ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Plannen zijn er om te wijzigen....

(een beetje laat, i.v.m. slechte internetmogelijkheden)

7 mei . Natuurlijk is de verleiding groot, op zo’n mooi, rustig plekje, om de sauna te gebruiken. Helaas is daar het aggregaat voor nodig, zodat de rust even verstoord moet worden. Het zonnetje schijnt heerlijk warm, maar niet voor lang. De lucht betrekt en een dreigend donkere lucht hangt boven het land. Het beeld dat dan ontstaat, is dat van de spannende jeugdboeken, die zich afspelen in de Biesbosch.

9 mei. Na een paar dagen in de natuur vertrekken we. De Avontuur ploegt zich, met veel moeite, een weg uit de modder en om 12.45 uur varen we richting Bergsche Maas. Bakboord uit en na 2 uur (met ons tempo en stroom tegen) stuurboord uit , het Oude Maasje op , richting jachthaven. Aldaar is een mooie ruime ligplaats voor ons gereserveerd, en worden we direct bij aankomst getrakteerd op een gezellige maaltijd…. want hier, in de Jachthaven Hermenzeil te Raamsdonk, waar zoon en schoondochter wonen/werken blijven we 10 dagen liggen. Tijdens die periode zien we alle kinderen en (bijna) alle kleinkinderen (uiteindelijk is het ook nog Moederdag) , fietsen we naar pittoreske dorpjes als Raamsdonk en Waspik, doen we boodschappen met de geleende auto, verkennen we de Biesbosch met een sportbootje, en (heel belangrijk) wordt de gelegenheid geboden, om de buitenboordmotor van de bijboot te laten repareren. Na deze fijne tijd, waarin het weer het overigens totaal laat afweten en onze plantjes ruim worden voorzien van water, vertrekken we weer.

20 mei. Nadat we bedankt hebben voor alle goed gaven en afscheid hebben genomen, varen we om 11 uur , in gezelschap van onze opstapster/schoondochter richting Bergsche Maas en volgen de route richting Tilburg. We plannen een extra rondje Brabant, omdat ons 1e doel : Antwerpen pas rond 1 juni bereikt moet worden i.v.m. het bijwonen van feestjes op de wal. Dus…. De Donge op, via het Noordergat naar het Wilhelminakanaal en 3 sluizen verder, leggen we om 16.45 uur aan t.h.v. km 23 aan de Goirle kanaaldijk te Tilburg. sÁvonds eten we gezamenlijk met zoon en schoondochter, en wordt onze opstapster weer mee naar huis genomen. De aanlegplaats blijkt prima te zijn om te overnachten.

22 mei. We vertrekken om 9.50 uur. De Lijnsheike brug wordt onmiddellijk bediend en verder vaart de Avontuur in een heerlijk rustig tempo, onder 22 bruggen door, waarvan er 11 moeten worden bediend. Via sluis IV bij Haghorst, arriveren we t.h.v. Oirschot bij km 45 en meren af om 12.50 uur. We besteden de middag met een bezoek aan het charmante plaatsje.

23 mei. 10.00 uur vertrek. Verder gaat de reis via het Wilhelminakanaal, dat steeds groener wordt en prettig is om te bevaren, ook al door de correcte brug- en sluisbediening. Om 12.30 uur draaien we de Zuid-Willemsvaart in, die ons door 6 sluizen voert en zodoende meren we 17 meter lager af, dan aan de start van deze dag. Locatie: nà sluis 15. We leggen om 17.15 uur aan.

24 mei. Om 10.30 uur vertrekken we naar Weert, alwaar we vlakbij het centrum een mooie aanlegplaats vinden. Het is gezellig in Weert, dus blijven we aangemeerd !!!

25 mei We verlaten Weert om 10.00 uur en na sluis 16 volgt de grensovergang. Om 11.15 uur varen we België binnen, …… maar niet voor niets!! Bij sluis 18 moeten we een vignet kopen, na controle van onze eigendomspapieren. En denk eraan: zonder geplakt vignet, geen schutting!! Alles verloop t correct en snel, zodat we om 13.00 uur het kanaal Bocholt-Herenthals opvaren, alwaar we nog 3 sluizen willen halen. Helaas: bij aankomst om 15.10 uur blijkt de sluis nèt 10 min. gesloten. (wijziging plannen (1) Echter niet getreurd: de wachtplaats is gesitueerd in een prachtige bosachtige omgeving, nabij Lommel .

26 mei. Plannen zijn er om gewijzigd te worden (2). Plan: dagje sauna op het Zilvermeer te Mol. De zondagbediening begint bij sluis I door een, nog wat slaperige sassenier (= sluiswachter), maar verloopt prima. We zakken 4.50 m. hetgeen bij sluis II en III ook plaatsvindt. Bij aankomst op het Zilvermeer blijkt dat ankeren verboden is, helaas! We keren om en besluiten alvast richting Turnhout te varen, alwaar we dinsdag onze opstapster verwachten, die ons gaat vergezellen op het traject naar Antwerpen. Het smalle maar prachtige kanaal Dessel-Turnhout-Schoten (max. 7 km/uur) is voorzien van een paar bruggen, die niet bediend worden op zondag….. dom, dom!! Hadden we kunnen weten. (wijziging plan 3). Ook hier weer: een prachtige rustige ligplaats, zodat we s’middags een mooie wandeling kunnen maken. Via het Kraaienbos te Retie naar de abdij van Postel. De stilte is hier oorverdovend…..

27 mei. Prachtig weer. We vertrekken om 9.10 uur zodra de brug te Retie voor ons wordt bediend. Nog slechts 1 brug dient te worden geopend: brug 6 te Arendonck (10.35 uur) en verder genieten we op dit traject met volle teugen van de schoonheid van de natuur en de vele vogels. Om 12.15 meren we af in Turnhout bij jachthaven Taxandria. Eigenlijk zijn we te groot voor deze haven, maar de vriendelijke havenmeester knijpt een oogje toe en meet ons 20 meter, en voor het tè grote deel, zetten we de palen uit. We worden voorzien van allerlei toeristische informatie, zodat we ons niet hoeven te vervelen. We wachten op onze vriendin en dan wordt het traject naar Antwerpen vervolgd.

Tot zover, en nu maar zoeken naar internetverbinding.

Dag allemaal, tot gauw Tineke en Ad.