ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Op naar het 1e lustrum "overwinteren in Amersfoort"

We hebben “iets” met Meppel en als het liggeld tarief niet verder gaat dan max. 12 m , dan voelen we ons weer heel fijn hier. In de redelijke nabijheid van 2 zonen, die de schipper een avondje mee uit nemen, een goed autoverhuurbedrijf om per auto de verjaardagen van een dochter en kleinzoon te bezoeken en de mogelijkheid om sportieve activiteiten te beoefenen vanaf onze ligplaats. Aldus verblijven we hier gedurende 5 overnachtingen.

27 september. Vertrek 9.45 uur. We hadden tevoren onderzoek gepleegd naar de eenvoudigste manier om bij de watertankplaats te komen, en m.b.v. onze onvolprezen spudpalen, lukt dat aardig. Het tanken op zich is een geduldwerkje, want met elke druk op de knop loopt het water gedurende 1 minuut in rustig tempo onze tank in. Rekensommetje: hoe lang duurt het voordat er 2000 liter is getankt? Dus, gewapend met een stoeltje, leesboek en bril wordt de schipper op de wal gestationeerd met z’n vinger voortdurend richting knop. Om 11.30 uur is het genoeg en na opening van de Kleine Kaapbrug varen we weg, het Meppelerdiep op. Doel: Overijsselse Vecht, waar we om 14.10 uur ligplaats veroveren. Het is een gedoogplek voor ligplaatshouders van Zwolle tot 1 oktober. Indrukwekkend mooi en rustig èn dichtbij de kinderen/kleinkinderen, die in Zwolle wonen/werken/studeren. Gevolg, praktisch elke dag, gedurende ons verblijf komt er bezoek , met als hoogtepunt: logeerpartij van de jongste kleindochter (5 jaar). Ook de studerende kleindochter vereerde ons met een bezoek. We genieten hier ook van mooie wandelingen en de vouwfiets doet goede dienst. Klein detail: brutaal als we zijn, op 3 oktober liggen we hier nog!!

4 oktober. We vertrekken, maar niet voordat de, door de schipper strak geregisseerde operatie “loopplank binnenhalen” is voltooid! 4 Meter ijzer van 40 kg is geen sinecure…… Maar het lukt uitstekend. De actie neemt 15 min. in beslag, zodat we om 10.00 uur afvaren. Keren en richting Zwarte water. Via het Zwolle-IJsselkanaal de Spooldersluis in, en 0,5 m lager, om 11.30 varen we de IJssel op met 3 km stroom mee. Om 12.45 meren we af vòòr de Scheeresluis, in het gebied Reevediep. Het Reevediep (in 2019 in gebruik genomen) is een nieuwe verbinding tussen de IJssel en het Drontermeer. Deze hoogwatergeul is er om in extreme omstandigheden, het hoogwater van de IJssel af te kunnen voeren via het Drontermeer en het Vossemeer, naar het IJsselmeer. Voor de recreatievaart is er een schutsluis gebouwd om boten vanaf de IJssel het Reevediep in te laten varen. Het geheel is een mooi natuurgebied geworden, waar vele beschermde vogels zich thuis voelen in het rietmoeras.

5 oktober. We blijven nog een dagje, om een voettocht te maken naar Kampen, voor een kopje HEMA koffie mét……..

6 oktober. Trossen los en om 11.00 uur passeren we de Scheeresluis. De nieuwe Reevesluis in het Drontermeer volgt, om 12.30 uur zonder verval. Elburg voorbij, Veluwemeer en na Harderwijk zoeken we een rustige ligplaats. Met de harde NW wind valt dat niet mee: eilandjes hebben vaak een te kleine ingang en steigers vol in de wind. Dan maar naar Zeewolde, toch ons doel voor de volgende dag. Om 16.30 uur meren we af in de “Inloophaven”. Prachtplek met mooi uitzicht!

8 oktober. Nadat we netjes hebben gewacht op de door afwezigheid schitterende havenmeester (i.v.m.liggeld) varen we om 10.20 uur weg. Via de Nijkerkersluis (11.45 uur) het Eemmeer op en om 13.30 uur arriveren we op “onze plek” aan de Eemmonding. Nog 1 dag in de vrije natuur, nog 1 x sauna, nog 1 x zwemmen en fietsen naar een harinkje in Eemnes bij HEEK, en dan òp naar onze winterligplaats, waar al op ons wordt gewacht door de mede-overwinteraars. Er zijn al talloze whatsapp berichten heen en weer gevlogen (welgeteld ca.150) over het waar- en hoe afmeren en het diesel- en watertankbeleid. Allerbelangrijkst: datum en tijd van de reünie/kennismakingsborrel.

10 oktober. Laatste etappe, vertrek 10.15 uur. Nog even genieten van de prachtige Eem. We arriveren om half een in de Eemhaven, waar we met behulp van vele handen een plek kunnen innemen in de bomvolle haven (nog enige passanten).

Het weerzien is hartverwarmend, het wordt een gezellige winter!

En dat wensen we onze volgers ook toe. Warme winter en fijne feestdagen.

Tot het volgende seizoen 2121/2122. Groeten Ad en Tineke

Frans (Margaretha, netwerk varende woonschepen)

Water in Meppel: Buitenhaven aan de kant van de Jan vd Boschkade gewone kraan voor water. Niks drukknop.

Katie

Wordt zo te lezen weer een gezellige winter. We komen jullie gauw een keertje opzoeken.

Diny & Simon

Wat een schrijvert is die vrouw! Welkom terug!

Joke Eijgenbrood

Wat hebben jullie toch een heerlijk afwisselend leven! Om jaloers op te worden….. en Tineke, wat schrijf je toch altijd smakelijk en enthousiast over jullie avonturen! Ik voel me er altijd een beetje bij! Ook weer mooie foto’s!
Lieve groetjes, Joke

Joke Eijgenbrood

Prachtig!!!, die ochtendmistfoto….
En wat een lief dekhulpje hebben jullie!
Liefs, Joke