ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Via kunstwerken naar Brussel en v.v.

27 juli. Deze mooie en rustige ligplaats (vòòr de sluizen van Pommereuil) verlaten we om 10.40 uur. Een vriendelijk traject (beetje groen) voert ons naar de jachthaven van Mons, gelegen aan een mooi meer, waar van alles gegoocheld is met de boeien, zodat we wat moeite hebben met invaren. Gelukkig staat er een uitleg op de wal (!?) En hoera, er liggen veel landgenoten, die het heerlijk vinden om spannende verhalen te vertellen en vooral veel goedbedoelde adviezen te geven. (mmmmwah). We foerageren bij de Aldi en fietsen naar Mons. Mooie stad met historische bebouwing maar een ramp voor de fiets = heel veel stijgingen en afdalingen door smalle straten , slordig belegd met kasseien . En dan komt , hier in de haven, in alle rust de Inevitable aanvaren! Een gezellige pre-dinner drink volgt aan boord bij onze vaargenoten!!

29 juli. Om 11.15 uur verlaten we de haven, het Canal du Centre op. Via sluis d’Obourg Warton en sluis d’Havre, waar we resp. 5.20 m en 10 m omhoog schutten, arriveren we om 13.30 uur bij een uitstekende aanlegplaats vóór de sluis van Strépy Thieu, waar we 2 nachten verblijven om alles rond het historische Canal du Centre met z’n 4 liften uit de 19e eeuw, te gaan bekijken. We maken er een mooie fietstocht van..

31 juli. Om half 11 vertrekken we met een klein konvooi richting lift. Het enorme kunstwerk verheft zich boven het landschap en staat wijd open om ons de gereedstaande waterbak in te laten varen. En dan, na sluiting van de dubbele deuren treedt s’werelds grootste scheepslift in werking en worden we 75 m omhoog gehesen. Een zeer indrukwekkende belevenis, die 40 min. in beslag neemt. Om 12.10 uur vervolgen we onze route en om 13.20 uur nemen we afscheid van het Canal du Centre en gaan bakboord uit richting Brussel, via het kanaal Charleroi-Brussel. Al snel arriveren we bij het volgend kunstwerk: het hellend vlak van Ronquieres. We meren af, bij een rustige aanlegsteiger, die tegen de avond vol loopt met beroepsschepen. Dan nemen we rustig de tijd om ook dit indrukwekkende staaltje van hijstechniek te gaan bekijken.

1 augustus. Om op een zo efficiënt mogelijke manier gebruik te maken van het hellend vlak, waar dagelijks een bak met 22 miljoen liter water door ca. 240 treinwielen langs 4 rails omhoog en omlaag wordt getransporteerd, is veel organisatietalent nodig. Wie eerst, hoe groot, hoe breed, beroeps of recreatie? Van een landgenoot/binnenschipper krijgen we de info dat we met het 2e bassin mee kunnen, samen met 1 dubbele en een enkele spits. En inderdaad rond half 10 zijn we aan de beurt en kunnen we genieten van deze indrukwekkende “versassing”. 40 Min. later en ca. 70 m lager varen we het bassin uit en zoeken we aarzelend een plekje aan de kade. Een hotelboot-eigenaar verwelkomt ons vriendelijk, zodat we met een gerust hart afmeren , ca. 500 m van het hellend vlak. En ook daar bevinden zich weer bekenden: ms “Maria of Zaandam”. We besluiten 2 x te overnachten alhier.

3 augustus. Start 9.40 uur. We varen met voornoemd schip mee op, die hetzelfde doel hebben als wij, nl. Halle. We arriveren om 10.15 uur bij sluis Ittre, zakken 14 m en vervolgens nog 5 m via sluis Lembeek. Inmiddels bevinden we ons weer op Vlaams grondgebied, hetgeen duidelijk zichtbaar is aan bijv. de infrastructuur. Om 12.20 uur meren beide schepen af aan de kade, vóór de sluis, t.o. het treinstation, waarbij we eerst even moeten zoeken naar een plek met voldoende doorvaartruimte. Wanneer we even de stad gaan bekijken, worden we overvallen door een enorme hoosbui, zodat we hard hollend teruggaan naar de Avontuur om een gevecht aan te gaan met de achterdektent, die gesloten moet worden bij dit weer.

4 augustus. Halle is een leuke gezellige stad met mooie historische hoekjes en onze ligplaats redelijk dichtbij een zeer broodnodige fourageer mogelijkheid. Als dan nog onze boodschappen vervoerd worden door de auto van de Maria of Zaandam, dan blijven we rustig nog een dagje in de stad.

5 augustus. Dat dit een goede beslissing is, blijkt eruit dat onze opstap-vrienden aankondigen vanmiddag per trein te arriveren. En op loopafstand van het station , kan het niet makkelijker. Na een voorspoedige reis kunnen wij hen op de Avontuur verwelkomen. Er volgt een fijne avond afgesloten met een heerlijke diner-traktatie in het oude centrum van Halle.

