ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Langzaam van Vreeswijk naar Antwerpen

15 april. Het is zover. Afrekenen, afscheid nemen van de, inmiddels bekende crew van de Museumwerf en om 11 uur gaat de brug open naar het Merwedekanaal, bb uit naar de Julianasluis. Lek oversteken en via sluis Vianen weer verder, met als doel, een overnachting te Meerkerk. Aangename en rustige plek.

16 april. Vertrek 10.30 ri. Gorkum. Vandaag willen we weer eens ons saunaatje gebruiken, gezond voor lijf en leden en heerlijk relaxen. Dus een geschikte plek gezocht: de Biesbosch. Vanaf Gorkum (Grote Merwedesluis) stuurboord uit de Nieuwe Merwede op, en t.h.v. Werkendam, de Biesboschsluis in, dàchten we. Helaas gesloten, tot half 3. Kost wat geduld, maar dan heb je ook wat. Totale rust, alleen in de hele Biesbosch, vogels, vol in concert en dan laten we de palen zakken. Om 16.00 uur bij “middelste gat van het zand”, genieten we van onze sauna. Afkoelen overboord is ’n tikje koud, maar waar een wil is, is een weg!!

17 april. Bij stralende zon varen we naar Geertruidenberg, om een vriendin op te laten stappen, die, afgeleverd door haar man, een paar daagjes mee komt varen. Langszij 2 woonschepen kunnen we even afmeren en na een gezamenlijke lunch varen we terug naar de Bergse Maas. We overnachten met toestemming aan de wachtsteiger vòòr sluis Engelen (ri. Den Bosch) een prima rustige plek om even lekker de benen te strekken.

18 april. Vertrek 9.35 uur. De bedoeling om op 29 april in Antwerpen te zijn voor een treinreis naar een jarige kleindochter, heeft als gevolg dat we zèèr langzaam die richting op varen, want Antwerpen is redelijk dichtbij. Dus, vanaf sluis Engelen terug, stuurboord uit de Maas op, Maximakanaal met 2 sluizen en de Zuid Willemsvaart met 4 sluizen en overnachten te Aarle Rixtel. Géén aanrader, want veel verkeer aan de overkant. Maar wel leuk voor een fietsrondje Helmond.

19 april. Doel vandaag is Weert. Onze opstapster kan vandaar makkelijk per trein naar huis reizen. We vertrekken om 9.40 uur. 6 Sluizen en 18 m hoger meren we af aan de wachtsteiger nĂ  de Stadsbrug, weer met toestemming, omdat het toch rustig is. We wandelen door Weert, het weer wordt steeds mooier en we hebben nog een gezellige avond met elkaar.

21 april. We zijn nog 1 nachtje gebleven, onze vriendin uitgezwaaid (“het was erg fijn, tot de volgende keer”) boodschappen gedaan, voor het eerst gezwommen en nu weer op weg, richting België. Via sluis 16 passeren we ca. 11 uur de voormalige grens, waarbij ons opvalt, dat de waterweg tegenwoordig keurig onderhouden is. Allereerst, via de sluizen Lozen en Bocholt naar Bree om water te bunkeren, nadat we het vaarvignet hebben aangeschaft. “A ja, Verroen met de Avontuur. Ge weet het van dien sticker?”

22 april. Volgetankt met water, vertrek om 10.15 uur naar het Kanaal van Bocholt naar Herentals. Een verademing, wèg met de automatisering. Kleine sluisjes, dringend aan renovatie toe, maar functionerend als de beste, overal een sassenier (sluiswachter) aanwezig, klaar om te helpen en een praatje. Langs Lommel, met z’n prachtige bossen, passeren we 8 sluisjes en zakken 22 m. Elk sluisje werkt als een lift: afmeren, deuren dicht, water zakt, deuren open en weg, alles binnen 5/10 min. We meren af, direct na sluis 8 te Geel aan bakboordzijde, op advies van de sassenier.

25 april. We zijn 10 jaar getrouwd en vieren dat samen in Geel (o.a.p.) met een lekker dinertje.

26 april. 10.00 uur vertrek, nu echt naar Antwerpen. De sassenier van sluis 9 staat ons al op te wachten! Verder over het kanaal, overnachting bij Herentals (niet geslaagd, naast fabriek), en via sluis 10 het Albertkanaal op. Na een saai traject arriveren we om 12.30 uur bij de Siberiabrug te Antwerpen, die samen met de Londonbrug de toegang vormt tot het Willemdok, waar een mooie plaats voor ons gereserveerd is. Doel bereikt! Even genieten van Antwerpen en dan weer verder naar het zuiden!

We houden jullie op de hoogte. Tot dan, groeten van Ad en Tineke.

note: bij het bekijken van de foto's, zijn bij vergroting, sommige foto's korrelig geworden.

Aukje

Vaar met jullie mee, weet waar jullie langs varen en kan me inleven, mooi hè en mooi weer, zwemmen,? hier is 't water nog iets te koud. Geniet van Antwerpen.

Diny & Simon

Onderhoudende verteller/-ster!! We varen deels door bekend gebied mee; waren in de winter van 15/16 in het Willemdok. Antwerpen: geweldige stad. Geniet er van!

Corrie

Lieve Tineke en Ad, de hartelijke felicitaties met jullie 10 jarige trouwdag. Niet te geloven dat we bij jullie kwamen zingen en nu al 10 jaar verder. Ik wens jullie nog heel veel mooie gezonde jaren toe! En als ik het goed heb onthouden wordt jullie jongste kleindochter al 1 jaar op 10 mei de dag dat ik zelf jarig ben. Dus weer een feestje? Een lieve groet en een voorspoedige voortzetting van jullie reis.

Co en Reiny

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen. Je maakt er wel iets moois van Tineke.
Natuurlijk nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag! We hopen echt dat we elkaar nog tegen gaan komen en er dan nog samen eentje op te drinken! Een goede vaart en tot onverwacht. Warme groet, Co en Reiny

Nico en Tineke

Mooie tochtjes hebben jullie al gemaakt ?. Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag en geniet lekker verder ?