ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

(Over)grootouders onderweg van Friesland naar Overijssel.

En weer sluiten wij af met een barbecue, als dank voor ons fijne verblijf in de haven, bij het werk en wonen van zoon en schoondochter. Waar heerlijk gewandeld kan worden met de hond en het ook fijn is om te fietsen. Al is het maar om in het nabijgelegen dorp Akkrum een nieuwe wasmachine te gaan bestellen, daar de oude het na 11 jaar trouwe dienst heeft opgegeven. Even het schip verhalen naar de wal, zodat oud en nieuw over en via de reling getild kunnen worden. Een kleine uitdaging, die volkomen geslaagd is. Hoera, er kan weer gewassen worden!!

25 mei. 11 Uur vertrek. Afscheid nemen met de uitnodiging/belofte weer terug te komen. Op naar Zwolle , om dichtbij het in aantocht zijnde kleinkind te zijn. De mooiste route, via Ossenzijl, is gestremd voor schepen > 20 m, dus rest ons, de NO Polder door. Via het Prinses Margrietkanaal en dito sluis gaan we bij Lemmer Friesland uit, en via het Friese sluisje, 5.50 m lager, Flevoland in, de Lemster vaart op. De rijksweg A6 loopt hier parallel aan, maar door de dichte bomengroei, valt het verkeerslawaai erg mee. De vaarweg is zeer rustig, en langzaam, in het bekende slakkentempo, varen we langs de (nu) zonovergoten landerijen. Vlakbij de Ruttense vaart (nabij KP 11) is een keurig verzorgde ligplaats, met de naam Lemsterhoek, genoemd naar de zandbank, waarop de vissers in de 16e eeuw op de Zuiderzee navigeerden. We meren af om 17.00 uur, even nog genieten van de zon, de luidkeels zingende vogels en een lekker sauna-avondje.

26 mei. 9.50 uur vertrek. Goed op tijd, want achter de bomen (voor ons ongezien) ligt een groot motorcross circuit, waar juist vandaag wedstrijden worden gehouden, dus wegwezen!! Via Emmeloord, draaien we om 11.15 uur de Zwolse vaart op, waarna we vervolgens de Marknesser - en de Voorstersluis passeren. Allebei ook met automatische bediening. “Met de telefoon in de hand, vaart men door het ganse land”. Na de Kadoeler brug volgt het Zwarte meer, dat momenteel bij de heersende stormachtige wind, zijn naam eer aan doet, weliswaar mét witte schuimkoppen. Om 14.00 uur het Zwarte water op, dat ons in rustiger vaarwater, rechtstreeks naar Zwolle brengt. In de stad vinden er 2 brugopeningen plaats en het moet voor een 3 jarig meisje een hele ervaring zijn, als bij de 2e brug met veel getingel en gebel, de slagbomen dichtgaan, het wegverkeer tot stilstand komt, de brug langzaam opent en daar, waar ze staat te wachten (met haar ouders) de Avontuur met opa en oma aan komt varen. Om 16.30 uur meren we af, aan een van tevoren besproken ligplaats, vlakbij het centrum. Een gezellige avond met het Welkomstcomité volgt…

Voorlopig blijven we, zoals al eerder vermeld, in deze mooie stad. In de vroege Middeleeuwen ontstond op een dekzandrug tussen IJssel en Vecht aan het riviertje de Aa, een bewoonbare plek in het moerasland, een zgn. “suolle”. Dit hoogteverschil is nog steeds in de stad te vinden, de stad die in 1230 stadsrechten verkreeg. In 1407 werd Zwolle volwaardig lid van het Noord Duitse Hanze verbond. In het stadshart zijn nog vele bezienswaardigheden uit vroeger tijden te bewonderen, zoals stadsmuren, wallen en grachten. En in 1 van die grachten hebben wij ligplaats. Fijn om ook hier weer vlakbij de kinderen te zijn, zodat spontane bezoekjes over en weer plaats kunnen vinden. Er is een 4 daags cultureel festival gaande, dat we natuurlijk ook met de kleine dame bezoeken. Rondvarende vrienden meren ook af in Zwolle, dus ook daarmee is het gezellig samen te zijn. De auto is in de buurt, zodat we, eventueel snel het ook te verwachten achterkleinkind kunnen bewonderen.

Aldus een prettig verblijf, waarbij ook weer wat klusjes kunnen worden afgerond.

Wanneer de familieuitbreiding heeft plaatsgevonden, trekken wij weer verder op onze Noord Nederland expeditie (!?)

Tot de volgende keer. Groeten van Ad en Tineke.

Laatste nieuws: Op vrijdag 7 juni is onze kleinzoon Fos geboren, een supergezond en mooi jongetje. Oh wat zijn we trots, als opa ook nog vernoemd wordt. Nu nog in afwachting van de 2e baby, een achterkleinkind.

Ine Castelijns

Enne van harte proficiat met jullie kleinzoon Fos!

Aukje Leijenaar & Bert v d Duin

Gefeliciteerd met dit wonder, véél plezier ??? XXXXX knuffels.

Corrie

Van

Corrie

Van harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon ! Dat hij maar gelukkig en gezond zal zijn. Hartelijke groet !
Corrie en John.

Mieke

Gefeliciteerd opa en oma

EllydJ

Fantastisch! Van harte.
Als vrouw van een NOPper weet ik dat je de NOP in voer ipv de Flevopolder.

Diny & Simon

Wat was 't weer lezenswaardig! Trouwens: gefeliciteerd!

Leni en Aad

Van harte gefeliciteerd met de komst van jullie kleinzoon Fos. Geniet ervan.