Grauw in Grouw

Harde wind....veel regen, het weer zit dus niet erg mee in Grouw. Maar de havenmeesters zijn erg vriendelijk: '23 meter is wel erg lang, komt niet voor op onze tarievenlijst. Maak er maar 11 of 15 meter van'. En... in Grouw kun je lekker kuieren in het oude dorpje, met zijn kleine straatjes en steegjes, je kunt er goed fourageren (4 xheen en neer met de fietstjes) , je kunt er heerlijk eten, gezellig (!) samen naar de kapper, een fietstocht maken en tot slot nog even, vòòr het waterbunkeren nog lekker genieten van de whirlpool. Wantwater is weer nodig, voordat we op 6 september besluiten te gaan zoeken naar een rustig plekje omwat mee te pikkenvan het voorspelde mooie weer.

Op de Wijde Ee, voorbij de Peanster Ee zijn heel veel aanlegplaatsen c.q. steigers van de Marrekrite. Het is een uitgelezen plek, zonder beroepsvaart, om de mooiste zeilschepen/scheepjes te spotten. Veel herinneringen komen boven bij het zien van de vele prachtige houten, gaffel getuigde, zeilbootjes. Tel daarbij op een groot aantal skutsjes en andere grote plat- en rondbodems,en niet alleen op het water, maar ook in de lucht, grote luchtballons, die vlakbij, aan ons voorbij trekken, dan kun je wel begrijpen, dat we onszelf geen tijd gunden om bijv. rustig wat te lezen. en dan s'avonds.............

SLUIT JE OGEN (oh nee, want dan kunt je dit niet lezen) STEL JE VOOR:

Je woont aan een groot meer. De zon is net onder en de wind valt weg. Langzaam lijkt het alsof alle golven en rimpels in het water met èèn grote hand worden glad gestreken. Boven de horizon verschijnt plotseling een grote oranje bal, de maan. Zijn weerschijn geeft een grote oranje streep in het water. En dan verbleekt de oranje gloed tot een zilveren bol. Als het helemaal donker is, worden de zilveren maan en de sterren weerspiegeld in het water. Een doorzichtige neveldeken valt neer over het meer. De contouren van bomen, struiken, een verre molen, een boerderij vervagen, en alles wordt een sprookjesachtig geheel. Zo zacht, zoveel rust............

Plotseling klinkt het boerig geblaat vanschapen en het brutaal gesnater van eenden.................

Op 9 augustus besluiten we weer eens wat 'af te zakken'. Een mooie binnendoorroute wordt uitgestippeld en als er schoon schip is gemaakt, vertrekken we richting Sneekermeer. Via de Goalingarypster poelen vinden we ligplaats in de Noorder alde Wie. Steiger SN60 is voor ons. Tot morgen, dan trekken we verder................

P.S. Misschien ten overvloede, even dit. Als je reageert, vinden we dat heel erg leuk. Maar kijk uit dat reacties niet te persoonlijk worden, want de reismee-site is gigantisch openbaar. Dus houd het oppervlakkig. Gewoon gezellig mailen met een persoonlijk tintje, kan natuurlijk altijd via onze eigen adressen.

verena

ik wist lieve Tineke, dat je mooi kunt zingen, maar ik merk nu dat er nog een talent in jou schuil gaat. Heerlijk om zo 'mee te varen'. Liefs

Denny

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets achter liet.
Maar het ziet er weer heel goed uit daar, jullie vermaken zich wel.

tot boppe ;o)

Corrie

Lieve Tineke en Ad jullie moeten wel bol staan van geluk.Kunnen jullie al dat moois nog verwerken ?Het is geweldig Tineke dat jij het zo levendig kunt beschrijven.Misschien maak jij zo schoon schip in je hoofd. Als je boek uit komt ben ik ëën van de ëërste die het gaat kopen. Een lieve groet.

Ellen Harkes

13 sept. 2009
Hallo Tineke en Ad. Ik sluit me aan bij alle lovende woorden over jullie verhaal van het leven wat julie nu leiden. Wat is nederland mooi he. Wij zijn weer via een prachtige route naar Bosnie gereden. Nu weer aan de slag met kids e.d. Veel goede tijden saam. Mis je !! groetjes Ellen

Cherise

Hallo Opa en Oma,

Hier dan eindelijk een berichtje van mij! Ik schaam me wel een beetje hoor dat het zo laat is..

maar hoe gaat het met jullie? hoorde al van opa dat jullie nu een vaste plaats in Amsterdam hebben waar jullie dan de hele winter blijven.

nou ik en Yff komen zeker een keertje logeren dan, misschien kunnen we zelfs wel samen komen met de trein ofzo! maar daar hebben we het tegen die tijd wel over.