ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Zonnig Limburg

29 augustus. Na een pittig stukje fietsen (Carrefour XXL) om te foerageren, vertrekken we om 12.00 uur. Via de grote sluis de Grandes Malades, varen we , 4 m lager, verder over de prachtige Maas en meren af in de oude sluis te Lives-sur-Meuse, die tot jachthaventje is omgebouwd. Een gezellig team van vrijwilligers beheren deze haven en hebben een leuk “babbel”terras ingericht, zodat we besluiten om voor 2 nachten te boeken. Geen straf in zo’n prachtige omgeving. En s’morgens worden we uitgenodigd om mee te gaan naar een naburig dorp voor de benodigde stokbroden..

31 augustus. Vertrek 9.45 uur. Via sluis Andenne arriveren we in Huy, een bekende plek , onrustig door de vele beroepsschepen, voorbij de Beauduinbrug met schitterend uitzicht op het hooggelegen fort..

1 september. In afwachting van onze opstapster, wandelen we naar het voornoemde fort, waar we een indrukwekkend uitzicht hebben over de stad en omgeving. Het fort werd begin 19e eeuw gebouwd en in WOII door de Duitsers omgebouwd tot gevangenkamp. Een interessante tentoonstelling is ter plaatse te bezoeken. In de middag wandelen we naar het station om onze vriendin te verwelkomen, die na de nodige vertragingen om 16.30 uur arriveert per trein.

2 september. 11 uur trossen los. We passeren sluis dÁmpsin Neuville en 4.80 m lager meren we om 12.35 uur af bij een uitstekende vrije ligplaats te Amay, weer een aanrader van de Dutch Barge Association. Goed verzorgd, leuk uitzicht en (!) rustig.

3 september. En steeds dichter naderen we de Nederlandse grens. Via de grote sluis Ivoz Ramez, waar we lang op schutting moeten wachten, naderen we Luik, en meren af in de jachthaven om 15.00 uur. Een lastige draai in deze smalle haven wordt prima uitgevoerd, waarbij we, door de werking van de wind, bijna een anker oppikken dat vóór op de boeg van een jacht is bevestigd. Luik is gezellige stad, een wandeling waard.

4 september. Na het vertrek (10.10 uur) ontdekken we al snel een bunkerboot (Captain Neptunia) die voordelige diesel verkoopt. Dus afmeren en bunkeren !! Goed voor nog een aantal kilometertjes….. Bij sluis Lanaye arriveren we om 13.20 uur. We moeten dan wachten op de 3e schutting, waarbij we, langszij de MV “Niagara” vastgeknoopt, heel relaxed en langzaam zo’n 15 meter afdalen. Het was even wachten, maar dan volgt ook de beloning, want als we eindelijk om 16.30 uur een plekje vinden aan een eiland op een grote plas nabij Maastricht, dan daalt de rust. Het is prachtig stil weer…..

5 september. We vertrekken om 10.40 uur met spijt, want het is hier prachtig. Maar ons doel voor vandaag: Maastricht is ook aantrekkelijk. We meren af aan de bekende kademuur tussen de Servaes- en de Wilhelminabrug, nèt op tijd, want het is al heel druk. Reden:

6 september. Flikken Maastricht-dag!! Helaas zit het er weer op voor onze vriendin en we brengen haar naar de trein, die om ca. 12.00 uur vertrekt. Bij terugkomst maken we mee, hoe de acteurs van de populaire TV serie per rubberboot over de Maas varen en onder luid gejuich afmeren aan de kade, waar een duizendkoppige menigte hen toe staat te schreeuwen en te bejubelen. Tijdens ons verblijf hier, krijgen we spontaan bezoek van de kleinkindertjes met hun ouders uit Eindhoven en de volgende dag dwalen we door oud Maastricht, over de 14e eeuwse stadwallen, langs oude poorten, smalle steegjes en langs kabbelende waterloopjes.

9 september. Genoeg Maastricht!! We vertrekken, gaan bakboord uit en verlaten de Maas. D.m.v. een schutting door de Bosscheveld sluis, varen we om 11 uur de Zuid Willemsvaart op, bij Smeermaas zelfs nog even België in. Om 12.45 uur arriveren we bij Eijsden, een prachtige aanlegplaats (voor een passagiersschip, dat nooit komt) t.o. het outletcentre Maasmechelen. Het winkelen aldaar laten we voor gezien, maar een mooie fietstocht door het Mechelse bos is de moeite waard.

10 september. Vertrek half 10. Het blijft nog steeds een traject met een rustgevend karakter. Bijna geen recreatievaart, veel rust en groene omzoming van het kanaal. Hoewel we t.h.v. Bree ca. 500 m lang een trieste rij zieke kastanjebomen zien staan. Bij sluis Bocholt (18) moeten we wachten i.v.m. een stremming van de brug van sluis 17 tot 16.00 uur. Als we dan om 15.00 uur groen/rood krijgen zijn we zeer verrast en varen verder. Na voornoemde sluis passeren we de grens weer en varen via sluis 16 op ons doel af: Weert. De bekende ligplaats is wat vernieuwd en uitgebreid, wat alleen maar ten goede komt aan ons verblijf. We meren af om 17.15 vòòr de Stadsbrug.

11 september. Een gezellig ochtendje winkelen gaat vooraf aan ons vertrek (13.15 uur).We verlaten Weert, de stadsbrug passerend. Na de volgende sluis maken we even een omweg om naar het Polderveld nabij Heel te gaan, een prachtig gelegen meer (grindgat) om een paar dagen te genieten van het mooie weer en wat te klussen. Daartoe gaat het stuurboord uit, kanaal Wessem Nederweert op, heel saai, gevolgd door sluis Panheel, die ons 7.70 m laat dalen. Om 17.00 uur meren we af aan een vrije steiger in het Paradijs !! Voor het krantje moet we wel de rubberboot gebruiken, maar da’s geen punt. Voorlopig gaan we hier genieten van het mooie weer, zon, water en………. Rust.

Tot de volgende en laatste keer. Groeten van Ad en Tineke