ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

De Maas, tegen de stroom in.

27 mei. Vertrek 8.45 uur. We tekenen op de waterkaart aan, dat dit een heel fijne ankerplek is, die we na 2 overnachtingen weer verlaten. Via de Andelse Maas, Heusdens kanaal en Bergse Maas arriveren we om 10.45 uur bij sluis Engelen, die ons 2 m omhoog schut. Het Diezekanaal op en om 12.00 u meren we af aan de Diezekade te Den Bosch. We gaan een aantal dagen genieten van deze gezellige stad, momenteel nog helemaal in de ban van Jheronimus Bosch, de beroemde schilder, die hier leefde en werkte van 1450 – 1516. Na de onvermijdelijke Bossche Bol, kijken we s’avonds op de markt naar Bosch By Night, een spectaculaire lichtshow, vol wonderlijke gedrochten en tijdloze symboliek, geprojecteerd op de hier aanwezige historische panden. Verder vullen we onze tijd met een ontdekkingstocht in het teken van de Bosch Experience, een bezoek aan musea w.o. het Jheronimus Bosch Art Centre. We maken een plechtige mis mee in de St. Janskathedraal, opgedragen door de nieuwe progressieve bisschop Gerard de Korte, daarin bijgestaan door tientallen misdienaars, acolieten, leden van het aloude broederschap van Zoete Lieve Vrouw, het O.L.Vrouwegilde, en als begeleiding van de daaropvolgende processie: vaandeldragers, vaandelzwaaiers en trommelaars. Detail: Op zeer mysterieuze wijze zijn we bij het verlaten van de kerk de hele processie kwijtgeraakt!! Maar dat wordt later (in dit verslag) ruimschoots goedgemaakt. Nadat we nog een dag op pad zijn geweest met een huurautootje voor een bezoek aan onze kersverse kleindochter en een jarige schoonzoon, vertrekken we op

31 mei. 10.00 uur terug naar sluis Engelen, om na schutting (11.15) stuurboord uit te gaan, nog steeds een doel in het zuiden voor ogen hebbend. Door de enorme regenval wordt de Maas steeds bozer en kampen we nu met 3 km stroom tegen. Sluis Lith schut om 13.45 uur 4.25 m omhoog en vervolgens zoeken we bij de Gouden Ham een walplekje, o.a. goed voor een lekkere wandeling. Wanneer blijkt dat tegen een kleine vergoeding water en stroom beschikbaar zijn bij de jachthaven Maasland aan dezelfde plas, dan maken we daar, s’avonds nog, graag gebruik van, zodat we weer vroeg kunnen vertrekken.

1 juni. 10.15 uur vertrek, terug naar de Maas. Bij 1500 toeren halen we nu 7,5 km/uur. Bijna 2 uur varen voor 10 km lijkt op “tegen de stroom in vechten”. We meren om 12.00 uur af bij de laad- en losplaats van een graanfabriek (km 185) te Ravestein, met toestemming van de havendienst van Oss. Blijkt later ten onrechte, maar we worden toch gedoogd. Vanaf dit prachtige oude stadje vertrekt een trein naar Eindhoven. Goed voor een bezoek aan onze kleindochters aldaar. En s’avonds brengt hun lieve vader ons terug naar de silo’s.

2 juni. Vertrek 8 uur, en nòg meer stroom tegen……..via een rivier, die inmiddels 2 x zo breed lijkt, sluis Grave en sluis Sambeek, arriveren we, inmiddels 5 m hoger bij een bekende ankerplek aan het Leukermeer. We laten de palen zakken om 15.45 uur en wonen weer midden in de natuur, waar het water nog steeds langzaam stijgt.

3 juni. Doel vandaag: Venlo, jachthaven De Maas. Vertrek 9 uur, aankomst 13 uur, 25 km overbrugd. Mooie uitvalsbasis voor boodschappen, water bunkeren en een gezellig dinertje. Ook kunnen we hier vandaan per fiets en OV weer even een rondje kinderen/kleinkinderen doen.