6 augustus. Na overleg betr. de te volgen richting , varen we om 10.15 uur af, om via de sluizen Halle, Lot, Ruisbroek en Anderlecht , 14.20 m hoger , om 12.30 uur in Brussel te arriveren. Allereerst even aanmeren voorbij de Elandbrug (i.v.m. de aanwezige Lidl) en dan aan de kade vlak vóór de Kuregembrug (uit de advieslijst van de DBA), een uitstekende plek voor een bezoek aan de bruisende hoofdstad van België. Vlakbij deze plek gaat een bus rechtstreeks naar het centrum, zodat we ons kunnen aansluiten bij de vele toeristen, die zich verzamelen op de Grote Markt, in de schilderachtige straatjes er omheen en (wonderlijk genoeg) bij het beroemde manneke! ‘Avonds kunnen we het niet laten om in de Beenhouwerstraat in te gaan op aanprijzingen van de vele kleine restaurantjes. Later genieten we van het kleurenspel op het beroemde Raadhuis (bouw 15e eeuw).

8 augustus. 10.00 uur. We verlaten Brussel en varen langs dezelfde route weer terug, allereerst naar Halle. En nadat we nog snel wat hebben ingekocht, varen we om 14.15 uur weer verder. Het is mooie dag en men is ons vriendelijk gezind. Bij sluis Lembeek wordt ons “behouden vaart en een plezierige dag” gewenst en bij sluis Ittre krijgen we een volle tank water. Hier worden ook onze papieren gecheckt en met een doorvaartpermissie varen we op ons doel af : Ronquieres, waar we nog een dag verblijven om onze vrienden het hellend vlak + omgeving te laten zien én beleven, want op

10 augustus. Om 12 uur varen we het bassin in, samen met een rondvaartboot. En dan komt het enorme apparaat weer in beweging en rollen we via de 240 treinwielen langzaam omhoog. 40 Min. later zijn we boven en om 12.45 uur openen de deuren en varen we uit. We leggen ter plaatse even aan om te genieten van een compleet ander uitzicht dan beneden. En dan zakken we, via het Canal Brussel-Charlerois weer af, passeren om 14.00 het Canal du Centre, en meren na bijna 2 uur af aan de kade vóór de sluis van Viesville, nog mooi op tijd voor een wandeling.

11 augustus. Terwijl de mannen alvast 7 m naar beneden schutten via sluis Viesville, fietsen de dames naar Pont a Celles, alwaar nog even ingekocht kan worden bij een reuzen-Carrefour. We vertrekken na dit alles om 12.30 uur en naderen langzaam, via de sluizen Gosseliers en Marchienne-au-Pont (totaal 14 m afgedaald) de grote industriestad Charleroi. Eenmaal bij het knooppunt met de Sambre worden we totaal overdonderd door enorme drukte en krijgen we de indruk onder grote staalfabrieken door te varen. Laverend tussen de transportschepen vol oud ijzer ed. arriveren we bij een wachtplaats voor de sluizen, aangewezen door een vriendelijke sluiswachter. Na het schutten vervolgen we onze route om via sluis Montignies-sur-Sambre af te meren om 17.20 uur vóór sluis Roselies. Een laad- en loskade voor grond: niet erg romantisch, maar wel erg rustig.

12 augustus. 9.30 uur vertrek. Via sluis Roselies komen we aan bij Tamines, waar we om 10.15 uur afmeren aan de kade. We moeten wel wat klauteren om op de wal te komen , maar verder een prima ligplaats met goede shopmogelijkheden. Een aardig stadje dat vele littekens vertoont vanuit WO I , een bezoekje waard.

13 augustus. Trossen los om 11.20 uur. Via de sluizen Auvelais, Morimont, Floriffoux en Salzinnes-Namur varen we om ca. 16.30 uur Namen binnen. We meren af bij de kade naast de Pont de France, een niet helemaal legale ligplaats, zodat we op

14 augustus verhalen naar de kade t.o. Jachthaven Port de Jambes. Vandaag helaas de laatste volle dag aan boord voor onze opstappers. We brengen wat tijd door in deze mooie stad en onderzoeken de mogelijkheden voor hun thuisreis. Dit onderzoek stopt, zodra we bericht krijgen van een lift vanuit Alphen aan de Rijn van een schoonzoon. Aanbod: vervoer naar huis voor onze vrienden en daarna naar Heerenveen t.b.v. de verjaardag van een schoondochter, 2 dagen later weer terug. Een grandioos aanbod, waar we graag gebruik van maken. “Een 10 met een griffel voor deze schoonzoon….”

Dan volgt dus het afscheid van onze vrienden, met wie we een heerlijke tijd hebben doorgebracht op onze Avontuur. We maken ons vervolgens op om 2 dochters en 3 kleindochters te verwelkomen, die op 18 aug. per trein te Namen zullen arriveren.

Dus voor nu: groetjes en tot de volgende keer. Ad en Tineke