ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Water b&b de Avontuur

Jarige kleindochter bezocht, en dan nog een dagje toerist spelen in Dinant. De stad van Aldolphe Sax (1814-1894) uitvinder van de saxofoon; het citadel, schildwacht over de Maas sinds 1000 jaar, door ons bereikt per kabelbaan. Van terrasjes aan de Maas waar af en toe een blaasorkestje voorbij wandelt en daartegenover de indrukwekkende collegiale kerk van OLVrouw, maasgotiek 13e eeuw, die je vele eeuwen mee terugneemt in de tijd. Voordat we de huurauto terugbrengen naar Namen, nog even gebruiken om flink te foerageren, en dan op weg naar de verhuurder, inleveren en met de trein weer terug, waar de Avontuur al ongeduldig ligt te wachten om te gaan varen.

20 augustus. 15.30 vertrek richting Freijr, dat we via sluis Anseremme bereiken. Vóór het prachtige Renaissance kasteel Freijr (ook wel Klein Versailles genoemd) is een mooie ligplaats, die gebruikt kan worden, als er geen rondvaartboten aanmeren. Momenteel dus voor ons! We bezichtigen het 15e eeuwse kasteel met zijn prachtige tuinen, waarin oranjeboompjes al 350 jaar in het gelid staan.

21 augustus. Vertrek 14.30 uur, via sluis Waulsort, afmeren te Hastière, een lieflijk Ardennen dorpje, ook weer bij een aanlegplaats voor rondvaartboten. We wandelen rond en bekijken een prachtig Romaans abdijkerkje, in de 11e eeuw gesticht door monniken van Ierse komaf.

22 augustus. Om 10.45 uur vertrekken we voor het laatste stukje België en tevens verste punt van ons reisje. We varen om 12.00 uur België uit en Frankrijk in. 2 Sluizen, 1 Belgische en 1 Franse brengen ons naar Givet: Plaats in de Noord Franse Ardennen, met het bekende fort Charlemont, dat hoog boven de Maas uittorent. De enige plaats in Frankrijk, waar men Waals spreekt. Een klein maar fijn dorpje.

23 augustus. En dan gaan we weer terug via dezelfde wateren. Vertrek om 9.40 uur. Hetgeen nu volgt is in feite een korte samenvatting van de terugreis, waarbij zoveel mogelijk opmerkelijke en leuke belevenissen vermeld zullen worden.

Tot Huy (Hoei) passeren we 12 sluizen, dalen we 32 m af en arriveren op 25 augsutus te Huy . Afmeren naast de Aldi voor de noodzakelijke boodschappen en dan krijgen we, op weg naar sluis d’Ampsin een melding van MY Kir Royal, dat de sluis tot as. maandag gestremd is. Rest ons een plek te zoeken voor het weekend met zo min mogelijk (verkeers) lawaai, wat we in feite pas vinden op

26 augustus bij de Pont Roi Baudouin (met/zonder toestemming?) Die avond ervoor worden we getrakteerd op een schitterend staaltje vuurwerk, waar we op afstand van genieten. Huy is een mooie oude stad, waarbij de collegiale kerk van OLVrouw en Domitianus en een historische stadwandeling zeer de moeite waard zijn. Evenals een gezellig dinertje op een terras met “live” muzikale omlijsting.

27 augustus. 9.10 uur verlaten we Huy. 2 Sluizen van samen ca. 10 m verval , een overnachting bij Haccourt, en dan volgt de sluis Lanaken. Aanwezig 4 sluizen waarvan 2 kleine, niet meer in gebruik, 1 grote, waarvan de deur is kapot gevaren, 1 grote nieuwe, die geĂŻnspecteerd moet worden. De voorspelling is een halve dag wachttijd, maar het valt mee en om 12.00 uur verandert het dubbel rood naar groen licht. Nog even probeert de sluiswachter de invaart in banen te leiden, maar dat was een leuke poging. 6 Binnenschepen en 3 plezierjachten proberen de vage instructies op te volgen en tenslotte zakken we dan ge-allen 14 m naar beneden. Na deze belevenis meren we af aan de kademuur in de Maas te Maastricht.

29 augustus. We moeten helaas afscheid nemen van onze vriendin, waarmee we een gezellige tijd hebben doorgebracht. Leuke dingen meegemaakt, verschillende bezienswaardigheden bezocht en vooral vele terrasjes gezien. We zwaaien haar uit op het NS station en s’avonds hebben we alweer bezoek van de eigenaren van MY Kir Royal, die ons zo vriendelijk waarschuwden voor de stremming vóór Huy.

30 augustus. Saunadag op het grintgat Oost Maarland/Pietersplas en dan verder naar Rekem (Zuid Willemsvaart) om op

2 september de oudste dochter te verwelkomen, die een kleine week opstapt. Te Maasmechelen voegen zich daarbij nog een dochter, 2 kleindochters, achterkleinzoon + papa. Dan volgt een toertje voor de “fun” en ook om water te tanken in Bree, waar je heel leuk kunt eten bij het fietscafé De Spar (Tolhuys). Na gezellige, drukke dagen vol plezier, spelletjes doen, shoppen en genieten van de kleine man, gaat alles weer van boord op

7 september. Rust!! S’Avonds gaan we naar de film in Maasmechelen en voordat we echt de Maas verder afvaren, zoeken we nog even een rustig saunaplekje. Ook al om ons weer voor te bereiden op de volgende bezoekers.

We laten het nog weten. Groeten vanaf de varende WaterB&B de Avontuur. Ad en Tineke.

Diny & Simon

Gelezen! Wij hadden de laatste twee weken bezoekers aan boord - maar jullie verslaan ons 'dik'. Nu weer in A'foort. Nog aan de verkeerde (westelijke) kant, dat wel.

Ine Castelijns

Dag Tineke en Ad,

Goed om te zien en horen dat jullie nog varen!
Op de verjaardag van Els zagen n aantal alten elkaar, was gezelloig!
Louis en ik vertoeven in Limburg momenteel, familiebezoek, elke dag vlaai, Maastricht aangedaan en morgen wandelen in Epe, kortom terug naar de roots, heerlijk!
Het huis van mijn broer, waar wij voor 6 dagen zijn,ligt in de heuvels nabij Valkenburg,heeft n heerlijke tuin en is vrijstaand op n heuse heuvel, achter kijken we op n korenveld langs n holle weg, net buitenland!
Ik hoop je weer eens te zien, Tineke, is lang geleden.
Groet voor jou en Ad en behouden vaart maar weer!
Ine