ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Reismee over de weg, naar de bron van de Rijn

Voorafgaand aan ons vertrek uit Haskerdijken op 7 september, maken we eerst nog een bijzonder reisje “over de weg”, als echte landrotten in de auto.

24 augustus. Nadat de schipper nog even geassisteerd heeft in het makelaarskantoor vertrekken we na de lunch, om nog diezelfde avond aan te komen in het Rijndal, ons start punt. Het Rijndal in Duitsland, met zijn steile wijnhellingen, woeste burchten en hoge rotsen zijn een bezoek waard. Voeg daarbij de schilderachtige dorpjes langs de rivier en zie daar: een mooi romantisch reisje. Allereerst zoeken we in de omgeving van Königswinter een hotelletje, hetgeen we vinden in Rheinbreitbach. (Hillebrand). Schone, prima accommodatie, met een gezellig horecaplein in het nabije dorp Bad Honnef. En natuurlijk bestaat onze eerste maaltijd in Duitsland uit……..Schnitzel met friet en salade.

25 augustus. Ons doel voor vandaag: het vulkanisch Zevengebergte Drachenfels genoemd, 25 miljoen jaar geleden ontstaan. Op de top, 321 m is de ruïne Drachenfels te zien en, zeer bezienswaardig het Drachenburg kasteel. Vanuit Königwinter brengt een bijna steil omhoog rijdend treintje ons naar het kasteel en ter plaatse kunnen we dit sprookjesachtige bouwwerk , uit 1882, bewonderen. Het kasteel in neo romantische stijl gebouwd, is momenteel ingericht als museum, met een enorme kunstverzameling en rijk ingerichte slaap- en eetzalen, een prachtig gedecoreerde bibliotheek, en vele muurschilderingen. Rond het kasteel is een enorm park en na de wandeling verdient het aanbeveling om op het hooggelegen terras een glas te drinken, met uitzicht op de Rijn. Na deze belevenis brengt het treintje ons weer naar beneden en vervolgen we onze reis langs de Rijn. De volgende stop is Koblenz, de stad waar de Moezel en de Rijn samenkomen. We hebben een goede kamer gevonden boven restaurant Grebel in de wijk Gülz. s ’Avonds nemen we de bus naar de stad om te wandelen langs de Rijn en het Deutsches Eck te bekijken. Vanuit het imposante hooggelegen monument van keizer Wilhelm I is het uitzicht over land en de beide rivieren, fenomenaal.

26 augustus. En verder gaat ons reisje. Natuurlijk willen we ook langs de beroemde Loreley. Op weg naar ons volgende verblijf, maken we, op een rustige parkeerplaats koffie met ons meegebrachte camping setje. Een grappige, ouderwetse en vooral prettige ervaring!! We hebben een appartement geboekt in St. Goarshausen en van daaruit steken we over naar St. Goar, om vanaf dat punt de Loreley te kunnen bekijken. Langs deze 132 m hoge rots maakt de Rijn in een versmalling een scherpe bocht, waardoor er een stevige stroming ontstaat. We zien dan ook dat de scheepvaart bijna zijwaarts passeert. St. Goar is een schilderachtig plaatsje en voor de lunch brengen we een bezoek aan de hooggelegen burcht Rheinfels in 1245 gebouwd, nu bestaande uit een versterkt kasteel in ruïne, waar een groot terras weer een mooie aanblik op de Rijn biedt. Nadat we weer met de ferry zijn overgestoken, wandelen we op de Patersberg, alwaar we uitzicht hebben op 3 burchten aan de R

ijnvallei op de rechteroever. S’Avonds eten we in de “altstad” van het prachtige dorpje, waar vakwerkhuizen het straatbeeld domineren. We overnachten in het Winzerhaus Loreley, een mooi ruim, splinternieuw appartement.

27 augustus. We besluiten de toeristische route te verlaten, om een flink traject af te leggen naar ons uiteindelijke doel in Zwitserland. In Kehl am Rhein vinden we Hotel Ates, een uitstekende accommodatie, van waaruit we ons diner, tijdens een rondwandeling vinden op het marktplein.

28 augustus. Er wordt flink aan de weg gewerkt, en de vele omleidingen maken het rijden tot een avontuur!!! Uiteindelijk via snelwegen langs Basel en Luzern arriveren we bij de St. Gotthardtunnel waar een enorme file staat, die we dankzij Google maps gelukkig kunnen omzeilen. Een prachtig traject door de Alpen brengt ons rond 17.00 uur in Sedrun, m.n. Hotel La Cruna, waar we eerder die dag 2 nachten hebben geboekt. Nadat we even hebben uitgerust , willen we de benen strekken en tijdens een wandelingetje bezoeken we het kerkje aldaar, dat gedecoreerd is met o.a. Rijngoud (Nog steeds te vinden)

