ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Denkend aan Holland......

De plannen om op 2 augustus uit Hasselt te vertrekken gaan niet door. Eerste reden, het regent pijpestelen, tweede - belangrijkste - reden: onze jongste kleindochter Rozemarijn (1) komt met haar ouders op bezoek. Sindsdien staan de woordjes 'opa' en 'boot' hoog op haar vocabulaire lijstje. Onder onze achterdektent was er dus toch nog een 'zonnetje'.

3 augustus. Echt waar!! 11 uur Trossen los, water bunkeren en het Zwarte Water weer op, terug richting Zwartsluis, alwaar we het Meppelerdiep invaren. Plannen zijn er om gewijzigd te worden en ons plan om naar Meppel te gaan, wordt dus anders, als we vòòr Meppel de Hoogeveense vaart in gaan. Al vrij snel zien we aan stuurboord, vòòr de Staphorster Grote Stouwe (=brug) een paar stoere meerpalen, midden in een mooi natuurgebied, en die zijn natuurlijk voor ons. Weer zo'n prachtplek om rond te dwalen en te zwemmen, en op korte fietsafstand van Meppel. Wel een plek waar we onze valreep moeten gebruiken om aan/van boord te komen, maar een beetje klimmen af en toe, houdt ons soepel.

Een fietstocht door een mooi park voert ons naar het centrum van Meppel, een (volkomen onverwacht) heel gezellig stadje vol grachtjes, bruggetjes, terrasjes en cafè's. Als er dan op 6 augustus een Amsterdamse dag wordt gehouden, dan is deze dame helemaal tevreden. Het is oergezellig, ziet zwart van de mensen op overvolle terrassen, overspoeld met 'pikketanussies' en 'tulpen uit Amsterdam'. Maar na 25 x 'Geef mij maar Amsterdam' gaan we lekker weer terug naar ons oppertje aan de vaart.

Op 8 augustus wordt er in Schoonhoven een 3-voudig feest gevierd, 2 verjaardagen en het geslaagde eindexamen van Cherise, onze oudste kleindochter. Dat is dus een goede reden om een auto te huren, en dan ontstaat vanzelf de noodzaak om echt in een dorp/stad te liggen. In goed overleg met de havenmeester, varen we op 7 augustus om 11.30 uur onder de Kleine Kaapbrug door en om 12 uur meren we aan bij de Prins Hendrikkade. Een prima ligplaats, vlakbij het centrum, zodat we sávonds met Peter een gezellige terrassentocht kunnen houden. En op 8 augustus reizen we dan met het inmiddels gehuurde Fiatje 600, vol reclame, een dagje over land. Het geeft een voldaan gevoel als je, met enig geregel, dit alles kunt doen en als we dan een gezellig barbequefeestje hebben gehad, plakken we nog maar een dagje autohuur eraan vast, omdater zich een mooie suana bevindt in Zuidwolde.Prima met de auto te bereiken.

Op 10 augustus gaat de tocht weer verder en worden we om 9.30 uur uitgewuifd door een paar bewoners van de Prins Hendrikkade. Ons doel = Zwolle. Weer langs Zwartsluis en Hasselt (waar de schipperse voor het eerst zelf afvaart!!! na het waterbunkeren) genieten we van de prachtige rivier het Zwarte Water. Om 14 uur arriveren we in Zwolle, waar het behoorlijk druk is. Er moet een aantal keren gewacht worden op brugopeningen en de wind doet op zo'n moment altijd zijn best om schepen naar de kant te blazen. We zien het verkrijgen van een ligplaats even somber in, maar dan voorbij de Hofvlietbrug, zien we aan bakboord een grote kom met woonboten, en daar, bij de Schuttevaerkade is nog 1 plaats vrij. Blijkt later van een eigenaar te zijn, die voor 3 maanden is verkast. We liggen dan aan de Friese Wal, onderdeel van de stadsgracht, die als een ster het oude centrum omarmt. En Zwolle is leuk!! Prachtig oud centrum, heel fotogeniek. Ook handig zo'n stad, als er iets helemaal fout gaat met de fotokaart, zodat de plaatselijke fotograaf dat allemaal weer kan herstellen. En handig, wanneer een verdrietige gebeurtenis moet worden bijgewoond. De trein is vlakbij!!

