ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Lang verhaal over een kort reisje.

Terwijl de ijskoude NW wind, met vlagen om onze Avontuur huilt en er flinke sneeuw- en hagelbuien elke gedachte aan het voorjaar in de kiem smoren, schrijf ik nog even over ons eerste reisje aan het begin van dit vaar(?)seizoen:

19 maart. 10.00 uur staan er 2 brugopeningen gepland in Amersfoort, 1. de Kwekersbrug en 2. De Koppelbrug. Ruim op tijd liggen de 2 vertrekkende schepen, de Tiberius en de Avontuur te wachten voor de Kwekersbrug. Eén dag eerder, wordt er een verkeersbord geplaatst om het verkeer over de brug i.v.m. wegwerkzaamheden, te begeleiden naar de juiste weghelft. En wat is er makkelijker om zo’n bord te monteren op een mooie stevige rood/witte paal, die er zich toch al bevindt. Echter wanneer diezelfde paal gebruikt moet worden waarvoor hij is geplaatst, nl. het doorgaande verkeer tegenhouden i.v.m. brugopening, dan ontstaat er een probleem en kan de betreffende paal, d.i. Boom, niet neergelaten worden. De brug gaat dientengevolge niet open. Geduld staat bij de (meeste!) schippers hoog in het vaandel, dus afwachten maar tot het verkeersbord is gedemonteerd. De brug wordt vervolgens om 10.10 uur geopend en na dit staaltje humor, zwaaien we lachend bij doorvaart naar de brugwachter, die er uiteindelijk niets aan kon doen. We varen Amersfoort uit, de Eem verder af, Koppelburg, Malebrug en om 11.30 uur de Eembruggen . Wanneer we in de nabijheid komen van de Eemnesser buitenvaart besluiten we aldaar bij dit rustige plekje af te meren i.p.v. de geplande ligplaats aan de monding van de Eem. We gaan hier genieten van de rust en de grote hoeveelheid weidevogels, evenals de aanblik van duizenden spreeuwen, die hun ballet in de lucht voor ons uitvoeren. We sluiten de dag af met een prachtige wandeling richting Eemdijk en dan door de Maatpolder naar het rustieke Eemnesser sluisje, gebouwd in 1880.

20 maart. Om 11.30 uur varen we toch nog even naar onze favoriete ligplaats aan de monding, daar de verdekte opstelling ervan ons in staat stelt het saunaatje voor de eerste keer weer te gaan gebruiken. De volgende dag verwachten we bezoek van de oudste dochter met partner en dat is op deze plek goed te realiseren.

22 maart. 7.45 uur vertrek, op tijd, daar we een redelijke afstand willen overbruggen. We varen het Eemmeer op en dan stuurboord uit. Passeren sluis Nijkerk, Elburgerbrug en ontdekken bij aankomst om 13.45 uur bij de nieuwe Revesluis, dat er i.v.m. werkzaamheden, in blokuren bediening plaatsvindt. Betekent voor ons, doorvaart na 1600 uur. Dan maar rustig lunchen en afwachten. Na de aangekondigde tijd varen we welgemoed , stuurboord uit, het Revediep (bypass) op, om vervolgens een aankondiging te zien, die ons plannetje (overnachten bij de Scheeresluis) in de war stuurt. Géén bediening buiten het vaarseizoen (v.a. 1 april). Aldus rechtsomkeert Drontermeer op en afmeren aan de Smient. een mooie, rustige uitwijkmogelijkheid waar zelfs nog gewandeld kan worden.

23 maart. 8.50 vertrek. NOOT: de voor de hand liggende en mooie route, via Ossenzijl, de kop van Overijssel door is voor ons geblokkeerd: i.v.m. werkzaamheden géén doorvaart > 20 m. Verder via het IJsselmeer is ook geen optie i.v.m. ongunstig weer, resteert de mogelijkheid tot voortzetting van ons reisje door de NO Polder, geen onvriendelijk traject. Na passage van de Roggebotsluis (9.00 uur) een stukje Ketelmeer op en dan (10.30 uur) de Ramsgeul in. Prettiger en eerder te bereiken dan het Ramsdiep. Beide vaarwateren zijn erg saai, maar wel de snelste vaarweg naar de NO Polder. Dan volgt het Zwarte meer, en na telefonische oproep draait de Kadoelerbrug om 12.30 uur en varen we de Zwolse vaart op. De Voorster- en Marknessersluis passeren we om resp. 13.00 en 14.50 uur en inmiddels 5,70 m lager varen we Emmeloord door, de Lemstervaart op. We meren af aan een mooie ligplaats aan bakboord: de Lemsterhoek. Het is 16.30 uur.

24 maart. 8.20 uur. Na een rustige overnachting varen we verder richting de keurig gerestaureerde Friese sluis, die ons weer 5.50 m omhoog voert, rechtstreeks de Lemster geul in. Bakboord uit en bij een gunstige wind naar de Pr. Margrietsluis. Om 10.20 uur gaan de sluisdeuren open en varen we Friesland binnen. Ons doel: het eiland Greate Griene aan het Sneekermeer, bereiken we om 13.00 uur. Het plan om de wandeling om het eiland te maken, valt letterlijk in het water. De eilanden alhier staan allemaal nog blank, als waterberging en erlangs lopen wordt natte voetenwerk. Volgens Staatbosbeheer, is e.e.a. weer na half april toegankelijk. Dan maar weer ons warme saunaatje gebruiken. Geen straf!! (behalve de afkoeling….)

25 maart. Nog even genieten van het drukke vogelleven om ons heen, nog niet gestoord door de grote hoeveelheid watersporters, vertrekken we pas om 14.15 uur naar Haskerdijken. Om 16.15 meren we af. Zoals gewoonlijk worden we, meer dan van harte verwelkomd, terwijl de hond enthousiast piepend rondrent om haar blijdschap te laten blijken.

We zijn weer op de vertrouwde ligplaats, ook een beetje thuis. En wat de verdere plannen zijn? De Coronatijd zal het leren.

Groeten Ad en Tineke

Josee

Leuk om jullie vaar-zoek-en afmeeravonturen te lezen. Behouden thuiskomst is gelukt. Lieve groet
Josee

Jan en ineke

Zo maak je wat mee in coronatijden.
Groeten

Joke Eijgenbrood

Jeetje, wat een Avontuur!
Petje af!
Lieve groetjes,
Joke

Tineke en Nico

Wat een mooie tochten en bekende afmeerplekjes en.....van de planning komt soms niets terecht, zo mooi dat Avontuur??. Geniet van alles en we gaan elkaar zien ??

Sylvia Oostendorp

Jullie doen je naam eer aan: de Avontuur!
Je verhaal las als een Avontuur Tineke, het las als een avontuur.
Ooit neem ik de atlas erbij om jullie te volgen. Topografie is nooit een sterke kant geweest.
Op een van de lagereschoolklassen kreeg ik in mijn rapport een 0 voor topografie en een 9 voor zang; haha! liefs, Syl

Simon

Vandaag, 8 juni(!), ontdek ik pas dit mooie verhaal. Alsnog: dank!