich aanmeldden voor schutting) Polderveld: Een mooie plaats om een paar dagen te vertoeven. Fiets in de bijboot en dan naar het dorpje Heel. Een aardig dorpje dat wordt gedomineerd door Huize St.Anna, een woongemeenschap voor geestelijk gehandicapten vh gevestigd in een schitterend 17e eeuws kasteel, wat nu op de nominatie staat om te worden gesloopt.

Ook een leuke plaats om de 22e juli (verjaardag) te vieren, welke dag begint met het pavioseren van de Avontuur en een mooie bos bloemen. In het as. weekend wordt er bezoek verwacht van 2 van de kinderen , en wie beschrijft het gevoel, dat, als je op de terugweg van een fietstochtje door het dorp fietst en er plotseling 'ER IS ER 1 JARIG, HOERA! ' wordt gezongen door 2 van je kinderen, dan smelt je volkomen en is de verrassing onbeschrijfelijk. Het verjaardagsgevoel is heerlijk en we hebben 2 fijne dagen! Na deze verrassing blijven we even wat klussen en op

25 juli vertrekken we via het Kanaal Wessem-Nederweert richting Weert. Het weer is inmiddels wat minder, maar nog steeds is het heerlijk zwemmen bij windstil weer en volle maan..... Tot gauw !!

Ruud

Hallo Ad en Tineke,
Met meer dan gewone belangstelling jullie verslag gelezen. Deed me weer terugaan in de tijd toen ik als 15 of 16 jarige jongen samen met 2 vrienden vanuit Maastricht de Maas afzakte met de kano. Voor die tijd een heel avontuur. Kano's waren per beurtschipper naar Maastricht gebracht. Zijrivieren op en af, in vooronder geslapen van een vrachtschip, IJssel af en weer terug want we kwamen anders toch wel erg ver van huis, Waal af, Biesbosch in, springvloed meegemaakt aldaar, Rotterdamse haven door (was wel even slikken in je kanootje) en zo weer terug naar Amsterdam. Ik geloof dat we een kaartje hadden verstuurd dus moeders had het niet meer.
Heerlijk jullie verhaal vol van luxe en barre weersomstandigheden te lezen, ga zo door!
Veel plezier.

Ruud

Irene

Wat een avonturen zeg; de schrik heeft jullie humeur echter niet kunnen verslaan he. Ik ben niet origineel maar het klopt toch dat er na regen weer zonnen?zonne? schijn komt ! Amai zo te zien gaan jullie ook door den Belgique he. Veel plezier en dank voor jullie mooie verhaal. Liefs + groet, Willem & Irene

Anneke

Wouw wat een verhaal ik ben zelf 10dgn weggeweest met een vriendin heb het noodweer niet meegemaakt maar dick wel hoe jullie het beschrijven wouw wel erger dan bij hun maar wat ineens he?? Maar gelukkig kon alles hersteld worden of veel boeken nu afgeschreven? Mooi he zo'n zonsondergang kan je volgens mij wel foto's van blijven nemen mooi hoor!!
Nou nog gefeliciteerd en we blijven jullie verhalen volgen hoor leuk!!

Anneke

Beate

Gefeliceteerd met jullie kleinkind en met je verjaardag.
Wat spannend om te lezen.
Ja - jullie woonen op de avontuur :-)
Gelukkig is nu alles weer goed.

Hartelijke groeten Beate

Nel en Mari

Wat een belevenissen allemaal.
Blij dat alles weer okee is!

En nog van harte proficiat!

We genieten van jullie reisverhaal.
Bij ons bestaan de werkzaamheden uit;
de tuin (veel werk) en huis (ook zolder opruimen)
dus zijn we ook altijd aktief, met hobby en werk.

Hartelijke groeten, liefs
Mari en Nel

jan en Ineke

Hallo mensen
Wat een pech zeg ,Is dat het zelfde onderdeel wat ik gelast heb Ad?dan word het denk ik wel een puntje om eens even met de Doosan dealer te gaan praten .
Dat zou ik denk ik toch doen want er horen geen onderdelen af te breken van motoren en zeker niet van nieuwe motoren verder lezen wij graag jullie verhalen en we gaan in de achtervolging want wij hebben een viskotter gekocht met een beetje werk (een jaar of vier)maar dan komen we er aan .
Nog van harte gefeliciteerd met jullie kleinkind ,wij leven ook in steeds grotere spanning want volgens de planning worden we half augustus Opa en Oma van ons eerste kleinkind dus wat dat aangaat gaan we ook in de achtervolging. groeten Jan en Ineke.