ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Afscheid van Friesland, klein Avontuurtje

We voelen ons tevreden op de riante ligplaats bij de beste makelaar van Friesland, Jachtbemiddeling Heeresloot. Prachtig uitzicht naar 2 kanten over het Heerenveens kanaal met vaak een gezellig aantal vaarbewegingen. Soms veel te snel wanneer huurboten met een mannelijke bezetting, feestend en omringd door kratten bier, zich nog niet eens aan het dubbele van de toegestane snelheid houden!! Maar niet getreurd: nog steeds genieten we van het suppen, zwemmen, wandelen met de hond, verkopen van boten door de schipper en dan vaak s’avonds als beloning een ongelooflijk mooie zonsondergang. En dan nog de oudste zoon in de buurt, die als hobbykok ons vaak verwent met de mooiste en lekkerste gerechten en regelmatig gaan we ge-3en “uit” eten. Af en toe maken we een klein uitstapje o.m. richting Akkrum, waar we mooie Marrekrite plekjes weten, zodat we de sauna kunnen opstarten, suppen en kleine slootjes ontdekken met de bijboot. Of 3 km lang struinen door het hooiland naar Akkrum.

21 september. Vertrek om 11 uur, met als doel het bevaren van de Luts, een schilderachtig riviertje in het Gaasterland. Zeer ondiep zelfs voor een 16 m2 (zeilboot) waarmee we het al probeerden eind zestiger jaren, vorige eeuw. De boten werden steeds groter en groter, maar de wens om dit nog eens te kunnen meemaken, bleef. Uiteraard nu mogelijk met de bijboot. Om 14.45 passeren we Woudsend en varen vervolgens het Slotermeer op. Geen echt pleziertje voor de Avontuur, want het meer is redelijk ondiep, dus langzaam varen. We varen Balk binnen, maar onbekend als we ter plaatse zijn, lijkt het onmogelijk om verderop in het riviertje te draaien. Dan maar deze lastige manoeuvre inzetten bij de jachthaven aan de monding. Onder het toeziend oog van stuurlui aan de wal…. , chapeau voor de schipper: het lukt en om 15.30 uur meren we af aan de buitenkant van Jachthaven de Lutsmonding, met prachtig uitzicht over het spiegelgladde Slotermeer. S’Avonds wandelen we naar het schilderachtige Balk.

22 september. Het is zover. We laten de bijboot te water, varen dwars door genoemd pittoreske dorpje, en ruim 50 jaar na de eerste poging, bereiken we de Luts. Het riviertje voert ons dwars door de Gaasterlandse bossen, en met weelderige begroeiing, zoals enorme varens aan beide zijden en een dicht bladerdak, waant men zich op een riviertje door de jungle. Om 12.30 keren we terug na deze mooie ervaring, halen de bijboot op en varen terug naar Woudsend. We meren af aan een mooie Marrekrite ligplaats en pikken s’middags een gezellig terrasje in Woudsend, het prachtige middeleeuwse dorpje met z’n 19 steegjes. In deze tijd is de route aangegeven met pijlen om één richting aan te geven. De steegjes zijn zó smal, dat passeren op 1,5 m absoluut onmogelijk is.

23 september. 14.00 trossen los en weer terug naar Haskerdijken, waar met smart op ons wordt gewacht.

7 oktober. Eindelijk nemen we dan afscheid. Nadat we op de vooravond nog even zijn verwend met een prachtig diner bij zoon thuis, geheel verzorgd door een professionele thuiskok, is het moment van vertrek aangebroken. 8.30 uur, mooi rustig weer. Nog Ă©Ă©n keer zwemmen en dan trossen los, Ăłp naar Lemmer, waar we om 12.30 uur arriveren. 12.40 uur De Pr. Margrietsluis gepasseerd, Friesland uit en bakboord uit naar de ingang van de NO Polder: de Friese sluis. Via het IJsselmeer is geen optie i.v.m. naderend slecht weer, door NW Overijssel wordt ontraden, i.v.m. brugreparatie in Ossenzijl, dus blijft de polder over, niet geheel onaantrekkelijk. Maar dan komt er een AVONTUURTJE om de hoek kijken: De Friese sluis is tot 20/12/2020 gestremd. WAT NU ???? We besluiten dan via de andere, de Lemstersluis Friesland weer in te varen om toch maar door NW Overijssel te gaan. Op hoop van zegen: 13.15 uur sluis uit, de Zijlroede op, door Lemmer, (overigens momenteel een rustige en aardige route) en na 1 uur zijn we dan weer terug op de Grote Brekken. Follegasloot, Tjeukemeer, Echtenerbrug en om 16.30 uur meren we af bij het 3-weg sluis eiland. Het weer is inmiddels dermate verslechterd, dat we een dag verwaaid blijven liggen.

