ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Een goed begin is het halve werk.

11 april. Daar gaat ze dan, onze Avontuur. Het is 10.45 uur. Na afscheid van de achterblijvende overwinteraars, gaan de bruggen open en varen we de stad uit. Een klein hikje voordat we bij de beoogde ligplaats Malebrug aankomen, doordat genoemde brug niet verder opent dan 20 cm. Maar na een kort oponthoud van 15 min. kunnen we erdoor en meren om 11.30 uur af. Nog vlakbij de stad maar direct al extreme rust en dus genieten van een paar dagen wandelen en fietsen in het open gebied van de polder. En voor nu: de zichtbare prachtige zonsondergang….

13 april. Nog niet helemaal los van de stad. We kunnen het niet laten, toch nog even naar de markt zolang e.e.a. nog binnen fietsbereik ligt. Echter met de bijboot kan het ook prima! En op de weg terug nog even een koffietje bij een van onze wintervrienden. Het moment dat het bootje weer opgeruimd moet worden is onvermijdelijk. Maar als de stormachtige wind het bootje grijpt, precies op het moment dat het besluit valt om er in te stappen, dan wordt het “instappen” een vervelende, ijskoude ervaring en ontstaat er letterlijk een “tussen de wal en het schip (bootje) “ situatie. Dat overkomt dus de schipper, die op het moment van zijn harde “hulp” geroep geen gehoor vindt, daar er binnen een sanitaire stop plaatsvindt. Gelukkig nog op het goede ogenblik komt er redding d.m.v. de uitgehangen zwemtrap, waartegen de, inmiddels loodzwaar beladen schipper zichzelf omhoog hijst. Tegelijkertijd stopt een jonge sporter naast onze ligplaats, gooit zijn fiets in het gras en besluit om te komen helpen. Onze held zet zich in om onze bijboot, die inmiddels naar de overkant is geblazen, op te gaan halen, hetgeen erg lastig blijkt, daar de wallekant aldaar mooi is beschermd d.m.v. een damwand op ca. 4 meter afstand van de graskant. Echter, met de allengs opgehaalde vaarboom, is hij in staat, dankzij zijn topconditie, om het bootje te verhalen tot een zgn. eendenopstapplaats vanwaar het bootje bereikt kan worden om over te varen naar het moederschip. En dan is het cup-a-soup tijd voor de bijna-drenkeling en held. Dank je wel Lucas!! Als de rust bij de schipper is weergekeerd en het vermaledijde bootje in de davits hangt, varen we toch nog naar onze geplande ligplaats, geschikt om per auto te bereiken, de monding van de Eem. Een favoriete plek, die ons doet terugdenken aan het wachten alhier op de geboorte van de jongste kleindochter. We arriveren om 18.00 uur. Het is hier weer oorverdovend stil, voorlopig een prachtige wandel- en fietslocatie voor ons. Het was een Avontuur-lijke dag!!

14 april. Vandaag worden er pannenkoeken gebakken, want we krijgen pannenkoekenbezoek: 2 kleindochters met paps en mams. Echter, een half uur voor hun komst, ontstaan er ernstige problemen met ons toilet: een uit elkaar gesprongen afvoerslang! (enig idee??) Dat is dus de oorzaak van het vreemde geurtje in de badkamer. Gelukkig is ook nu weer de schipper/monteur/loodgieter in staat om e.e.a. in allerijl te repareren. Opruimen en schoonmaken is de taak van de huishouddienst. Maar eerst gaan we er toch nog een gezellige middag van maken, waarop we terdege bij de hand worden genomen door het mysterieuze doolhof van onze nieuwe laptop. Oei, wat is dat wennen. Dankzij de deskundigheid van onze bezoeker, worden we aardig op weg geholpen. Na wat spelletjes en een wandelingetje, vertrekken onze bezoekers weer en is het een en al rust op de Avontuur.

