ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Van Amsterdam naar de Haarlemmermeer

SILODAM, daar zijn we weer!!! Zelfde steiger, zelfde uitzicht, zelfde sfeer, zelfde vriendelijke mensen, heerlijk!! Onze logè wordt opgehaald door haar kinderen, nadat ze even heeft geproefd van het drukke stadsleven. Een enorm verschil met de polder, dat zal duidelijk zijn, maar weer met zoveel andere voordelen, zoals een keur aan reismogelijkheden, winkels binnen fiets/loopafstand en cultuur 'om de hoek'. Hoe heerlijk voelt het, al je s'avonds laat, na een avondjecultuur, gewoon een kwartiertje door het park fietst en dan al thuis bent, of in no time per metro bij Ikea kunt gaan winkelen, zonder al het gedoe van parkeren. Een gevoel van vrijheid, weer een heel andere vrijheid dan die we voelden bijv. aan de Grote Brekken bij Lemmer, waar we èèn waren met de natuur.

We blijven 10 dagen.We betalen braaf het binnenhavengeld en niemand stoort ons op deze riante plaats. De vriendelijke eigenaar ervan komt even kijkenwie we zijn en geeft zijn telëfoonnummer:'Ik ben nog niet klaar met mijn schip, blijf maar, zolang jullie willen!'We hebben een levendig contact met de bewoner van een oude sleepboot, die vertelt over zijn 5 jaar durende zeiltocht over de wereldzeeën met zijn gezin. Er wordt weer viool gespeeld door ons 7 jarig buurmeisje, dit keer met pianobegeleiding. En s'avonds genieten we van de prachtige zonsondergangen, waartegen de vele masten van enorme charterschepenafsteken.

Maar dan, met het oog op onze planning voor de komende maand, vertrekken we weer; 1600 liter water zwaarder, het Noord Zee kanaal op. Niet bepaald een mooi traject te noemen, langs al die industriegebieden, waar de frisse lucht ver te zoeken is. Maar wel noodzakelijk om via Zijkanaal C en de Grote Sluis te Spaarndam in het Spaarne te komen richting Haarlem, de bijzondere, monumentale stad van Frans Hals. We moeten sluis- en doorvaartgeld betalen en dan wordt ons gemeld, dat we ligplaats kunnen nemen tussen brug 2 en 5. Het wordt brug nr. 5 de Gravestenenbrug, aan bakboordzijde. Een prachtige plek, die veel historie uitstraalt. Naast een zgn. tweeling pakhuis uit 1606, schuin tegenover het oudste museum van Nederland, het Teylersmuseum. Lopend 5 min. van de Grote Markt, het kloppend hart van de stad, met het stadhuis, de Grote- of St.Bavokerk en de gezellige terassen en eetgelegenheden. We maken o.a. een wandeling langs de Vlaamse sporen van de stad, die ontstaan zijn toen veel Vlamingen tijdens de 80-jarige oorlog naar Haarlem vluchtten,w.o. Frans Hals en Lieven de Key, die in 1593 bouwmeester werd van Haarlem.

Na 2 dagen, d.i. op 9 oktober varen we verder, via de Zuider Buiten Spaarne. We nemen de vele hindernissen i.d.v. talrijke bruggen, die allemaal open moeten, hangen kilometers ver achter een groot zandschip, dat met 4,5 km/uur zich door de wateren ploegt, en belanden dan tenslotte in de Haarlemmerringvaart, die ons zal voeren naar Oude Wetering, t.w. de kade aan de Kerkstraat, ons doel voor de komende dagen.

Lekker even zo'n bekend stekkie...............

willy

Hallo dan Tineke en Ad,
Wat was het weer een mooi verhaal om te lezen, heerlijk zoals jullie ervan kunnen genieten!
Hoop jullie een dezer dagen nog even te zien in Oude Wetering, wat leuk dat jullie daar liggen. Liefs, Willy

Janny

Dertien leuke reisverhalen met foto's. We genieten zo een beetje mee met jullie. En nu liggen jullie op fietsafstand van Alphen, dus wie weet... . Zijn jullie van plan daar te overwinteren? We merken het wel.
Groetjes, Janny.

Manon

Tot gauw!! neem thee voor je mee-:)

xx non

Anneke

Hallo hallo,

Wat leuk weer in de buurt blijven jullie hier voorlopig of weer verders door en ergens anders de feestdagen vieren?

anneke

marjo van ammers

Ik geniet elke keer weer van jullie (Tineke's?) verhalen. Het is net een column in een krant.
Wat mij vooral opvalt uit al jullie verhalen, is het gevoel van totale vrijheid en tijd. Dé manier om te reizen. IK herken dat uit mijn vroegere reiservaringen.
Ben benieuwd of Tineke tijd en zin zal hebben om ons (Morrend Volk) eventueel op 10 dec. as. te willen dirigeren in het kader van de FAkkelwake, die Amnesty bij het Fort in Vijfhuizen wil houden.
Groet, Marjo

Corrie

Hoi Tineke en Ad. Het is fijn dat jullie weer thuis zijn op jullie oude stek.Ik heb geweldig genoten van de prachtige verhalen,dank jullie wel dat ik mee mocht genieten. Een lieve groet van Corrie.

Marja Veltman

Wat kan je toch leuk schrijven Tineke.
Enig om te lezen. Misschien zien we je wel een keertje in Alphen.
Groet,
Marja

roos brok

Hallo Tineke en Ad,
Wat geweldig van jullie,dat je andere deelgenoot maakt van jullie mooie belevenissen. Het wordt zo geschreven dat je het gevoel hebt dat je erbij bent en ook alles meemaakt.
Jullie weten ook zoveel van musea,architecten etc, dat het je nieuwsgierig maakt,en gaat overwegen om die mooie plekjes ook eens te bezoeken.
Ik geniet ervan
gr. Roos

truus van dalsum

Dankjewel voor al die mooie beschrijvingen. Wat een afwisseling: natuur en cultuur. Heerlijk om weer even "thuis"te komen. Misschien zien we je binnenkort weer in Alphen of bij ons concertje in november !
Lieve groet. Truus