ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Heen en weer..... en Avontuur op drift.

4 September. Dokkum viert feest: de 4 dagen durende Admiraliteitsdagen. Een maritiem festival waarop het stadje bol staat van de activiteiten voor jong en oud, concerten, roei- en zwemwedstrijden, foodtruckfestival, bierproeverij, demonstraties van brandweer en politie, rommelmarkt, straattheater en een prachtige show van oude schepen o.a. skûtsjes, sleepboten, een vissersvloot en vele platbodems. En ondanks de regen, dwaalden ruim 100.000 bezoekers door de straten, steegjes en langs de grachten van dit mooie oude stadje. Vanaf onze rustig gelegen ligplaats maken wij dit alles mee, ook leuk voor een dochter met vriend, die ons een bezoekje brengen.

9 september. En dan is de rust weergekeerd en gaan we verder. 11 Uur trossen los, via de Dokkumer Ee, een mooi meanderend riviertje, naar Engwierum, waar we overnachten.

10 september. De Willem Lorésluis schut om 10.30 uur en brengt ons naar het Dokkumer diep, de verbinding met het Lauwersmeer, voorheen Lauwers zee, ontstaan na de afsluiting van de Waddenzee in 1969. Rond het meer momenteel een van de mooiste ongerepte natuurgebieden van ons land, is het waard om door te wandelen. T.o. Lauwersoog laten we de palen zakken, om per bijboot naar de aanlegsteiger te varen, zodat een wandeling door het nationaal park ondernomen kan worden. Daar het weer verslechtert, besluiten we te vertrekken vanaf dit grote open meer. 15.45 Uur vertrek, via Zuider Ee en Slenk, de Zoutkamperril op, waar een Marrekrite steiger ons een stabiele ligplaats biedt. We meren af om 17.30 uur.

11 september. We hebben een rust/poets/klusdag bedacht met zulk slecht weer. Echter gisteravond zagen we dat een zeiljacht vastliep, net buiten de betonning in donker. We beloofden de arme zeilers hen de volgende ochtend vlot te trekken. Mede door de stormachtige wind een uitdagend klusje, met uiteraard een goede afloop. Tevreden zeilde het geredde jachtje weg en wij terug naar onze steiger de LM27C.

12 september. 9.20 uur op weg naar Zoutkamp, voor de aankoop van echte IJsselmeerpaling!!!! Een ligplaats aan de remming vóór de brug maakt deze inkoop mogelijk. En dan doen we ons tegoed aan deze heerlijke delicatesse. Mmmm!!! Overnachting bij brug Wierummer Schouw.

13 september, 9.00 uur vertrek. Via sluis Dorkwerd bereiken we de stad Groningen, waar we om 11 uur afmeren aan de kade Hoge der A. We hebben alle ruimte, want er ligt niet één schip en stroom kunnen we uit de kademuur afnemen. En dat alles gratis!! S’Middags halen we onze vriendin, die een weekje mee gaat varen, op van het station.

14 september. Na een kort maar plezierig verblijf in de heerlijk bruisende stad, vol lawaai makende, lachende en fietsende studenten, vertrekken we met als doel de Drentse Hoofdvaart. Aldus via de Noord-Willemsvaart de stad uit. Na het passeren van 8 bruggen en 2 sluizen meren we af, direct na het verlaten van Sluis Y.de Vries aan bakboordzijde. Een vriendelijke ligplaats waar we i.v.m. de zondagsrust aangemeerd moeten blijven, daar er geen brug- en sluisbediening plaatsvindt. Het weer is ons goed gezind, zodat er gefietst kan worden.