5 juni. Vertrek 11.45 uur. Bij sluis Belfeld wacht ons een bijzondere sensatie: Doordat het water 3,50 m is gestegen hoeft er niet geschut te worden en varen we door een openstaande stuw. Het water kolkt hier langs de pijlers van de stuw en onze snelheid komt niet boven de 4,5 km/uur. We wisselen elkaar steeds af met sturen want de Avontuur wil alle kanten op. Om 16 uur arriveren we op de Asseltse plassen. De hier aanwezige steigers zijn geheel onder water verdwenen, zodat we de palen moeten laten zakken. Eindelijk, voor het eerst dit seizoen, kunnen we ZWEMMEN. We blijven hier een week wonen, voor gebruik van de sauna, per bijboot naar de wal om te kunnen fietsen c.q. wandelen. En onze wens, een echte katholieke (nostalgie!) processie mee te maken, wordt hier ruimschoots vervuld: Het 11e eeuwse Dyonisus kerkje is alleen te bezichtigen tijdens de Eucharistievieringen volgens de pastoor (opgespoord via Sint Google) . Aldus wonen we op zaterdagavond om 6 uur een H.Mis bij en horen na afloop dat de volgende ochtend na de plechtige Hoogmis, een heuse processie gaat plaatsvinden. Strak georganiseerd lopen er vele mensen mee, w.o. een fanfare, het door 8 mannen in klederdracht, gedragen beeld van St. Dyonisus, de pastoor onder een baldakijn met de monstrans, koorleden, tientallen vaandeldragers en misdienaars, zwaaiend met wierookvaten. De lange stoet, die zich langzaam door het glooiend Limburgs landschap voortbeweegt, stopt halverwege de route, om op een kruising van wegen, waar zich een kruisbeeld bevindt, aan een geĂŻmproviseerd altaar te bidden en te zingen. Het geheel is prachtig versierd, o.m. met een enorm tapijt van rozen in vele kleuren. Na afloop rest ons, naar goed Limburgs gebruik een stuk vlaai bij de koffie te nemen. Er was in de hemel rekening gehouden met de processie, want later die dag kwam het hemelwater met bakken tegelijk naar beneden en konden we genieten van prachtige onweersbuien.

13 juni Als na al het regengeweld de zon weer gaat schijnen, vertrekken we om 11 uur. Bakboord uit de Maas op, richting sluis Roermond. Vervolgens varen we Roermond voorbij om de Zuidplas op te gaan. Aan de westelijke wal, meren we af c.q. ankeren we, i.v.m. het gebrek van stevige bolders op de kant. Weer een mooie rustige plek, uitzicht op de stad, 2 prachtige paarden, die steeds even komen buurten, goede fietsafstand naar de stad. We bezoeken de markt, shoppen, terras en via fiets en trein weer naar kinderen/kleinkinderen , ook i.v.m. eindexamenfeest voor een geslaagde kleinzoon. Met vaderdag is het ook leuk, als dochters hun vader kunnen bereiken. Ze blijven gezellig een nachtje slapen en na ontbijt en uitzwaaien, gaan we maar eens plannen maken voor de rest van het seizoen.

21 juni. Trossen los om 10.15 uur. Ons doel is: een van de grintgaten bij Heel, het Polderveld. Hier zijn we bekend en kunnen we ons gestaakte dagelijkse zwemritueel (i.v.m. kou) weer oppakken. Tijdens ons verblijf krijgen we bezoek van vrienden uit Maasbracht, die ons met hun bootje komen opzoeken. Dat wordt natuurlijk weer een gezellig drankje en etentje en leuk-om-elkaar-weer-te-zien !! Onze volgende belevenissen kun je binnenkort weer lezen….. Groetjes van Ad en Tineke.