ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Boat and breakfast Avontuur

18 augustus. Leukermeer wordt toch nog leuk!!

Was het afmeer-technisch niet echt interessant, nu ontdekken we dat de toegestane ligplaatsen bestaan uit stukjes grond, waar je je vaartuig gewoon tegenaan kunt schuiven en dan verankeren. We nemen een dergelijk plekje in en met de bijboot als loopplank zijn we hier gemakkelijk in staat om de wal te bereiken. Het meer, dat in de jaren 70 ontstaan is door zand- en grintwinning, ligt in het Nationaal Park de Maasduinen, genoemd naar de rivierduinen die na de laatste ijstijd zijn gevormd. We maken een prachtige wandeling om het meer en belanden in het bezoekerscentrum, gebouwd in een voormalige sluis. Kortom een locatie om te onthouden. Na 1 ½ dag vertrekken we, op zoek naar een afmeermogelijkheid mèt camperplaats, want we verwachten bezoek, o.a. mèt camper.

19 augustus. 11.15 uur vertrek. Via sluis Sambeek arriveren we om 14.30 uur aan de grote loswal van Cuyck, uitstekend geschikt om even boodschappen te doen, waarna we om 16.45 uur onze route voortzetten met als voorlopige doel: de Mookerplas. Bij aankomst blijkt dat er bijna nergens geankerd/aangemeerd kan/mag worden, behalve in de jachthavens. Echter na lang zoeken vinden we toch een locatie om de palen te laten zakken (18.15uur). Een beetje illegaal misschien? Maar wel prima om te zwemmen en te overnachten.

20 augustus. Gauw (9.15 uur) maar weer weg!! Palen omhoog en varen maar! We proberen de Kraaijenbergse plassen , in de omgeving van Cuyck en Grave, waar veel afmeermogelijkheden zijn. Ook deze plassen zijn ontstaan door zand- en grintwinning v.a. 1968. Na een korte speurtocht ontdekken we een ankerplek tegenover een parkeergelegenheid; een mooie combi voor camper en boot. Het bijbootje als veerpontje verbonden aan de wal d.m.v. ankerlijn en we wonen. Klaar om ons bezoek welkom te heten. En die laten niet lang op zich wachten. Bij aankomst installeren dochter en schoonzoon de camper recht tegenover de Avontuur. Ingrediënten voor een gezellig verblijf, incl. barbecue en overnachting, dat wel heel snel voorbij is. (dus erg leuk!) .

22 augustus. Niet getreurd: het volgende bezoek kondigt zich aan. 2 Dochters arriveren en ook deze dames worden per “veerpontje” overgezet naar de Avontuur voor een gezellig verblijf, ook slechts voor 1 nacht.

23 augustus. Als de rust is weergekeerd, begint het weer zich te roeren en voor zekerheid halen we de palen op en zoeken een plekje aan de wal. Dit is zo’n mooie plek met mogelijkheid voor een prachtige fietstocht, dat we nog een dag langer blijven.

25 augustus. 8.45 Uur vertrek, terug naar de Maas. Bakboord uit en via de sluizen Grave en Lith (totaal 7.50 m omlaag) richting Diezekanaal en sluis Engelen. Om 15.00 uur varen we, 2 m hoger naar Den Bosch, waar we afmeren aan de Diezekade, een ligplaats voor beroepsschepen, die i.v.m. de opening van het Maximakanaal hier nauwelijks nog afmeren.

26 augustus. Na een gezellig verblijf in de stad, vertrekken we om 14.30 uur. Via sluis Engelen de Maas weer op en op zoek naar een mooie plek in de natuur. Altijd een fijne afwisseling na ligplaatsen in stad of dorp. Bij het Heusdens kanaal stuurboord uit de Dode Maasarm op, waar we vinden wat we zoeken. Een plek om te onthouden.

27 augustus. 9.40 uur trossen los! Ă’p naar Dordrecht, zoals gepland. Andelse Maas, Wilhelminasluis. Vervolgens Boven Merwede en Merwede, waar we erg blij zijn met de PC Navigo, waarmee we het drukke verkeer om ons heen van te voren op het scherm kunnen zien. Om half 2 meren we af in de Rietdijkhaven te Dordrecht, via internet gereserveerd en waar we zodoende al worden verwacht.

28 augustus. Dordrecht is een leuke/mooie stad. Ook leuk voor een bliksembezoek van een dochter, een bezoek aan een andere dochter en haar man, die op korte afstand hier vandaan met de trein te bereiken zijn èn om onze opstappers welkom te heten, die naar de Avontuur zijn gebracht.

29 augustus. Na een leuke wandeling door de oude stad, vertrekken we om 13.30 uur en bereiken, via de Noord om 14.15 uur de Lek. We hebben veel last van de waterbus, die van Rotterdam naar Dordrecht en v.v. vaart en enorme deining veroorzaakt. We zijn dan ook blij als we om 16.10 uur de Parksluizen van Rotterdam bereiken. Eenmaal doorgeschut zoeken we een goede ligplaats, om na enige tijd te ontdekken, dat de Lage Erfbrug (eerstvolgende) niet draait op zondagen. We hebben dan tot 20.00 uur de tijd voor brugopening, dus inpakken en wegwezen dan maar. Ligplaats nemen in Rotterdam blijkt achteraf toch verboden, dus dan maar verder. Voorbij de Hoge brug over de Schiedamse Schie is bakboord uit een plek om de palen te laten zakken. Legaal?? Niemand om aan te vragen……..Om 18.45 uur eindelijk aan de borrel!!

30 augustus. Vertrek 9.50 uur. De Schiedamse- en in Delft ev., de Delftse Schie, is een prachtig traject, midden in de Randstad en toch zo landelijk. Om 13.30 uur meren we af in Leidschendam bij een uitstekende ligplaats vòòr de sluis. I.v.m. het mooie weer is het goed toeven rond de sluis, waar de vele terrassen overvol zijn met etende en drinkende mensen. Een gezellig verblijf..

31 augustus. De laatste vaardag, voordat we gedurende 1 maand op onze winterligplaats zullen verblijven i.v.m. bezigheden aan de wal, begint om 11.30 uur. Via het mooie historische sluisje, de Vliet of Rijn-Schiekanaal op. De vele, te openen bruggen draaien perfekt op tijd, zodat we al om 13.30 uur via Leiden, Leiderdorp zijn gepasseerd. Eenmaal op de Kager plassen pauzeren we o.a. om even af te koelen (zwemmen dus!) . Rond half 4 varen we verder, via de Ringvaart v.d. Haarlemmermeer, en arriveren een uur later te Oude Wetering, waar we gevieren een vriend bezoeken, die aldaar aan het water woonachtig is. Om 20.30 uur knopen we vast in de haven. Voor onze vrienden, de thuiskomst, na een paar heerlijke dagen, voor ons een pauze in ons varend seizoen, om begin oktober nog even een najaarstochtje te ondernemen.

Uiteraard volgt dan nog een verslag daarvan.

Tot dan, groeten van Ad en Tineke