15 april. We blijven nog een poosje op deze mooie locatie. Er zijn nauwelijks medebewoners, behalve een aantal weidevogels en hazen. Een vaste bezoeker is een grutto, die elke ochtend de bodemgesteldheid komt controleren. We maken hier schoon schip, klussen nog wat en halen de auto op uit Amersfoort. Zodoende zijn we in staat om nog verschillende familie evenementen te bezoeken, zoals een Sweet-16 party voor een jarige kleindochter en natuurlijk de gezellige Paasbrunches.

We genieten van het prachtige voorjaarsweer op deze natuurplek, en verder staat er nog een zangactiviteit i.d.v. een wereldpremière (voor insiders: Jan van Maanen) op de rol maar daarna maken we echt plannen om naar het noorden te varen. E.e.a. wordt ons gemakkelijk gemaakt daar het Waterschap alvast begint met de werkzaamheden t.b.v. de dijkverbetering langs de Eem. Dat bestaat uit het los frezen van de bovenlaag van de dijk, zodat we bij het bereiken van onze auto, niet alleen een loopplankje over de sloot als hindernis moeten nemen, maar nu ook over de losgewoelde grond moeten ploeteren, zeker na een regenbui niet echt prettig.

26 april. We brengen de auto naar de zomerstalling in Haskerdijken, met OV terug naar de Avontuur en dan vertrekken we, gelukkig met mooi weer . 16.45 uur trossen los en het Eemmeer op, via sluis Nijkerk het Nijkerkernauw op, en dan vinden we achter het eiland de Zegge, in het Wolderwijd een mooie windstille locatie om de palen te laten zakken. Het is 20.00 uur en kokkie heeft een heerlijke aspergemaaltijd bereid!!

27 april. 9.50 Uur, palen omhoog en weg, het is slecht weer!! Veluwemeer, Drontermeer, Roggebotsluis en Vossemeer. De wind neemt in buien toe tot stormachtig, dus lastig om een intieme ligplaats aan te doen, daarom gaan we maar door richting IJsseloog, gelegen in het wel zeer onstuimige Ketelmeer. Toch al een favoriete plek voor een middagje sauna.

28 april. Het weer is prachtig geworden. En weer worden we omringd door een concert van vogelgeluiden, waarbij de koekoek de boventoon voert. We blijven hier nog een dagje om van de stilte te genieten.

Tot de volgende keer. Ad en Tineke

Diny & Simon

Zoals altijd: een waar genoegen om dit, grenzend aan het professionele, proza te lezen. Geniet van jullie leven! (Bij het leven!)

Tineke en Nico

Wat een beeldende verhalen en wat een Avonturen. Fijn dat alles weer goed is gekomen (kouwe douche en stromend toilet ?‍? ). Geniet van de prachtige geluiden, de natuurlijk en het Avontuur. Liefs van ons ?

Jeannette en Iede

Mooi verhaal,
Kijk maar uit. In het voorjaar is, een voor ons bekende, Huib Winkel van de schepencarrousel verdronken. Voor ons een grote waarschuwing, je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Wij hadden ook al een turbulente reis. 17 april vertrokken, we waren de kop van de IJssel nog niet rond of kregen veel telefoon omdat de ouders van Iede met spoed werden opgenomen in een verpleeghuis. Het ging niet meer. De hele winter hand- en spandiensten verricht en dan vertrek je...... Eerste nacht Deventer, tweede nacht gezellig in Hasselt. We waren van plan om de pasen lekker in de Weerribben te gaan liggen, maar de brug bij Ossenzijl max doorvaart 20 x 4,5. Dan maar door de NO polder, jammer maar helaas brug bij Emmelooord gestremd. Dan maar over het IJsselmeer. Lekker rollen, maar alles deed het. Jeannette, had als restprobleem van een verkoudheid last van duizeligheid, wat zich nu uitte in ouderwetse zeeziekte. In Stavoren zo laat geen plaats. Dan maar door naar de Fluessen. Heerlijk 4 dagen aan de Alde Karre gelegen, prachtig weer en veel gefietst. Afgelopen woensdag naar Nijesyl, gelijk volgende dag naar Arnhem, auto ophalen, ouders zaken regelen, Iede werken. Nu zijn we eindelijk in Nijesyl en kunnen hier orde op zaken stellen. Groet van de ONRUST