16 september. Trossen los. Inmiddels varend door Drenthe, passeren we Assen en arriveren om 13.30 uur op de Drentse Hoofdvaart, via sluis Peelo. Deze vaart, gegraven tussen 1769 en 1780 krijgt een extra charmante dimensie mede door de vele bruggen (30) en sluisjes (6) die voor het grootste gedeelte met de hand en door heel vriendelijke brug/sluiswachters worden bediend. En dat alles met als decor het prachtige Drentse landschap. De schipper wordt hier wel bijgestaan door 2 vrouwen, een prettige bijkomstigheid bij wel erg smalle doorvaarten.

17 september. Na een overnachting voorbij Geeuwenbrug, meren we om 14.45 uur af aan de Prins Hendrikkade te Meppel, een bekende, plezierige ligplaats, waar we ons welkom voelen en het centrum binnen loopafstand is. De moeite waard om 2 dagen te verblijven.

19 september. Vertrek, 10.30 uur, het Meppeler diep op en via het Zwarte water, nog even een korte stop aan de Overijsselse Vecht. Hier nemen we helaas afscheid van onze opstapster, na een heel gezellige week. In Zwolle wordt ze naar de trein gebracht, waarna wij nog even de kinderen en kleinkinderen kunnen bezoeken.

21 september. Vertrek 9.00 uur. Via de Spooldersluis de IJssel af. Ons doel: Zaandam gaan wij aanlopen via de Randmeren en sinds maart 2019 kan de recreatievaart gebruik maken van het Reevediep, waterverbinding tussen de IJssel bij Kampen en het Drontermeer, dat oorspronkelijk was bedoeld als hoogwaterafvoer. Omvaren via het Ketelmeer is zodoende niet meer nodig om op de Randmeren te komen. Aldus gaan we verder, Veluwemeer en Wolderwijd. Een gezellige koffiestop te Strandhorst aan boord bij vrienden en verder, ”recht zo die gaat”! Nulder nauw, Eemmeer en Gooimeer om te overnachten bij de Schelp. Een rustige ankerplek, mooi om nog even te suppen.

Op 25 september meren we af bij Jachthaven de Remming te Zaandam, nadat we via het Markermeer nog 2 nachten op de palen hebben gestaan in de “baai” bij Durgerdam vlak voor Amsterdam en de Oranjesluizen.

Zaandam is ons welbekend en heel centraal gelegen qua OV. Goed voor een repetitie in Amsterdam en het vieren van de 2 verjaardagen van dochter en kleinzoon. We krijgen nog bezoek van een andere dochter, met (achter)kleinkinderen, dus ons verblijf was keurig ingevuld. Na dit alles besluiten we toch nog even naar Haskerdijken te varen voor wat hand- en spandiensten. Dus even flink fourageren, diesel tanken bij het ons bekende bunkerstation en op weg via de bekende waterwegen. Terug naar de Randmeren, IJssel op, Zwarte water, N.O.Polder, Lemmer en dan weer terug in Friesland..

1 oktober. Na 3 ½ dag varen, meren we af in Haskerdijken, waar een kwispelende, enthousiast piepende hond, samen met zijn baasje, ons welkom heten. We zullen enige dagen blijven, voordat we terugvaren naar onze winterligplaats.

Eén incident is het vermelden waard: Bij overnachting op de palen, vlakbij Zwolle, steeg het water in die nacht zoveel, dat de Avontuur los kwam en op drift ging. Bij ontwaken (3 uur) zag de omgeving er plotseling heel anders uit en waren we tegen een eilandje met een P-bord aangedreven. Een veiliger plek hadden we zelf niet kunnen bedenken!! Geluk bij een ongeluk!!

Tot de volgende en laatste keer, Groeten Ad en Tineke.

Ine Castelijns

Wat n prachtige foto, met die avondstond!En uiteraard weer leuk te lezen van jullie avonturen met de “ avontuur”.
Wij zijn weer terug uit Zuid Afrika, prachtig land en heerlijke lentetempetaturen tussen 20 en 25 graden, bloeiende jacaranda, groener wordende heuvels.
Goed elkaar weer te zien bij Simone! Groet ine

Ad