ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Denderen richting Franse grens

Antwerpen is de stad waar we ons enorm thuis voelen. Het prachtige bruisende centrum vlakbij de haven (AH om de hoek), levendig, vriendelijke havencrew en goed voor OV naar Nederland, in dit geval een jarige kleindochter in Alphen aan den Rijn. Helaas regent het steeds als we naar en van het station lopen, maar dat kan er bij horen. Na een verblijf van 3 dagen gaan we weer verder op

30 maart. Om 14.00 uur wordt de Londonbrug geopend en bij windstil weer varen we de gigantische Kattendijksluis in. M.b.v. de vriendelijke sluiswachter varen we om 15.00 uur, 2 uur vóór hoogwater (om stroom mee te hebben) 1,5 m lager de Schelde op, die inmiddels is veranderd in een woeste kolkende grijze massa water met flinke schuimkoppen. Dus stroom mee, storm tegen!! De boeg krijgt regelmatig een flink bad, als de golven overkomen. De schuifjes van de keukenkastjes gaan dicht en een barre tocht volgt over de , alsmaar smaller en ondieper wordende Schelde, bij max. snelheid van 17,3 km/u (heel snel voor ons!). Om 18.15 uur arriveren we aan de monding van de Dender, 65 km lang die bekend staat als een van de mooiste rivieren van West Vlaanderen en Wallonië. Via sluis Dendermonde komen we aan bij een gelijknamige ligplaats, prima verzorgd, mooie locatie. Het is 18.45 uur. Door omstandigheden moeten we hier even blijven, hetgeen geen straf is. Zeker ook omdat we gezelschap krijgen van onze vaar-collega’s met hun vrienden op resp. de Inevitable en de Eugenie. De eersten kennen we zeker 8 jaar en we komen elkaar steeds weer tegen. Reden voor een “pre-diner drink!” Ook zij hebben deze rivier in de planning, zodat we steeds weer gezellige ontmoetingen hebben en soms in konvooi varen.

3 mei. 9.40 uur afvaren. Sluis Denderbelle door en in Aalst meren we af aan bakboordzijde om 11.15 uur. Een goede, maar drukke plek in een mooie stad.

4 mei. Vertrek 10.00 uur. Om 10.10 uur varen we de sluis van Aalst uit, de eerste van 11 kleine, compleet met de hand bediende sluizen, soms met bruggetjes. Tot aan Ath, waar het Kanaal van Ath naar Blaton begint, stijgt het landschap 23 m. De vriendelijke brug/sluiswachters gaan in ploegen met je mee, dus een kop koffie onderweg wordt erg op prijs gesteld. Vandaag nog de sluizen Teralfene, Denderleeuw en Ninove, waar we een prachtige ligplaats aan een loswal krijgen aangewezen door de brugwachter.

5 mei. Vertrek 9.10 uur. Sluizen Pollare en Idegem. In Geraardsbergen ook weer advies voor een ligplaats midden in de stad, die juist zijn 950 jarig bestaan viert. Bekend van de Mattentaarten, de beroemde Muur uit de wielersport, met ’n helling tot 20% en Manneken Pis, die 160 jaar ouder is, dan het Brusselse exemplaar. De Middeleeuwse stadsstructuur nodigt uit tot een wandeling, dit keer georganiseerd door het toeristenbureau. Kortom een stad, die een bezoek waard is!!

7 mei. Afspraak voor brugopening: 9 uur. Sluis wordt gerenoveerd, geen bolders, dan maar los in de kolk. Vandaag stijgen we via 8 sluisjes en passeren de taalgrens. Het landschap is schitterend, en ca. 3 uur meren we af (ook weer op advies) aan de kade bakboordzijde t.o. het treinstation te Ath. Een mooie plek om met OV voor 1 appel en 1 ei naar Nederland te reizen om weer een jarig kleindochtertje in Zwolle te bezoeken. Het wordt een dagje treinreizen (ook leuk!) met een gezellige verjaardagsonderbreking. Inmiddels hebben we het besluit moeten nemen om i.v.m. de gezondheid van de schipper, niet Frankrijk in te gaan en rustig aan terug te keren richting Nederland. Jammer, maar we blijven genieten van het varen, mooie ligplaatsen en de gezelligheid. Wellicht later in het seizoen weer verder, wie weet?? Het betreft gelukkig geen levensbedreigende situatie.

11 mei. Brugwachters (éclusiers) rijden voorbij : “Gaan we weer?” Start voor het kanaal met 21 sluisjes. Dus 10 uur afvaart, brug open. Sluizen 19 t/m 15 doorgeschut en dan meren we af te Ladeuze om 12.40 uur. Een prachtige locatie, midden in de natuur, uitstekend voor 3 woonboten en mooie fietstochtjes.

14 mei. Nadat we ons verblijf hier afsluiten met een gezellige barbecue, gaan we in konvooi verder, de resterende 14 sluizen door. Ieder met zijn eigen bedieningsteam. De Inevitable en Eugenie in een kolk en de Avontuur erachter, ook in een kolk. We starten om 9.10 en arriveren bij sluis 1 om 16.00 uur. Bakboord uit, het kanaal Nimy – Blaton- Peronnes op om bij de betonnen kademuur in het Grand Large de Pommeroeul te verzamelen voor een maaltijd, geserveerd aan boord van de Inevitable door de echte Chef. Dit als een soort afscheid, omdat de Eugenie verder vaart in de richting Frankrijk. We zwaaien elkaar uit, en de Avontuur blijft nog een dagje rusten.

Tot de volgende keer. Groeten van Ad en Tineke

Red Rose

Mooie verhalen weer. Beterschap asn de schipper!

Diny & Simon

't Is weer héél leuk om te lezen, ook al omdat wij delen van jullie route in 2015 hebben gevaren (inklusief een snelheidsrecord van 8 knopen/bijna 13 km/u stroomafwaarts van Gent naar Antwerpen - jullie gingen og sneller!). We leven met jullie mee, vooral de schipper in dit geval.

Tineke en Nico

Wat mooi om weer mee te lezen over jullie "Avontuur" om en rond België en wat een mooie tochten met sluis in sluis uit en stad in stad uit. Altijd leuk om weer bekenden tegen te komen en onder het genot van een hapje en een drankje de draad weer even op te pakken om vervolgens weer verder te vaten. Zet hem op schipper zodat jullie gauw weer verder kunnen.

Aukje & Bert

Mooi verteld, beleef met jullie deze tocht. Beterschap schipper en samen nog veel vaarplezier, moet er geknipt? Kan nog gratis een trein pakken tot 30 juni, liggen in Eernewoude, op naar Bergum.