Op 13 augustus start de schipper onze 165 pk Daewoo, en gaan de trossen los. We gaan weer verder met onze zwerftocht door de IJsseldelta. De bruggen openen zich en via het Zwolle -IJsselkanaal en de spooldersluis komen we dan op de IJssel. En dan wordt duidelijk waarom schrijfster dezes, als schoolkind al zo gek was op het gedicht van H.Marsman:

Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren, traag door oneindig laagland gaan.

Prachtig, er zijn eigenlijk geen woorden voor. Dit is het !!!!Wat voel je je nietig op zo'n machtig breed water met die prachtige uiterwaarden. Veel te gauw komen we aan in Kampen, ons doel voor vandaag. We meren aan om 13.45 uur aan een losse steiger t.o. een oud scheepswerfje. Havenmeester: 'Niet aan de loswallen en denk eraan, èèn nachtje en niet meer!'

En daar stopt even dit verhaal.......

Jacques en Ria

Vanaf begin juli niet meer in de gelegenheid geweest om jullie te volgen ivm vakantie die echt in het water is gevallen.Bijna elke dag regen in Scandinavie.
Hadden dus veel te lezen en hebben hier van genoten dat jullie alles zo letterlijk en figuurlijk voor de wind gaat.
Heel veel plezier, tot lezens en kijken naar jullie volgende bericht uit.

Joke Eijgenbrood

Wat een plaatje van een nieuwsbrief, om het maar even raar te zeggen. Tien, er schuilt een ware schrijfster in je, zo beeldend en vaak ook ontroerend verwoord je wat jullie allemaal beleven. Ik had het gevoel dat ik er zelf een beetje bij was...
En Marsman... tja, heel toevallig stuitte ik gisteren bij het doorbladeren van '2000 en enige gedichten', de bloemlezing van Komrij (wat ik zo nu en dan doe), op 'Herinnering aan Holland', ook een grote favoriet van mij, en voelde toen waarschijnlijk ongeveer hetzelfde als wat jij onderging toen je op de IJssel voer en die prachtige uiterwaarden aan je voorbij zag glijden. Geluksvogel! Ik moest het met de beelden in mijn hoofd doen en jij zag alles in het eggie.
Kijk al uit naar je volgende bericht.
Liefs van Joke

Jan Duijndam

Ineke en Ad Ik wens je een goede reis. Je wil het niet geloven maar wij gaan vandaag voor vier dagen richting Jullie daar wij naar hotel Zwartewater in zwartsluis gaan.
Wie weet zien we elkaar nog Groetjes Ans en Jan Duijndam.

Adrie en Mieke Schrama

Kampen is er heel gezellig. Laast zijn we door Kampen
gelopen en ook door de haven maar dat zag er erg
leuk uit.
Je verhalen worden hier graag gelezen en we vinden het fantastisch dat jullie zo van het vrije leven genieten. Jullie plekje aan de kade in Weteringbrug is nog steeds vrij.
Geniet nog maar lekker verder.
Adrie en Mieke

Anneke

Geweldig om jullie zo te volgen en wat moet het een giga belevenis zijn zeg lijkt me echt genieten!!! nog gefeliciteerd met de oudste kleindochter goed hoor geslaagd!!.
Mijn zus heeft in kampen gewoond leuke haven!
Succes met jullie verdere tocht doe voorzichtig en kijk uit naar jullie volgende verhaal.

anneke

Manon

Ha globetrotters!

Leuk hoor 10, al je verhalen. Ik kan bijna "voelen" hoe jullie genieten, zo goed verwoord je het.
Hier alles zn gangetje; wij genieten van de zomer ( en dus van de tuin hihi) dikke knuf ook aan Ad,

x non

Corrie Ghijsels

Wij zijn net terug van 6 weken kust en kan niet wachten om je verhalen te lezen. Dus ik laat de boel gewoon staan.Je beschrijft alles zo gedetailleerd dat je het gelijk allemaal zou willen bezoeken.Helaas kom je zonder boot bijna nooit op die prachtige plaatsen.IK kijk echt uit naar het volgende verhaal.Een lieve groet .