ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Varen in tijden van Corona...

En dan bedoelen wij uiteraard niet het gelijknamige heerlijke biertje (helaas). Hoewel het gebleken is, dat het virus niet kan zwemmen, heeft ook de watersport/varend Nederland zich te houden aan de, door de overheid opgelegde maatregelen zoals o.a. verboden doorvaart, beperkte brugopeningen, ontoegankelijke havens etc. Met dit in het achterhoofd vertrekken we, om bovenstaande beperkingen te kunnen omzeilen, eerder dan voorgaande jaren vanaf onze winterplek. Voor ons betekent dat naar het nog veilige Friesland.

30 maart. We varen met een konvooi van 4 schepen door de pas gerepareerde Kwekersbrug en de Koppelbrug de Eem af. De afstand tussen de verschillende schepen wordt steeds groter en terwijl er nog levendig onderling whatsapp contact plaatsvindt, nemen we nogmaals afscheid van elkaar. Bij aankomst op het Eemmeer gaan 3 schepen bakboord, en 1 schip stuurboord uit. Vaarwel lieve vrienden!! Om 12.40 uur varen we onder de Holland brug door. We hebben geen keuze voor ons traject naar Friesland, want de mooie route door Noord West Overijssel is voor doorvaart gesloten. Gelukkig zijn de weergoden tot nu toe mét ons, en varen we bij windkracht 3 N-O het Markermeer op. De zon staat stralend aan de blauwe lucht. Voorlopig is er, net voorbij Almerezand een vluchthaven in zicht, maar daar maken we geen gebruik van, daar het nog comfortabel varen is. Later in de middag neemt de wind echter toe en wordt het onaangenaam. Knipjes op de keukendeurtjes en dan z.s.m. naar de eerstvolgende vluchthaven nl. De Bocq van Kuffeler, tussen Almere en Lelystad. Door de binnenkomende golven is het aanleggen heel lastig, maar we zijn om 14.30 uur binnen. Na een dag varen, is het benen strekken een “must” aldus óp naar het zich, tegenover de ligplaats bevindende Wilgenbos. Een bijna ondoordringbaar oerbos, spontaan ontstaan in 1968 rond de voormalige zandwinplas, waar veel bevers en ijsvogels leven. Eenmaal weer aan boord, na te zijn overvallen door een ware plensbui, besluiten we toch te verkassen en langszij dekschuiten, net onder de dijk, af te meren. Om 18.30 uur kunnen we eindelijk in alle rust van ons diner genieten en dan lekker slapen……..

31 maart

7.20 uur vertrek, terwijl we om beurten ontbijten. De windsnelheid is hetzelfde als gisteren, iets gedraaid naar oost. Met de voorspelling: afnemende wind in de middag gaan we op weg. Recht zo die gaat. Een saai traject staat ons te wachten, maar bij dat stralende weer toch wel genieten. Om 9.10 uur arriveren we bij de Houtribsluizen te Lelystad, waar we na 10 min. alweer uitvaren. Uitstekende bediening!! Onderweg komen er steeds bij de berichten voor de scheepvaart via de marifoon meldingen binnen dat alle havens rond IJssel- en Markermeer gesloten zijn i.v.m. het coronavirus. Tegen 11 uur varen we Urk voorbij, dat steeds moeilijker te spotten is tussen de grote hoeveelheid windmolens die hier gebouwd zijn. 13.30 uur aankomst bij de Pr. Margrietsluizen waar we kunnen meeliften met de beroepsvaart. Het vraagt enig geduld, maar na een uur en een halve meter lager varen we dan Frylân binnen. Jawel….. ons kan niets meer gebeuren!! Het bekende traject volgt: Pr. Margrietkanaal, Sneekermeer, Terherne met de Sandsleatbrug, die netjes om 15.50 uur voor ons opengaat. Ook de Deels spoorbrug richting Heerenveens kanaal draait direct na aanvraag en om 17.00 uur arriveren we in Haskerdijken. Een warm welkom, zoals gewoonlijk, wacht ons op een mooie gereserveerde ligplaats. Geen besmettingen, geen drukte, vriendelijke omgeving, veel vogels, mooie natuur en rust. En last but not least: Een zoon in de buurt!!

Het weer blijft onveranderd mooi en af en toe een rondvaartje met de bijboot, de dagelijkse wandelingen en eenmaal per week boodschappen doen, houden ons bezig. Er worden klusjes gedaan, touw gesplitst, muziek gemaakt, filmpjes gekeken, spelletjes gedaan, af en toe bezoekjes op afstand, video bellen met kinderen en kleinkinderen, kortom we vermaken ons prima!

Voorlopig rijst de vraag, wanneer we weer een blog sturen oftewel wanneer we weer gaan varen. Maar voorlopig hebben we het hier naar ons zin en blijven we maar netjes in quarantaine. We wachten, samen met iedereen, maar af!!

Groeten Ad en Tineke

Hilda en Nico

Blijf gezond lieve vrienden!

Janny

Dan dit voorjaar 2020 : Goede Quarantaine gewenst.

Groetjes, Janny

Ton de Vaal

Bedankt voor de info.
Blijf gezond en neem op zaterdag 25-04 een extra glas op het goede leven.

Tineke en Nico

En dan na weer een gezellige winter denk je los te gooien om een mooie zomer tegemoet te gaan. Één troost: "We zitten allemaal in hetzelfde schuitje " ?. Wij hebben weer genoten van jullie en wensen jullie een gezonde zomer toe ?en wie weet treffen we elkaar in het noorden, jaaa ?. Liefs van ons ? Nico en Tineke