ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Adieu la douce France

Allereerst excuses voor de vaak slechte kwaliteit foto’s. …..Sssst:… ik had de camera op de verkeerde instelling.

Lille/Rijssel is een geweldige stad, onze ligplaats enigszins rumoerig, maar verder ideaal. Naast het mooie Parc Vauban, aangelegd in 1863 in typisch Engelse stijl, t.o. het citadel i.o.v. Louis XVI v.a. 1667 gebouwd, dat zich bevindt in een groot recreatiepark met heuse dierentuin. We wandelen in het oude centrum met de neus in de lucht, om de smalle straatjes en huizen, met hun rijk gedetailleerde versieringen vanuit de 17e eeuw te kunnen bewonderen. We slenteren o.a. over de Place de Gaulle (z’n geboortestad) met het prachtige oude Beursgebouw, lopen langs de statige Porte de Paris, het Belfort van het stadhuis en genieten uiteraard van de eindeloze hoeveelheid terrasjes. Kortom, we besluiten hier, naast een gezellig cafeetje te blijven, om de kinderen en kleinkinderen te verwelkomen, die t.g.v. de verjaardag van de verslaggeefster met 7 personen de Avontuur komen bezetten. En weer zijn alle bedden bezet en staat de Avontuur bol van de bezigheden. Wat volgt is dierentuinbezoek, stadswandeling, terras pikken, draaimolen in (kleindochtertje), shoppen, vissen, spelletjes doen, slapen in het park en s’avonds aan de borrel!! Ter viering van de verjaardag met zijn allen een etentje bij de buurman, het Griekse café, terwijl de kleine meid lekker aan boord ligt te slapen bewaakt door de babyfoon. Met een feestelijk ontbijt op de echte geboortedatum sluiten we dit fijne weekend af (aan boord van een gepavoiseerde Avontuur) en na lunchtijd is de rust weergekeerd en denken we met plezier terug aan dit gezellige weekend.

We vertrekken om 14.30 uur. Achteruit, keren en “en route”!! Bij Wavrin vinden we een rustige kade (kp 8.2) midden het natuurgebied Parc de la Deule a Santès, iets voorbij het prachtige riviertje de Seclin. Het is 16.00 uur en we gaan lekker uitrusten en besluiten hier te blijven om te genieten van mooie wandel- en fietsroutes. De stilte is oorverdovend!!

25 juli. Doel voor vandaag: Douai, dat we via sluis Don om 13.45 uur bereiken. We meren af aan het eind van een zgn. Garage de Bateaux, waar zeker 50 tot woning of b&b omgebouwde spitsen liggen afgemeerd. Voor een bezoek aan de mooie oude stad gaan we met de bijboot een stukje de Scarpe op, die voor ons onbevaarbaar is (te ondiep, te smal). Douai heeft zich vanaf de 12e eeuw ontwikkeld langs de Scarpe, dus ook hier weer veel historische hoekjes, straatjes en gebouwen te bezichtigen. We lunchen met een “plat de jour” bij een typisch Frans cafeetje. S’Avonds helpt een van de spits-bewoners ons met water tanken!!

27 juli. We vertrekken om 9.15 uur en via 3 sluizen met een verval van gem. 5 m (gelukkig drijvende bolders) arriveren we om 11.30 uur te Arleux, waar we ligplaats vinden op de grote kruising van het Canal du Nord en het Canal de Sensée. We moeten wat improviseren met afmeren: 1 bolder + 1 spudpaal i.v.m. de grote afstanden tussen de bolders, afgestemd op spitsen (vrachtscheepjes) . Wil je een gratis en vooral rustige ligplaats, dan is het gebruik van spudpalen bijna onontbeerlijk.

28 juli. En verder gaan we, Canal de Sensée op. We willen op 31 juli in de buurt zijn van Valenciennes waar een kleindochter, op vakantiedoorreis, haar vriendje aan ons wil komen voorstellen. We overnachten bij Féchain/Hem-Lenglet (kp 6) , waar we s’morgens over een grote brocante slenteren en prachtige knoflook en sjalotjes scoren. De volgende ligplaats is dan naast het Bastion de Forges, te Bouchain en, inmiddels varend op de Escaut (Schelde) belanden we op 30 juli bij Wavrechain/Denain, geschikt om ons bezoek te verwelkomen.

1 aug. Na een gezellige maaltijd en dito gesprekken, kunnen we, tevreden met de keuze van kleindochter, weer rustig vertrekken. Ze zijn gisteravond weer verder gegaan met hun rondreisje, en om 9.50 vertrekken wij ook. Na 4 sluizen die ons 13 m laten dalen, meren we af op de kruising van de Scarpe Inferieure en de Escaut, langszij een woonschip in aanbouw. Een jong, idealistisch stel: docente Franse literatuur met haar architect zijn al 2 jaar, buiten werktijd, aan het ploeteren om het schip van 24.50 m bewoonbaar te maken. Zij wil graag onze ervaringen horen en s’avonds, met het door haar meegebrachte bier en brood + kaas, geven we haar bruikbare tips.

Terwijl er een kudde prachtige grote geiten en bokken worden uitgeladen op de oever, vertrekken we en varen om 11.10 België binnen. Het korte Franse avontuur is voorbij. We verlaten de Schelde en via sluis 2 Peronne, varen we 5.90 m hoger het Grande Large op. Een prachtig meer, gecreëerd als overloopgebied voor de Schelde en het kanaal, ideaal voor recreatie. We laten om 12.15 uur de palen zakken en genieten van het ondergeschikte doel van dit meer, recreatie.!! Het weer is nog steeds sub Tropisch!!

Dus nu weer verder in het ons bekende België. Groeten van Ad en Tineke

Carola

levensgenieters, mooie tips, wie weet ga ik het nog meemaken met de Karma.
wens jullie een behouden vaart verder. Huggies

Diny & Simon

Jaja, wrijf het maar in - van die spudpalen! 't Is weer een héél leuk, en herkenbaar, verhaal. Indertijd konden we op de Scarpe in het centrum van Douai (Dowaai) liggen. D. keren, S. een fender tussen kade en boeg, dan gaat 't precies.

Reiny

Wat heerlijk om te lezen dat jullie weer zo volop genieten!! Groetjes Co en Reiny