9 oktober. 9 uur vertrek. De zon schijnt, de Linthorst Hohmansluis gaat open voor ons, niets houdt ons meer tegen om de uitdaging van de brugpassage bij Ossenzijl aan te gaan. En helaas, er ontstaat toch wat schade bij de doorvaart, ondanks alle genomen beschermings maatregelen. In het kanaal Steenwijk-Ossenzijl meren we af, om even te kunnen genieten van het natuurpark de Weerribben. Na een prachtige wandeling besluiten we toch verder in het kanaal aan bakboordzijde een ligplaats te zoeken, om de verfschade te kunnen herstellen. Om 15.30 uur vinden we die plaats, iets voorbij de Thijendijkbrug, alwaar we ook overnachten.

10 oktober. 9 uur, inmiddels bereikt ons het bericht dat de Eemhaven te Amersfoort behoorlijk vol begint te raken, dus het motto wordt: opschieten!! Gelukkig hebben we geen enkele vorm van oponthoud, bruggen en sluizen draaien voor ons, praktisch zonder wachttijden. Route: Kanaal Beukers-Steenwijk, Beukersluisje, Meppelerdiep, Zwarte water, Spooldersluis Zwolle, IJssel en via de Scherensluis in de bypass de nieuwe Revesluis in, naar het Drontermeer. Aldaar vinden we om 16.10 uur een mooi rustig overnachtingsplekje aan het eiland de Eekt.

11 oktober. Bij zonsopgang, om 7.30 uur vertrekken we, om een traject van 7/8 uur te overbruggen en toch op tijd in Amersfoort aan te komen. Ook nu gaat alles weer voorspoedig en om 12.30 uur arriveren we aan de Eemmonding. Het is altijd weer heerlijk, om het charmante riviertje, dat slingerend door de Eempolder stroomt, te bevaren. Bij aankomst kondigt de brugwachter aan, dat het vol is in de haven, maar daar hebben onze vrienden iets op gevonden. Allemaal een beetje opschuiven, dan kan de Avontuur op haar eigen plek afmeren. En zo, met vele helpende handen, in de stromende regen, meren we om 15.00 uur af. Einde zomerseizoen 2020. We zijn weer thuis voor de komende maanden.

We wensen, zoals gewoonlijk, al onze volgers, een warme, gezonde winter toe. Gezelligheid moet je zelf maken, want voorlopig moeten we in onze eigen bubbels blijven.

Toch fijne feestdagen en tot het volgende voorjaar. Groeten Ad en Tineke.

Diny & Simon

WĂ©Ă©r met interesse gelezen. Welkom terug! ?

Nico & Tineke

Was weer een prima stuk en promotie van onze mooie Hollandse waterwegen?????

Joke Eijgenbrood

Lieve Tineke,
Ik heb weer genoten van je verhaal! Wat schrijf je toch lekker makkelijk en beeldend! Ik waan me af en toe gewoon bij jullie aan boord, heerlijk!
Je bent thuis, maar toch eigenlijk steeds op een prachtige vakantie (met af en toe hard werken ?).
Ik wens jullie alle goeds en vooral gezondheid toe!
Hopelijk weer een keertje tot ziens op het NCK, hoewel dat helaas nu wel even zal gaan duren, ben ik bang...
Lieve groeten van Joke