ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Sprookje, stormen en hemelsluizen.

Op een stralende dag vindt dan het sprookjesachtige huwelijk plaats; wat een prachtig feest, een schitterend bruidspaar, een mooi kasteel, waar we 2 dagen zijn verwend, een mooie ceremonie, waarbij de moeder van de bruid, voor 1 dag BABS, het bruidspaar in de echt verbindt en als afsluiting een spetterend feest. En dan zijn we opeens een schoonzoon rijker! ! Nog vol van alle gebeurtenissen, vertrekken we dan eindelijk weer op

22 juli. Het verblijf duurde wat langer, want als er 2 verjaardagen te vieren zijn en nog wat noodzakelijke afspraken nagekomen moeten worden, dan is deze centrale locatie erg handig. 10.50 Uur, we varen de Braassem af, meren even af in Oude Wetering om een jarige vriend te feliciteren en dan verzoeken we om 11.50 uur om opening van de Basculebrug te Oude Wetering. Inmiddels hebben we besloten om richting Noord- Brabant te gaan door Leiden en Delft en via de Kager Plassen varen we om 13.00 uur Leiden in en door. We passeren vervolgens de sluis van Leidschendam en worden door een vriendelijke sluiswachter verwezen naar een uitstekende plek aan de kade. Vanaf 15.45 uur wonen we te Leidschendam in het oude gedeelte.

23 juli. 11.10 uur vertrek. Met de wetenschap dat er vele bruggen in het Rijn- Schiekanaal voor ons moeten draaien, is het handig achter een beroepsschip aan te sluiten. Een rondvaartboot nadert, dus trossen los en er achteraan! Om 12 uur zijn we er doorheen en via een mooi afwisselend traject varen we Delft in, de Delftse Schie op. De officiële ligplaats is vol, dus varen we door en iets voorbij de Abstwoude brug, meren we af om 13.00 uur. Nog ruim de tijd om een fietstochtje door het verrassend mooie Delftland te maken. Ons, overigens rustige, verblijf hier, wordt even verstoord, doordat er s’nachts iemand aan boord probeert te klimmen. Dan zit de schrik er in en vertrekken we ’s morgens weer ..

24 juli. Het wordt een lange dag, we willen vanavond in de Biesbosch zijn en niet afmeren aan een stadswal (!) deze keer. 9.30 Uur start richting Rotterdam. De Lage Erfbrug zorgt voor een kleine vertraging, maar de Parksluis laat ons écht lang wachten (terecht). Pas na één uur kunnen we invaren; het waterpeil was te hoog voor ons, om onder de vaste brug door te kunnen varen, zonder schade te maken. (de grote sluis is gestremd). Om 12.30 uur zijn we geschut en varen, langs de voet van de indrukwekkende Euromast, de enorm brede Nieuwe Maas op. Er is gelukkig weinig vaart en zodoende varen we rustig langs de moderne bebouwing van de havenstad, onder de Erasmusbrug en de van Brienenoordbrug door. Dan volgen de Noord, via de Rietbaan naar de Oude Maas, Dordtse Kil en om 16.10 uur varen we bakboord uit het Hollands Diep op, die overgaat in de Amer, waaraan de Biesbosch is gelegen. We vinden bij km 255 in de “Noordergat in de plomp” een unieke ligplaats, die meestal bezet is, maar door de boze weersvoorspellingen is het rustiger. We bereiden ons voor op code ROOD, 8/9 lijnen uitgezet, alles goed dicht en vast, laat de storm maar komen.

25 juli. Al die moeite is niet voor niets geweest. De storm buldert rond het schip en elke paar seconden breken de golven dreunend tegen de kont van de Avontuur. Het raast en tiert en de regen vliegt horizontaal voorbij. Een fascinerende belevenis……

26 juli. De storm is geluwd en nu nog slechts “harde wind”. Goed genoeg om het kersverse bruidspaar + kinderen van de wal op te halen met de bijboot. Een volle boot, ook al door het grote cadeau , nog bestemd voor de jarige (geweest) : een barbecue op gas. Een verrassing die we vieren met een drankje en een dinertje. De overtocht terug wordt toch nog een natte aangelegenheid, door de, inmiddels aangewakkerde tegenwind. Maar toch…. Het was erg fijn en gezellig.

27 juli. Op het voordek, uit de wind, is een prima plekje om te relaxen, dus nog maar even een middagje sauna, op deze mooie plek in de natuur.

28 juli. 9.30 uur vertrek in harde wind. De voorste spudpaal is een fantastisch middel om rond te gaan en al gauw varen we weer op de Amer. Om 9.50 gaan we stuurboord uit de Amertak/Wilhelminakanaal op, een saai traject met veel industrie. Er moeten 3 sluizen gepasseerd en 13.50 m omhoog geschut worden. Sluis I, II en III zijn oud, vooral de laatste, een dubbele, het duurt derhalve allemaal erg lang. Om 14.45 uur meren we af in Tilburg naast de gerenoveerde loods uit 1916, van de Hanze Stoombootmij. . Een rustige plek als basis voor wandelen, fietsen, foerageren en koffiebezoek van een vriendin.

30 juli. 9.00 Uur trossen los. Na 3 kwartier zijn we al 5, te openen bruggen gepasseerd. Wanneer we sluis IV naderen, vallen de eerste druppels, maar wanneer de sluisdeuren sluiten, vliegen de hemelsluizen open. Het water komt met bakken uit de lucht, zodanig, dat vanuit de stuurhut, de bedrijvigheid op het voordek nauwelijks te zien is. Nadat er geconstateerd is, dat de dekmaat niet gesmolten of weggespoeld is, verlaten we om half 12 de sluis, het steeds mooier wordende kanaal weer op. Bij Oirschot, aan de kade voorbij de jachthaven, meren we om 12.30 uur af. Op deze rustige locatie blijven we enige dagen i.v.m. de nabijheid van het oude stadje evenals de mooie omgeving, waarin genoeg te recreëren is. Ook heel gunstig voor de jongste kleindochtertjes, die hier vlakbij wonen. Even lekker lunchen, spelletjes doen en 2 schitterende rapporten laten zien. Ze vinden het nog steeds een hele belevenis om aan boord te zijn, dus wie weet, we zijn nog in het zuiden. Het weer wordt steeds beter, de zon werkt mee (goed voor onze zonnepanelen) en in ons bekende rustige tempo, zakken we steeds verder af naar het zuiden van ons landje.

Tot de volgende keer maar weer. Groeten van Ad en Tineke.