ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Verdriet, uitstapje en technische storing.

Een verdrietig begin: De enthousiast kwispelende welkomstgroet zullen we gaan missen. De lieve hond, zo trouw, zo fijn om elke dag mee te wandelen, moest inslapen. Zonder dat ze het liet blijken was ze al lange tijd ernstig ziek. Helaas! Wandelen doen we toch nog wel, maar met een trouwe viervoeter geeft het een extra dimensie. We wandelen nu samen, alleen of met een, sinds kort in de buurt wonende vriendin. We fietsen, zwemmen (jawel!), af en toe krijgen we bezoek van de kinderen en regelmatig superdiners op de woonark, verzorgd door de hobby-chef, oftewel de oudste zoon. Op 11 mei krijgen we, na overleg, bezoek van een journalist van Watersport-tv.nl , die ons interviewt over ons leven aan boord en hoe het zo is gekomen. Hij filmt ons en ons interieur en belooft het resultaat t.z.t. te laten zien, voordat het online komt. De tijd breekt dan aan, om even een uitstapje te maken naar een nog niet door ons bevaren deel van Friesland.

26 mei. 14.00 uur vertrek. Vanuit de beschutte ligplaats in de Heeresloot naar het Akkrumerrak, is wel even slikken. Het scheelt zeker 10 graden en de wind lijkt hier stormachtig. Dat mag echter onze pret niet drukken. We hebben deze ligplaats bedacht om in alle rust (zonder pottenkijkers) weer eens van ons saunaatje te kunnen genieten. Via de Deel arriveren we om 15.00 uur op de , overigens volkomen verlaten Marrekrite plek. Afmeren, zeiltjes dicht en morgen wordt het beter!!

27 mei. Niet dus!! We dalen toch af naar de sauna in het vooronder. Relaxen in de warme stuurhut, en afkoelen is écht afkoelen, maar dat hoort erbij. Het is nog steeds koud en winderig. En jawel: Morgen wordt het beter.

28 mei. Inderdaad, prachtig weer! Het donkere, onstuimige water is veranderd in een spiegelglad, vriendelijk rak, waarin het heerlijk zwemmen is. 10.30 Uur vertrek, richting Sneek. D.w.z. Sandsloot, Sneekermeer, Houkesloot en ca. 500 m vóór de Oppenhuizerbrug, vinden we aan stuurboordzijde een rustige ligplaats om 13.00 uur. Tijdens het afmeren even een schrikmoment, wanneer een van de grote bolfenders blijft haken achter een pen van een meerpaaltje: een grote knal en helaas, 1 bol minder. Van het liggeld hadden we lekker uiteten kunnen gaan, maar de plek is het waard. We wandelen het zonovergoten Sneek in, waar de terrassen gezellig vol zitten en er weer druk gewinkeld wordt. Boten en bootjes zijn in allerijl uit winterstallingen getrokken en de bruggen worden achter elkaar bediend. We lopen naar de bekende waterpoort (AD 1492) en staan even te kijken naar de drukte op en aan het water. Even een terrasje pikken en weer naar de Avontuur. Ons plan om morgen een bezoek te brengen aan onze vrienden in Nijesyl wordt bevestigd, wanneer zij ons s ávonds op de fiets een bezoek brengen, o.a. om de beste te varen route aan te geven. Tot morgen!!

29 mei. 10.00 uur vertrek. De bruggen in Sneek worden prima bediend en om 10.30 uur zijn we erdoor! Leuk traject. Aangekomen op de Geeuw laten we de palen zakken, klussen wat en na een bejaarden powernapje vertrekken we weer. IJlst door, waar er weer geschipperd moet worden bij een smalle doorvaart. Dan stuurboord uit, het haventje in, waar we met open armen worden verwelkomd door de eigenaren van Jachthaven Nijesyl. Een gezellige middag volgt, evenals een gezamenlijke maaltijd op het zonnige terras..

30 mei. We drinken nog even koffie met elkaar en vertrekken om 14.00 uur, de Wijmerts op, passeren Wolsumerketting en via de Bolswarderzijlvaart arriveren we om 15.45 bij Tjerkwerd, een lief dorpje met een goede ligplaats, en op fietsafstand van Bolsward, een aardige stad! Bij vertrek uit Nijesyl bemerken we een storing aan de boegschroef. Lege accu’s? Na opladen nog steeds geen waterverplaatsing, dus defect? Maar hoe en wat? We maken een afspraak om de Avontuur te laten kranen, zodat eventuele schade vastgesteld kan worden. Afspraak voor 2 juni. Dus voorlopig maar echt schipperen en zo worden onze plannen drastisch ingekort en gewijzigd.

31 mei. 10.50 uur vertrek. Tjerkwerd, de Nijhuzumerbrug, 12.05 uur spoorbrug Workum en om 12.45 uur arriveren op het Grote Gaastmeer bij een Marrekrite ligplaats. Mooie plek om het huis(boot)houden te doen (noodzakelijk kwaad), de bijboot schoon te maken en wat schilderklusjes.

1 juni. Verder richting werf/kraan. 14.45 uur vertrek via Heegermeer, Joh. Frisokanaal, Pr. Margrietkanaal en dan een beschut plekje gevonden op het Sneekermeer aan de Greate Griene. I.v.m. de krimpende wind, waardoor we aan lager wal geraken (!) verkassen we naar de Sybesleat, aan de Lytse Griene, een prachtplek!

2 juni. De dag van de waarheid: 9.15 uur vertrek naar de werf de Boarstream aan de Boarn, zijpoot van het Pr. Margrietkanaal. Na een lastige manoeuvre om in het hellinggat te komen, wordt ons schip met 4 banden omhoog gehesen en op de wal gereden. Na het verwijderen van modder en vuil en een grondige inspectie wordt er geen schade geconstateerd en lijkt de schroef goed te draaien. Om 12.15 uur drijft de Avontuur weer in zijn element en vaart d.m.v. de boegschroef weer door. We gaan richting Grou om bij te komen van alle e- en commotie. Met één rib minder in ons lijf meren we af aan de Peanster Ee, een Marrekrite ligplaats. Mooie plek om de andere kant te schilderen en te zwemmen. We hebben een schitterend uitzicht en blijven hier nog lekker een dag liggen.

4 juni. Vertrek om 14.20 uur. We gaan weer naar ons tijdelijk zomerverblijf: Haskerdijken. Om 17.00 komen we aan en zijn zoals gewoonlijk weer van harte welkom. En daar moet op gedronken worden. Proost!

Tot de volgende keer. Groeten van Ad en Tineke

Janny

Weer genoten van je verhaal.
Veel herinneringen aan het mooie Friesland komen weer boven.
Goede vaart deze zomer.

Jeannette

Wat hebben we het gezellig gevonden bij jullie aan boord en later bij ons in de haven, heerlijk om dat terug te lezen, dat jullie het zelfde ervaren hebben. Toch weer wat gezien in het mooie Friesland, nu weer genieten in Hasjerdijken. Fijne zomer en wie weet vinden we de tijd om jullie nog eens op te zoeken..

Diny & Simon

Héél leuk om te lezen! Jullie klinken als échte Friezen.

Leni en Aad

Hoi Tineke en Ad, Jullie Blog is fijn om te lezen en jullie hebben leuke dingen gedaan.
Komende donderdag t/m zondag gaan wij naar Drachten. Daar hebben wij het ook druk met bezoekjes aan de kinderen/kleinkinderen. Wij hopen ook aan het fietsen toe te komen.
Alle goeds voor jullie.