ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Avontuur gaat weer varen.

Note vooraf. Het Ă©chte varen begint weer op 27 augustus.

Haskerdijken, the place to be!!!! Allereerste doel, zoals eerder beschreven, om hulp te bieden in de makelaardij, waar momenteel een topdrukte heerst. Maar ook, om de verjaardag te vieren van de schippersvrouw, waarbij ons achterdek vrolijk bevolkt is met de meesten van onze kinderen en kleinkinderen. Er wordt druk gevist maar toch is de hoeveelheid vissen door een kleindochter opgehaald, niet genoeg voor de s’avonds te houden barbecue. En vervolgens het vieren van schoondochter’s verjaardag, o.m. door samen met schoonmoeder de sauna te bezoeken. Om fietstochtjes te maken in de omgeving, om klusjes aan boord te verrichten, zoals het lakken van de reling, en schilderwerk in de motorkamer. En (heel belangrijk) op aandringen van de zoon, te leren suppen (event. Zie Google). Aangezien de jachthaven altijd in de luwte ligt, is de Heerenveense vaart zeer geschikt voor een 72 jarige sup-beginneling. Een uitdagende, soms enge maar heel leuke bezigheid. Zeker wanneer je dit beoefent in de avondzon, ontstaat het gevoel van enorme rust en eenheid met de natuur. Of samen met de beide zoons of met een kleindochter, waarbij het gebeurt dat we naast elkaar , vanaf de supplanken bramen plukken, die langs de waterkant groeien. En als je dan ook nog een plank cadeau krijgt, is de motivatie om dagelijks te oefenen, wel heel groot. Tussen dit alles door laten we af en toe de Avontuur even uit. O.a. naar Akkrum. Vanaf de ligplaats is een wandeling van ca. 3 km door de wei een heerlijke vorm van de broodnodige beweging en het dorpje is gezellig. Min of meer toevallig is de ontmoeting op deze plaats met de Nutshell, een stel van onze vriendenclub uit de Eemhaven te Amersfoort, waarmee we gezellige uren doorbrengen met hapjes en drankjes!!! Wanneer 2 dochters ons willen bezoeken en een stukje willen varen, pikken we ze op in Haskerdijken (onze tijdelijke ligplaats) en vertrekken we op

19 augustus. Naar de inmiddels bekende ligplaats nabij Akkrum.

20 augustus. 10.50 uur, vertrek naar Akkrum. De Mienesleat in en de brug onderdoor en direct bakboord uit, hetgeen een flinke uitdaging blijkt te zijn, daar er toch min. 25 m nodig is om de bocht te maken. Maar de schipper redt het wel en de beloning volgt i.d.v. van de mooie Kromme Knilles. Om 12.45 uur arriveren we, onder bijna stormachtige omstandigheden op de Siteboarster Ie (nabij Grou/Pikmeer). Na een beetje zoeken vinden we een rustige Marrekrite locatie, waar zwemmen en suppen goed beoefend kunnen worden.

21 augustus. 11.15 uur vertrek. We brengen de beide dochters terug naar de auto. Na een paar gezellige, ontspannen dagen vertrekken ze weer en zwaaien we hen uit!

23 – 26 augustus genieten we een paar dagen van een verblijf in het natuurgebied de Alde Faenen/Princenhof. Een mooi gebied, waar tochtjes gemaakt kunnen worden met de bijboot door kleine slootjes en over prachtige meertjes. En natuurlijk fijn gesupt kan worden.

27 augustus. En dan, eindelijke Ă©cht, verlaten we onze (!) ligplaats. We knuffelen, zwaaien en nemen afscheid van de kinderen en de mensen, die we inmiddels op onze prominente ligplaats hebben leren kennen. Vertrek 12.00 uur via Terherne, Pr.Margrietkanaal, Pikmeer en afmeren op de Peanster Ie, een Marrekrite ligplaats. Het is 14.30 uur en er is rust!

28 augustus. Ons eerste doel: Leeuwarden, willen we bereiken via mooie natuur ligplaatsen, die in Friesland overal te vinden zijn. Het recreatieschap Marrekrite heeft ca. 40 km/300 ligplaatsen op mooie locaties gecreëerd. Na de Peanster Ie, volgt de insteekhaven a/d Siteboarster Ie , en daarna , via de Kromme Ie, ligplaats na de Hooidambrug aan sb. Vanaf deze plek maken we een prachtige wandeling door de Alde Faenen en s’avonds is het weer supfeest!

30 augustus. 10 uur Trossen log. Richting Eernewoude, Pr. Margrietkanaal, bb uit Skalkedjip, Lange Maer, Langdeel, v. Harinxmakanaal en tenslotte sb uit, onder de bijzondere Slauerhoffbrug door, Leeuwarden in, de Harlinger vaart op. In de Westerstadsgracht aan de Westerkade vinden we een nette, rustige ligplaats vlakbij het centrum. Terwijl we druk bezig zijn met afmeren, vaart de Bertillac voorbij, ook weer een stel van de Amersfoortclub, die ons herinneren aan een verjaardagsfeestje van wederzijdse kennissen in Leeuwarden. Er volgt aldus een weekend met het voornoemde feestje, bezoek van- en lunch met schoondochter en natuurlijk bezichtiging van de stad Leeuwarden. Een mooie oude stad, sinds 1435 stadrechten, vol kleine grachtjes, gezellige winkelstraten en steegjes. Heerlijk om rond te dwalen langs de volle zonnige terrasjes. Suppen in de stad is overigens ook zeer verrassend.

2 september. Nadat we eerste een rondvaartje hebben gemaakt met de bijboot, door de grachtjes en (soms bukkend) onder de vele bruggetjes door, vertrekken we om 13.50 uur. Wanneer de Vrouwenpoortsbrug op ons verzoek open gaat, worden we geroepen door …..schoondochter, die daar vlakbij aan het winkelen zijn. Toeval?? Via de smalle Noorderstadsgracht varen we de Dokkumer Ie op en om 16.00 uur arriveren we in Burdaard. Een schattig, beetje slaperig dorpje. Het weer verslechtert, dus even geen wateraktiviteiten.

3 september. 10.30 uur vertrek. We vinden een natuurplekje tussen Jannum en de Holwerter vaart. Uitstekend om te fietsen.

Aldus op weg naar Dokkum, en vervolgens richting Lauwersmeer houden we jullie op de hoogte. Avontuur vaart weer!!

Groetjes Ad en Tineke

Diny & Simon

Wat leuk weer! (En een begenadigd kroniekeuse!!!!)

Tineke en Nico

Wat leest dat weer héérlijk en "avontuurlijk", lieve mensen. We genieten weer mee (letterlijk en figuurlijk ?) van je mooie verhaal en foto's ???

Ton de Vaal

Ik wens jullie heel veel mooi weer en een heel mooie tijd in Leeuwarden.

Carola

het is weer WAUW !!!!!

Mieke Schrama

Paar weken geleden gewandeld en boottochtje gemaakt in de Alde Faenen, prachtige omgeving.
Hebben ook een paar dagen genoten van Leeuwarden en omstreken.

Willem en Irene

DAG Tineke en Ad,
Wat een Moore tocht was dat weer! En nu weer een Andre horizon en moods in Friesland. Jullie makes ons jaspers, maar gunnen jullie Allen Leif’s en goede.
En natuurlijk een goede Bart voor als. Jullie weer vender trekked.
Hartelijke groeten⛴⚓️?