ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Nieuwe start: Bruiloft en hellingbeurt.

Onze voorbereiding op de bruiloft was niet voor niets: wat een geweldig feest!! Wat een prachtig bruidspaar, dat in het huwelijk treedt op een heel mooie locatie, de kalkovens te Huizen aan het Gooimeer. Zoon en schoondochter zien er prachtig uit, evenals hun kleine dochtertje, die helemaal in het wit is gekleed. Na ceremonie, toast op het bruidspaar en diner, volgt een heerlijk feest met fijne muzikale omlijsting. En terwijl de Avontuur (waar de bruidegom zich kleedde) ligt afgemeerd in de Gemeentehaven, overnachten we allemaal in het naastgelegen hotel, met als afsluiting een gezamenlijk ontbijt.

29 april. We vertrekken om 12.45 uur met een volle watertank. Om te onthouden, een plezierig verblijf, niet duur, een vriendelijke havenmeester en alles goed georganiseerd! Aankomst 14.15 uur terug bij de Eemmonding, nog steeds favoriet als ligplaats, zeker voor wat voorbereidende werkzaamheden. Op 15 mei as. zal de Avontuur de helling op gaan bij de museumwerf te Vreeswijk. De casco- en veiligheidskeuring door de verzekeringsmaatschappij zal dan plaatsvinden, evenals de dan noodzakelijke reparaties/aanpassingen, onderhoud aan het onderwaterschip, en een schilderbeurt van de gehele romp. En terwijl we op deze mooie plek uitkijken over het sombere uitgestrekte polderlandschap, waar grutto’s, kieviten, valken en putters spelen en hangen op de wind, af en toe prikkend in het gras voor onze ligplaats naar wat insecten of wormpjes, vecht de kwikstaart alsmaar met z’n evenbeeld, op alles wat glimt aan boord, zoals de davits en onze ramen. Hij windt zich daarbij enorm op en laat voortdurend de nodige souvenirs achter op zijn zgn. evenbeeld/rivaal. Schoonmaken heeft geen zin, want alles wat weer glimt geeft de kwikstaart weer extra motivatie om z’n territorium te verdedigen. Lijdzaam zien we hoe onze nette boot steeds vuiler wordt. Maar uiteindelijk is dit maar tijdelijk want op

7 mei vertrekken we, weer terug naar Muiden. We overnachten achter het eiland Hooft, een van de kunstmatig aangelegde eilandjes voor de kust van Muiden in het IJmeer, genoemd naar de 17e eeuwse dichter PC Hooft. We zetten de spudpalen uit, bij de aanlegsteigers is het te ondiep.

8 mei. Vertrek 8.15 uur, vroeg wegens harde windverwachting, richting Grote Zeesluis Muiden en 20 cm lager opnieuw de Vecht op. Het hele traject weer terug, richting Vreeswijk. Overnachtingen nabij Weesp en Nederhorst den Berg (Charley’s café!) waar ook OV aanwezig is. Handig i.v.m. de 1e verjaardag van de jongste kleindochter. En dan verder, langs Vreeland, Nieuwersluis en Maarssen. Op 11 mei is het voor het eerst mogelijk om de avond buiten door te brengen.

12 mei. We meren om 13.15 uur af in de Museumhaven en vòòr de lunch, op 15 mei, vaart de Avontuur 3 grote karren (onder water) op, die vervolgens heel langzaam het schip zijwaarts omhoog trekken. Een indrukwekkend gezicht, onze woning, die uit haar element getrokken wordt. Een grote, 4 m hoge trap wordt er tegenaan gezet en we wonen. Dan volgt een tijd van hard werken, het grote schuurwerk, met wat hulp van schoonzoon en zoon , daarna nog 2 x handmatig schuren, 3 x schilderen van de romp en onderwaterschip in de antifouling. De keuring vindt plaats, gevolgd door de nodige aanpassingen en reparaties. Intussen gaat alles op 4 m hoogte gewoon door, koken, eten, slapen, visite ontvangen, alleen voor de sanitaire afdeling is een oplossing in de haven beschikbaar.

29 mei. Nadat de gerepareerde schroef is gemonteerd, gaan de aandrijvingsmotoren van de karren weer draaien en zakt de Avontuur weer langzaam het water in. Het lijkt alsof ze zucht van verlichting, net als wij, wanneer blijkt dat er geen lekkage is ontstaan. Nog 1 ½ week wat klussen, laatste schilderwerk afmaken en daar is ze!! Fonkelnieuw, prachtig en trots.

8 juni. Vreeswijk adieu!! 10.00 uur gaat de brug open en we zwaaien!! Op naar de Koninginnesluis, de Lek oversteken, richting Vianen. Om half 3 pas kunnen we de sluis in i.v.m. een defecte sluisdeur. Om 16.00 u meren we af te Meerkerk.

10 juni. Na een regenachtig dagje, goed voor schoonmaakacties, inrichten van het achterdek (tent, kussens) etc. gaan we verder op het Merwedekanaal. Bij Arkel bakboord uit, de Linge op, een schilderachtig riviertje, dat door het landschap meandert. Bij Heukelum (vlakbij Leerdam) vinden we een prima ligplaats, om te onthouden. Fietsen, wandelen, zwemmen en rust.

We zijn op weg naar het zuiden, eigenlijk onderweg van de ene afspraak naar de andere. Ook weleens leuk, maar minder interessant voor onze trouwe lezers.

We houden jullie op de hoogte, maar misschien wat minder frequent. Voorlopig adieu, groetjes van Ad en Tineke.

Peet

Mooi verhaal weer mams!