Van Nieuw naar Oud

Alweer een nieuw verhaal, zul je zeggen. Eerlijk moet er toegegeven worden: Er is enige achterstand, dus vandaar..........................

Het ene kleinkind gaat, de anderen komen. Op 25 juli worden Nicky (10) en Shirley (6), broer en zus, gebracht en na de eerste nacht in hun supergezellige kooitjes, krijgen ze al direct met het 'harde' schippersleven te maken. We kunnen waterbunkeren, in de tegenoverliggende jachthaven en aangezien er meestal s'morgens nog niet zoveel wind staat, en zodoende het aan- en afmeren veel gemakkelijker is, vertrekken we om half 8 !! Na ongeveer 1500 liter te hebben ingenomen (met een muntjes automaat) draaien we om 9.15 uur de Lage Vaart in, richting Ketelhaven. Via de Kampersluis, waar we ca. 1 m omhoog geschut worden, meren we aan bij een prima steiger, welke ons verblijf wordt voor de komende 2 dagen. De kinderen kunnen hier lekker spelen, vissen en zwemmen en raken d.m.v. aanschouwelijke educatie, bekend met de werking van een sluis. Het is leuk en spannend om dat alles te bekijken. Er is nl. een groot verval van 5 m in de Ketelsluis. Als we dan ook op 28 juli de sluis invaren, is het zo spannend, dat Shirley toch liever naar binnen gaat tijdens de schutting De kade muren zijn ook zò hoog, maar worden supersnel door Nicky beklommen om de lijnen om de bolders te leggen. Handig hoor, zo'n snel en lenig bootsmaatje!! Om 11 uur varen we de sluis uit en verlaten het NIEUWE LAND.

De eerste plaats in het OUDE LAND is Genemuiden, alwaar we via Ketelmeer, Ramsdiep en Zwarte Water om 13.30 binnenlopen. Eerst in de Industriehaven, maar dat blijkt niet ideaal te zijn. Zodoende gaan Nicky en zijn oma op de fiets een orientatierondje maken, met als resultaat , dat we aan een prachtig walletje kunnen gaan liggen, in de buurt van de kablepont. Ook hier voelen we ons thuis en blijven een paar dagen.

Op 31 juli hebben we net schoon schip gemaakt, want de vorige avond is in de storm ons hele dek, wat op straathoogte lag, gezandstraald, als er een groot zandschip binnen komt varen met het verzoek langszij temogen liggen. Wekiezen dan voor vertrek, want Genemuiden is wel erg rustig, zeker nu de kinders zijn opgehaald. Er moet dan even snel besloten worden waar naar toe te varen , en dat wordt dan Hasselt, een uurtje stroomopwaarts aan het Zwarte Water. We hadden dat de avond tevoren al ontdekt tijdens een fietstocht. Een prachtig Hanze-stadje, met een eeuwenoud centrum, waar je lekker kunt ronddwalen, eten, fietsen en varen door de grachtjes (met de volgboot). Ook hier verblijven we een dagje of 2,aan de Julianakade, waar we kunnen genieten van de levendigheid op het Zwarte Water............wordt vervolgd !!

Christa

Hallo Tineke en Ad!
Wat leuk om jullie te volgen via de computer. Ik heb maar eens de kaart van Nederland erbij gepakt zodat ik kan zien waar jullie varen of liggen. De boot zag er gezellig uit op je verjaardag. Hopelijk heb je de Halmarkkaart van mij en Andrea ontvangen, mocht het niet zo zijn dan alsnog vanuit Alphen proficiat.
Ik verheug me nu al op het volgende verhaal.
Hartelijke groeten Christa

Riet van Alphen

Hallo wereldreizigers,
We genieten van jullie verhalen en kunnen ons aardig in de situaties verplaatsen, omdat we zelf ook op de meeste door jullie genoemde plekken geweest zijn.
Deze zomer is het ons niet gelukt om naar Friesland te varen; in de dagen dat we bij Muiden in de buurt waren was het zulk ruw weer. Straffe Z-W-wind, dat Ge er de voorkeur aan gaf om de Vecht (weer) af te zakken. Het is dus een rondje midden-holland geworden. Het weer was wat je noemt wisselvallig, maar we hebben er toch goede herinneringen aan.
Maar julie volgen is een fesstje. Leu, de kleinkinderen aan boord!
Groeten, Rieten Ge.

BBQ

Op onderstaande link, kan je de foto's, als filmpje zien, van de BBQ van afgelopen zaterdag...

Denny

bovenstaand bericht was dus van mij, sorry.. :o(