ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Avontuur gaat in winterslaap

6 oktober. En weer, nu voor langere tijd, nemen we afscheid van onze koninklijke ligplaats te Haskerdijken. We zwaaien tot we elkaar niet meer zien en varen een half uur later onder de geopende Deels spoorbrug door. Wat volgt, is zo snel mogelijk naar ons winterverblijf. D.w.z. via Lemmer, dan bakboord uit naar de Friese sluis, die ons 5,50 m lager de NO Polder binnenlaat. Wellicht saai te noemen, maar als het IJsselmeer vermeden moet worden, en door route via Ossenzijl gestremd is, de enige optie. Het voert ons langs uitgestrekte landerijen, hier en daar een keurig aangelegde ligplaats, af en toe een dorpje zoals Emmeloord en door het mooie Voorsterbos. We overnachten bij ligplaats Lemsterhoek, een mooie plek, omzoomd door veel groen.

7 oktober. Trossen los om 9.30 uur na een korte wandeling langs rechte wegen. Via Emmeloord en Marknesse varen we om half 2 de laatste , de Voorster sluis uit, die ons weer omhoog schut tot op het eerdere niveau. Zwarte meer, Zwarte water, Spooldersluis bij Zwolle door en de IJssel op. We overnachten aan de sportsteiger voor de ingang van het nieuwe Reevediep (eerder genoemd) . Alles keurig nieuw, vóór de Scheeresluis. Menige schipper klaagt over het feit dat de sluis geen VHF kanaal heeft of per telefoon bereikt kan worden. Dan maar even een wandeling naar de sluis. En inderdaad, de sluiswachter weet aan te geven, dat elk schip gezien wordt en er geen oproepmogelijkheid nodig is en er ook niet komt.

8 oktober. Aldus staat bij ons vertrek om 9.30 uur de sluis open en de lichten op groen. 10.20 uur aankomst op het Drontermeer en via o.a. Wolderwijd, Nijkerkersluis en Eemmeer, meren wij af aan de Eemmonding om 16.15 uur. Een favoriete plek om een dagje te blijven, om schoonschip te maken en voor de laatste keer dit seizoen van onze sauna te genieten

10 oktober. Het weer is erg onvriendelijk, zodat onze ligplaats ook erg somber oogt. Dus 10.00 uur vertrek, de altijd weer prachtige Eem op. Twee uur later arriveren we bij de Koppelbrug te Amersfoort. Na het passeren van de Kwekersbrug en een wat lastige draaimanoeuvre aan het einde van de bevaarbare Eem, krijgen we een prima plek toegewezen voor de winter. Er wordt gezwaaid en geholpen, we zijn weer thuis. Jammer, uitgevaren, maar wel weer gezellig met onze “vaarvriendjes” en de mooie stad Amersfoort.

Wij wensen allen, die ons volgden, een fijne en warme winter, mooie feestdagen en tot het volgende seizoen.

Groeten van Ad en Tineke

Mieke van den Outenaar v/h Mieke Beelen Yoga

Voor jullie ook een fijn winterseizoen en heerlijke feestdagen. Wij genieten altijd van jullie verslagen. Super. Onze boot gaat eind oktober de winterstalling in.

Lieve groet Jos en Mieke van den Outenaar v/h Beelen

Ludwig

Ik wens jullie veel woongenot op deze mooie vertrouwde plek en een mooie winter.
Brasa en tot ziens, Ludwig

Irene wenting

Toch mooi zo door de Noordoostpolder te varen. We gaan het o9 eens proberen!
Ben benieuwd of deze reactie bij je aan komt Tineke en Ad.
Een fijne winter in A’ fort. Wij zien elkaar bij Simone!