ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Hoera....goede internetverbindng!!

28 mei. Turnhout ligt in een bosrijke omgeving, een fietstochtje waard, ook voor een mooi kijkje in de Belgische Kempen. Het is aspergetijd, op de fietsroute ligt een aspergeboerderij……. Dat vraagt om terugfietsen mèt de portemonnaie. Aan het eind van de dag halen we onze opstaptster van de trein en even lijkt het erop dat ze de zon meebrengt. Maar helaas…..

29 mei. Het regent als we om ca. 11 uur vertrekken. Gefoerageerd en water gebunkerd verlaten we Turnhout en gaan, na opening van brug 2, verder het Kanaal Dessel-Turnhout-Schoten af. Er volgen vele bruggen die allemaal bediend moeten worden, alsook voorlopig 4 sluizen. Het valt ons op, dat er nauwelijks gereageerd wordt als we oproepen, maar bediend wordt er wel, zij het soms met enige vertraging. Later blijkt, zo wordt ons verteld, dat de sluis- en brugwachters lang niet allemaal een zendvergunning hebben, nodig om te kunnen antwoorden. Doordat we vaak moeten uitwijken en noodstops moeten maken om binnenschepen te kunnen laten passeren (waarbij de Avontuur soms bijna de wal oploopt!) duurt de tocht lang. We meren af tussen sluis 3 en 4 om 17.00 uur en pas na 1 uur komen we erachter dat we worden verwacht in sluis 4 en niet ter plaatse mogen blijven liggen. Dus….. de potten en pannen in de wachtstand en even verkassen, 2 ½ m. naar beneden schutten en tussen sluis 4 en 5 krijgen we toestemming om af te meren: een prima plekje voor ons dinertje en een afterdiner wandeling.

30 mei. Vroeg: 8.50 liggen we te wachten vòòr sluis 5, want ons was beloofd op het hele uur te worden geschut (9.00 u).Dat wordt dus 9.30 uur. (die Belgen toch!) Het traject valt hier en daar een beetje tegen, maar voert wel langs vele plekjes met herinneringen, zoals bijv. St.Job-in-‘t-Goor. Er volgen weer vele bruggen en sluizen 6, 7 en 8. De sluiswachter belt, op ons verzoek, voor een ligplaats bij de Schotense Yachtclub. Er wordt even getwijfeld, maar dan wordt er een plek voor ons vrijgemaakt. Schoten is een aardig alternatief voor Antwerpen, waar het overnachtingtarief nogal aan de prijs is. Als we het haventje spotten, slaat de twijfel toe, maar de havenmeester (80 jr.) staat al te roepen en te gebaren, dus vooruit! met de Avontuur. Gelukkig hebben we aan de stootkussens een extra handje en genoemde havenmeester trekt mee aan de touwen en schat de te verschuiven afstand in, als een volleerde regisseur. En terwijl de bijboot langzaam over het gras aan de overkant van het kanaal schuift, liggen we dan om 11.30 uur netjes afgemeerd. En of we er ooit nog uitkomen?? S’Middags maken we een lange , deels mooie fietstocht en doet de schipper pogingen om een autootje te huren voor as. zaterdag. In de kantine van de Yachtclub wordt druk meegeleefd, meegedacht en een pintje gevat..

31 mei. Het centrum van Antwerpen is per bus in 20 min. te bereiken, dus vandaag wordt een “city”dag.

1 juni. Wanneer we met het gehuurde autootje de te vieren feesten langsgaan, brengen we ook onze vriendin weer naar een treinstation en kunnen we gedrieën terugkijken op een paar gezellige dagen. We vieren het 25 jarig jubileum van een koor en daarna feesten we omdat een van de schoonzoons eindelijk weet waar hij de mosterd moet halen. Zodoende zien we ook nog een paar kinderen en kleinkinderen en dan gaan we weer richting Schoten. Om 23.30 uur fietst een eenzame figuur door het slapende Schoten, na achterlating van het huurautootje.

3 juni. Er wordt gewacht op een moment dat er geen beroepsvaart plaatsvindt gedurende ca. 15 min. zodat de Avontuur zich rustig kan losmaken van de steiger. Na de passage van MS “Peter”, komt het sein: langzaam achteruit, dan vòòruit het kommmetje in, vòòrpaal laten zakken (tot stomme verbazing van havenmeester Charles) draaien om de paal en klaar is de schipper met deze moeilijke manoeuvre. Om 10.45 uur beginnen we aan het volgende traject. Brug 14, sluizen 9 en 10 en om 12.00 draaien we het Albertkanaal op. Veel verkeer, dus opgelet, maar m.b.v. onze PC Navigo is e.e.a. prima te doen. We vinden het heel opwindend, om hier, deze stad, waar we zo graag en zo vaak vertoeven, over het water met onze woonboot , in te varen. Na het Straatsburgdok varen we bakboord uit, de al openstaande Siberiabrug door en dan melden we ons voor de Londenbrug, het laatste obstakel voor het Willemdok, onze ligplaats in Antwerpen. We worden opgewacht door een aller-charmantste havenmeester, die ons, met zijn snelle rubberboot een riante ligplaats wijst.

Aan de overkant ligt de Drake, onze buren uit Zaandam, en op 4 juni arriveert de Lauwrence, steigergenoten/vrienden ook uit Zaandam !!

We gaan genieten van alles wat de stad ons kan bieden en van ons gezelschap. En daarna??

Tot dan, groetjes Ad en Tineke