ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Kruipend langs de Franse grens

11 juli. Oudenaarde is een mooie stad met duidelijk aanwezige sporen vanuit de Middeleeuwen (13e eeuw); een historische wandeling waard. Helaas kunnen we de fotoserie van de stad: “Oudenaarde in the rain” noemen, want 24 uur regen, regen, opnamen vanonder de paraplu. We verwachten dit weekend zoon en schoondochter vanuit Hilversum , die tegen de avond arriveren, zodat we gezamenlijk aan boord kunnen dineren. Het weekend , gevuld met sightseeing Oudenaarde , evenals Gent (per auto) verloopt heerlijk ontspannen, omkleed met heerlijk Belgisch bier (o.a. in de oudste kroeg van Oudenaarde) en natuurlijk frieten. Na de consumptie van een typisch streekgerecht in het “Groot Vleeshuis” waar tijdens de middeleeuwen vlees werd verhandeld, nemen we afscheid van onze gezellige bezoekers en wensen hen “goed reis!”

14 juli. Vertrek 11.10 uur, de Boven Schelde verder op, langzaam het meest zuid/westelijke punt van onze tocht naderend. We passeren om 12.50 uur sluis Berchem-Kerkhove en meren om 14.15 uur af aan de passantensteiger te Bossuit, wat door redelijke ondiepte maar nèt lukt. De ligplaats, met prachtig uitzicht, is een mooi uitgangspunt voor fiets- en wandelaktiviteiten. Jammer genoeg wel wat lawaai van de automatische zeef, die in de overloop van het zijkanaal af en toe het vuil uit het water schept.

15 juli. Trossen los, we arriveren om 11.10 uur bij sluis Hèrinnes en nemen tijdelijk afscheid van het comfortabele Nederlands als voertaal voor communicatie met sluizen e.a. De Fran se talenkennis maar weer even oppoetsen !! We schutten door sluis Kain en varen vervolgens onder de Pont des Trous door (overblijfsel van Middeleeuwse architectuur) de stad Doornik (=Tournai) binnen. De doorvaart in 1 richting is d.m.v. stoplichten geregeld. Direct aan stuurboordzijde bevindt zich een mooie “halte nautique” , aanlegplaats, waar we om 13.30 uur afmeren. Helaas zijn alle voorzieningen, zoals water, elektriciteit etc. vernield of verdwenen, maar de locatie is prima, vlakbij het centrum. En zeer geschikt om een halve dag het schip achter te laten i.v.m. een ritje Eindhoven. Aldus zijn onze dagen voorlopig gevuld met het bekijken van de oude stad, (daterend vanuit de Romeinse oudheid) waar vele prestigieuze getuigen zijn bewaard uit het verleden, maar helaas ook veel vuil en verwaarloosd is. We slenteren over de markt en bij een bezoek aan de OLV Kathedraal (bouwjaar va. 1140, opgenomen in de Werelderfgoedlijst van Unesco), worden we uitgenodigd om s’avonds een concert bij te wonen van een veelbelovend jeugdkoor uit Toulouse, dat op Europees tournee is. Een avond met een gouden randje!! Dan reserveren we een huurauto om naar Eindhoven te reizen i.v.m. de verjaardag van onze jongste kleindochter (4 jr.). Ook doen we onderzoek naar een ligplaats, geschikt voor de “boat and breakfast” functie van de Avontuur, voor de as. week, die we vinden in Péronne, voorbij sluis 2 (kanaal Nimy) aan het meer La Grande Large. Een succesvolle onderneming: mooie fietstocht en prima jachthaven met goede faciliteiten. Verder ontmoeten we op deze ligplaats de opvarenden van de ms “Nautica” bij wie we, 2 jaar geleden, t.h.v. Hannover, een gezellige avond aan boord hebben doorgebracht.

20 juli. Na deze aktiviteiten vertrekken we om 12.00 uur en arriveren om 13.30 uur op de gereserveerde plaats bij de Koninklijke Peronnes Yachtclub. Tegelijkertijd rijdt de camper met dochter + gezin naar dezelfde locatie, zodat wij hen enkele uren later kunnen verwelkomen op een parkeerplaats vlakbij onze ligplaats. Wandelingetje, zwemmen, uiteten, verjaardag vieren (waarbij de jarige enorm wordt verwend…) , we genieten er allemaal van en de tijd vliegt voorbij. 2 Dagen later wordt er alweer afscheid genomen om de volgende dag de nieuwe ploeg te verwelkomen, de 2 jongste kleindochtertjes + ouders. Een iets ander programma volgt: kleuren, spelletjes, en nogeens spelletjes doen, en s’avonds, als de kleintjes slapen, leuke discussies, onder het genot van ???? . Ook hen zwaaien we uit en dan maken we schoon schip om op

25 juli eindelijk weer verder te gaan in oostelijke richting. Vanaf het meer varen we sluis 1 in, waar zich gelukkig drijvende bolders bevinden, want 12,5 m verval (omhoog) zou hard werken zijn !! Binnen 1 kwartier is de sluis gevuld en varen we verder op het kanaal Nimy. Om 12.30 uur meren we af langs de kade van Jachthaven Peruwelz, waar de capitainerie tijdelijk blijkt te zijn verdwenen. Vinden we niet erg!! Het is een heel mooie en rustige plek, ook weer prima geschikt voor de aanwezigheid van bijv. een camper.

26 juli. Met als doel voor vandaag, zijnde Mons (= Bergen) vertrekken we om 10.40 uur. Maar dan dient zich weer een rustieke ligplaats aan, vòòr de grote sluis van Pommereuil, waar alleen op afspraak door geschut kan worden, en er niemand aanwezig is. Een heel lange stevige steiger is een mooi uitgangspunt voor een fietstocht, in deze prachtige omgeving. Dan maar morgen naar Mons……

Tot dan, groetjes van Ad en Tineke