ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Avontuur weer in haar element

Loskomen van de plek waar je zo langzamerhand bent “ingeburgerd”, valt niet mee, maar de/het Avontuur lonkt! We hebben allerlei leuke belevenissen meegemaakt, o.a. de 2 daagse viering van een verjaardag. Met bijna alle kinderen, klein- en achterkleinkinderen vindt alles plaats op het grasveld vóór onze koninklijke ligplaats, compleet met hapjes, drankjes en barbecue. Een superbelevenis voor die verjaardag is een cadeau van de schipper + een paar kinderen: een ballonvaart! Het gevoel, wanneer de mand loskomt en omhoog vaart onder de enorme ballon, is hemels en het uitzicht overweldigend! De grote verrassing is echter, dat op het laatste moment de jongste zoon meegaat. Samen zoiets delen is prachtig. Verder de samenwerking in de jachtbemiddeling, de etentjes en kleine verwennerijtjes, zoals vlak vóór ons vertrek het mooie diner, waarop we worden getrakteerd , verzorgd door een superchef. Samen met de crew van de jachtbemiddeling dineren we in een prachtig pand van Staatsbosbeheer, op een mooie locatie.

7 september. 11.00 uur, vertrek. Onder het motto: rustig aan, varen we allereerst naar het Akkrumer rak. D.w.z.1 uur varen , afmeren en weer eens ons saunaatje gebruiken. Later die avond krijgen we bezoek langszij, om toch nog even afscheid te nemen. Zoon met speedbootje, dag lieve zoon, dag Haskerdijken, dag zomer!!

8 september. Via overnachtingen aan het Pikmeer, de Princenhof en de Hempenser wielen (vóór Leeuwarden) arriveren we op

11 september in Leeuwarden. We nemen ligplaats aan de Westerkade, van tevoren al bekeken door een lieve bezoekster, die s ’middags langskomt. We wandelen door de stad en eten gezamenlijk aan boord.

12 september. 10.00 uur. Vertrek. Via de mooie Dokkumer Ee bereiken we om 14.30 Dokkum, waar we graag even verblijven. Al is het alleen maar om vrienden, die in de directe omgeving wonen, aan boord te verwelkomen met een hapje en een drankje. Dokkum is een mooi vestingstadje (met 140 rijksmonumenten!) dat in 1298 stadrechten kreeg als 4e stad in Friesland. Bekend o.a. van de moord op H.Bonifacius in 754, daardoor uitgegroeid tot een katholiek bedevaartsoord. Verder belangrijk door zijn inwoner Fedde Sonnema, nog steeds bekend van de Beerenburg. Een wandeling over de vestingwallen, de bolwerken met bastions op 6 punten, maakt duidelijk, waarom de plaats werd uitgeroepen in 1974, tot beschermd stadsgezicht. Een spectaculair uitzicht vanaf onze ligplaats bij ondergaande zon, is de aanblik op de beide korenmolens op de bastions,. We blijven nog één dagje genieten van deze omgeving, een koffiebezoekje, een wandeling en een dinertje aan het Dokkumer Grrootdiep in het centrum.

14 september. 10.30 uur vertrek, de Woudpoortbrug door (11.00) en via o.a. de Willem Lorésluis in het Dokkumer diep, de Slenk, langs het Lauwersmeer en de Zoutkamperril bereiken we om 14.30 uur Zoutkamp waar we uiteraard een bezoek brengen aan de Paling en Viswinkel van Postma. We meren af om 16.30 uur bij KP 25 aan een vrije ligplaats aan het Reitdiep, waar een kudde jonge koeien ons nieuwsgierig bekijken, achterna lopen en gezelschap houden.

15 september. Vertrek 10.45 uur. Dorkwerdersluis door en afmeren vóór de Zernikebrug vlakbij stad Groningen. Ook weer een geschikte locatie om vrienden te verwelkomen, die in de nabije Reitdiephaven ligplaats hebben.

16 september. Om nog even bij hen in de buurt te blijven, verkassen we naar de Reitdiephaven, een mooie, ruime en goedverzorgde haven, maar bloed, zweet en tranen voor de Avontuur. Smalle doorgang, dreigende muren, maar de schipper redt het weer!! We meren af, bij toeval achter de Dagens 2 uit Zwitserland, die we al jaren kennen en af en toe ontmoeten.

17 september. 11.45 uur vertrek na een riant Zwitsers ontbijt en afscheid te hebben genomen van onze vrienden. Groningen door: 12.50 uur tot 13.45 uur, 16 bruggen gepasseerd. Chapeau voor de brugbediening! Het Noord Willemskanaal op, de provincie Drenthe binnen. Na 2 sluizen en 7 m stijging, meren we af om 15.15 achter sluis de Vries.

18 september. 11.05 vertrek na het zwemmen en schoonschip maken. We meren af voor 2 dagen (i.v.m. zondagssluiting) achter sluis Peelo, vlakbij Assen. Een mooie gelegenheid om bezoek te ontvangen. Oudste dochter + man bezorgen ons een gezellige middag.

20 september. Om 10.15 uur bereiken we de pittoreske smalle Drentse Hoofdvaart met z’n vele bruggen en sluisjes, merendeels handbediend. En hoe: alles staat steeds bij onze nadering klaar, rood – groen, en doorvaren maar. Wanneer we, inmiddels nog 4 m lager, in Dieverbrug afmeren en overnachten, hoeven we niets te betalen: “Ach, die ene nacht!” We gaan direct verder, want het wegverkeer is erg druk!

21 september. 10.20 uur varen we de Dieverbrugsluis uit. We proberen af te meren vóór de Havelterbrug, maar te ondiep en erg druk verkeer. Dat is overigens voortdurend het geval daar het verkeer op de N371 naast de vaart voorbij raast. Uiteindelijk meren we af (13.45 u) achter de Boschkampsbrug. Net zo druk, maar wel een prachtige wandelgelegenheid.

22 september. 10.15 uur vertrek De Paradijssluis is de laatste vóór Meppel, zodat we nu totaal 12 m zijn gezakt. 56 Bruggen en 9 sluizen verder (vanaf Groningen) zijn we om 12.15 uur gearriveerd in Meppel aan de voor ons bekende ligplaats Prins Hendrikkade.

Hier verblijven we een paar dagen.

Tot de volgende en voorlopig laatste keer, dit zomerseizoen.

Groeten Ad en Tineke

Nelly

Hoi Ad en Tineke,
Wat leuk dat jullie weer varen! Geniet ervan!

Diny & Simon

Wat was het weer leuk om te lezen!

Jan en Ineke Gladon

Leuk om te zien dat jullie weer in de vaart zijn .
Wij denken volgend jaar ook te varen.
Groeten.

Joke Eijgenbrood

Heerlijk toch, om te kunnen meegenieten met jullie belevenissen!
Groetjes, Joke