29 augustus. Vandaag is de dag!!! Op ons doel af……… Vanaf het station om de hoek van het hotel, rijdt een treintje naar de Oberalppas, waarvandaan de wandeling naar de bron van de Rijn begint, gemarkeerd d.m.v. een replica van de vuurtoren van Katwijk waar de Rijn vroeger in zee uitmondde. Om precies te zijn ontspringt de Rijn in het Tomameer, Lai de Tuma, dat op 2345 m ligt. D.w.z. gedurende 4 km een stijging van 300 m, langs moeilijk begaanbare, rotsachtige, smalle en oneffen paden. Vol goede moed gaan we op weg, gewapend met wandelstokken, water en mandarijntjes. Er staat 1.40 uur voor, maar in ons tempo gaat dat niet lukken en helaas, na 2 uur zwoegen, hebben we onze grens bereikt, ongeoefende bejaarde wandelaars als we zijn. We kunnen niet zonder risico verdergaan. En als het dan ook nog begint te regenen, nemen op 1 km vóór ons doel het besluit: we keren om. . En heel ver weg, met de nodige verbeelding, zien we de Rijn, als een klein stroompje op de berghelling. Hetzelfde moeilijke traject moet nogmaals gelopen (gestrompeld) worden en na 4 uur zijn we weer terug bij de Oberalppas. Teleurgesteld, maar wel zeer onder in de indruk van de grootsheid van de afwisselend woeste en lieflijke natuur. We dineren s ávonds in het hotel, doodmoe..

30 augustus. Op advies van de gastheer, gaan we nogmaals naar de Oberalppas. Parkeren de auto aldaar en een kabelbaan brengt ons naar de Schneehünerstock op 2400 m, waarvandaan een wandeling loopt naar de Gütsch, bergstation Oberalp. Bovengekomen krijgen we raad om het 1e stuk niet te lopen, daar het die nacht flink heeft gesneeuwd dus glad. Stukje terug met de gondel en dan alsnog wandelen naar de Gütsch, een prachtig, gelukkig makkelijk traject met adembenemende uitzichten . Vervolgens met de kabelbaan weer naar de trein, die langzaam zigzaggend zijn weg vindt naar de pas. Weer een indrukwekkende ochtend.

En dan vertrekken we, voldaan door zoveel mooie indrukken terug richting Duitsland. Ook nu weer veel wegwerkzaamheden te omzeilen. Langs het mooie 4 -Woudstedenmeer, Luzern, Basel en Freiburg arriveren we rond 17.00 uur bij Ringsheim, een plaatsje onder Straatsburg, waar een splinternieuw hotel “Spa & Sleep” een mooie kamer voor ons heeft. Weliswaar in een industriegebied, maar vlakbij Rust, een dorpje met veel toeristen, vanwege het nabije Europapark, (een gigantisch pretpark), en dus veel horeca, goed voor ons diner!!

31 augustus. We gaan verder na het uitgebreid ontbijt en een bezoek aan de Lidl voor een lunchsalade, op weg naar de Moezel. Een prachtig slingerende brede rivier met vele schilderachtige dorpjes en enorme uitgestrekte wijngaarden aan beide zijden van de rivier. Uiteraard kunnen we niet aan verleiding weerstaan om echte Moezelwijn te proeven c.q. te drinken en in Klotten maken we een wijnstop. In het dorpje Zeltingen-Rachtig aan de Moezel bevindt zich het Altes Schulhaus, een leuk hotel gevestigd in een oud schoolgebouw, waar we heerlijk overnachten, natuurlijk voorafgegaan door een heel bijzondere hap. Na lang en tevergeefs zoeken naar een leuk restaurant en als we bijna de moed hebben opgegeven, vinden we aan de rivier, n.b. om de hoek van ons hotel, een groot terras, waar vis op bijzondere en heerlijke wijze wordt bereid. Vergezeld van heerlijke frietjes, laten we ons dat goed smaken.

1 september. We besluiten de resterende reistijd via een toeristische route naar Luxemburg te rijden. Klein Zwitserland met het Müllerthal was ooit een geliefde vakantiebestemming en een bezoek aan de beroemde rotsformatie Perekop mag niet ontbreken. We bereiken rond 16.00 uur Vianden, waar we bij Auberge de l’Our een kamer hebben geboekt met uitzicht op de Our en het beroemde hooggelegen 12e eeuwse kasteel. We dineren op een terras aan de Our.

2 september. Om ons reisje goed af te ronden, rijden we naar Maastricht, alwaar we even de benen strekken en lunchen bij het restaurant Burgerlijk (aanrader), bekend vanaf ons regelmatig bezoek met de Avontuur. En daarmee eindigt deze bijzondere tijd van reizen over de weg i.p.v. het water. Om 17.00 uur arriveren we in Haskerdijken, alwaar met smart op ons, d.w.z. de schipper c.q. verkoop assistent, wordt gewacht.

We hebben genoten.

Marja

Dat was echt genieten!

Diny & Simon

Héél leuk om te lezen! Humoristisch óók ?.

Inge

Wat een mooie reis, je krijgt meteen zin om zelf ook in de auto te stappen en de reis te maken.
Heerlijk! En bedankt, door jullie beschrijving zelf ook weer een beetje op vakantie

Jeannette

Super verhaal, ook zo mooi geschreven of ik erbij was.

Tineke en Nico

Ook wij hebben genoten van je mooie beschrijvingen van deze reis, prachtig. We zijn meegereisd in onze verbeelding. Mooi hoor als alternatief van jullie vaarseizoen.

Liefs van ons en tot gauw.