ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Eindelijk zuidwaarts!!!

Eindelijk zuidwaarts !!!!!

En weer valt het niet mee om los te komen . Zeker niet als je wordt uitgenodigd voor een leuke boot-puzzeltocht door 'good old ' Amsterdam, gevolgd door een gezellige barbecue.

Maar op 9 juni gaan we dan toch afscheid nemen, water tanken en..... de Amstel op, met als eerste doel, een rustiek plekje bij Nessersluis, vlak vòòr Uithoorn. Een paar prachtige nieuwe steigertjes (2 ) zijn voor ons en we genieten van de natuur, de rust en uitzicht over de polder helemaal tot aan Amstelveen. Uiteraard nodigt zo'n plekje uit tot het gebruik van ons saunaatje, gevolgd door een drankje en een hapje op het voordek.

De volgende dag varen we Uithoorn door. Bij Amstelhoek verlaten we de Amstel en varen de Kromme Mijdrecht op. Een schitterende tocht volgt. Brugopening vindt plaats op de ouderwetse manier: 3 stoten op de hoorn en SESAM OPEN U !! Dus een mooie route, maar eigenlijk is het allemaal een beetje te smal en te bochtig voor de Avontuur, zodat er heel hard gewerkt moet worden achter het Grote Stuurwiel en er aldus weleens wat wordt gemist van het mooie omringende landschap. De tocht voert door een openstaand keersluisje, dat zo laag is, dat de schipper ongeveer blind, slechts op aanwijzingen, het sluisje doorkomt. Na 2 uur varen meren we af aan een landelijk gelegen steiger en rusten uit van al dat gewerk.

11 juni: een gedenkwaardige dag: Eerste keer ZWEMMEN. Laat in de tijd, maar tot nu toe was de watertemperatuur slechts 10 graden... brrr!! Het ziet er boos uit, maar toch varen we af, en ondanks de tegenwerkende wind, gaat alles prima. We passeren de Knollenbrug en een sluisje bij Woerdense Verlaat op Madurodam afmetingen, waar verse radijsjes verkocht worden door een stokoude sluiswachter. Vlak vòòr het sluisje een haakse bocht, zodat het passen en meten wordt om onze Avontuur (4.40 m breed) een sluis van 5 m breed binnen te laten drijven. Krassen ontstaan om ze later weer bij te kunnen werken en verder.... Petje af voor de kapitein!!. Dan de Grecht in, die langs prachtige beschermde natuurgebieden stroomt, zoals de Kamerikse Nessen, een moerasgebied met schitterende vegetatie. Het is 3 uur bloed, zweet en tranen tobben, om al dit moois door te varen en eigenlijk te weinig water voor onze 60 tonner. Tot slot draait de Kwakelbrug - Woerden voor ons, na 3 geluidsseinen, en zijn we volkomen overdonderd dat de Oude Rijn aldaar zò smal is en de bocht om er op te komen, zò scherp. Als dan de bijboot een ritje door de nabijgelegen tuin heeft gemaakt en de boeg de tegenoverliggende kade heeft gekust, kunnen we na ca. 300 m aan een paar robuste meerpalen afmeren, waar de Avontuur en haar bemanning hijgend van inspanning 2 dagen kunnen bijkomen. In de paar dagen wordt er schoon schip gemaakt, gefietst, de auto opgepikt, naar een feestje in ons oude dorp gegaan en op de kleinkinderen gepast.

14 juni. Om 10 uur varen we af, passeren de oude Tolbrug ( met klompje) te Nieuwerbrug en varen om half 12 Bodegraven binnen, waar we worden verwelkomd door een lieve vriendin. Aangezien het aardig tegen de lunch loopt en het reuzegezellig is om met z'n drietjes op de kade te lunchen, blijven we hier liggen vòòr de sluis. Terwijl Nederland uit zijn dak gaat, wegens de 2-0 overwinning op Denemarken tijdens de WK, gaan we nog wat fourageren en de volgende dag weer verder.

Sluis/Bodegraven door, en dan volgt een mooie tocht, nog steeds over de Oude Rijn. Zwammerdam, Alphen a/d Rijn, en dan bakboord uit de Gouwe op. Dan volgt Boskoop en tenslotte meren we af aan de Noordkade te Waddinxveen

16 juni. Als er een brugopening plaatsvindt voor 2 jachten, gaan we mee. We vervolgen onze reis via de Julianasluis te Gouda, over de prachtige Hollandse IJssel. Rond half 2 is de Brienenoord brug in zicht, waar we lekker niet voor in de file hoeven te staan. We varen de Nieuwe Maas op en vervolgens de Lek. Er is hier heel veel beroepsvaart, dat heel snel gaat en voorrang heeft, zodat we goed de verkeersregels in acht moeten nemen. Om half 4 vinden we een jachthaven in Streefkerk waar een grote steiger voor ons vrij is. Streefkerk is een dorpje aan de Lek, vlakbij Kinderdijk, algemeen gereformeerd, strenge zondagsrust en een enorme kerk uit 1495 AD. I.v.m. de harde wind blijven we hier nog een extra nachtje, om de volgende dag heel vroeg, als de wind nog wat minder is, te vertrekken. Na 2 pogingen varen we ,opgelucht, om deze overwinning op de wind, met de stroom mee de haven uit en arriveren 1 uur later in Schoonhoven. Aldaar worden we bij het afmeren in de kleine Noodhaven, bijgestaan door een, ons opwachtende, schoonzoon met 2 vrienden. De Noodhaven ligt, gezien vanaf de Lek, links naast de prachtige Veerpoort, de enige nog overgebleven stadspoort, gebouwd in 1601. Behalve de flinke bewegingen die ontstaan door de stroming en de zuiging, wanneer er grote schepen langsvaren, zodat onze stootkussens onmisbaar blijken te zijn, is het hier gezellig, zo vlakbij kinderen en kleinkinderen. We hebben veel bezoek en vaderdag kan hier ook uitstekend worden gevierd. Om , zonder al teveel kleerscheuren (beschadigingen) hier weg te kunnen komen, worden we weer door dezelfde hulptroepen geholpen bij het omdraaien van het schip, zodat we op 22 juni, zonder enige moeite Schoonhoven weer kunnen verlaten.

We varen de Lek weer op, verder naar boven. Bij km paal 966, 5 km van Schoonhoven vandaan, komen we langs een uniek rivierduingebied aan bakboord, genaamd 'de Bol'. Tegen 1 uur varen we onder de A2 door bij Vianen, dan het Merwede kanaal in en om ca. half 2 meren we af aan de binnenkant van de wachtsteiger voor de grote sluis van Vianen. We blijven hier even, om een fietstocht te maken, de markt te bezoeken en zeker.... om het historische Vianen te bekijken, dat in 1336 stadrechten kreeg, en sinds 2002 bij de provincie Utrecht behoort. De moeite van het bekijken waard!!!

Op 24 juni gaan we verder zuidwaarts en het verslag volgt dan weer...... Wij varen wel!!!!