ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Hoe langzaam kun je gaan......

24 april. Na 3 dagen Haarlem, nog dichtbij vrienden, die gezellig even langskomen of bij een (koor)werkplek, zodat even de sfeer van Toen opgehaald kan worden, 3 dagen een prachtplek , onder het toeziend oog van het “Droste” vrouwtje, vertrekken we , slingerend over de Binnen-Spaarne door de stad met veel “aha”momenten. Na 6, nog handbediende bruggen, door een brugwachter die meefietst, varen we het Spaarne weer op, langs het oude Cruquiusgemaal, naar de Ringvaart van de Haarlemmermeer. We besluiten op de Kagerplassen een plekje te zoeken, alvorens de tocht te vervolgen. Bij de recreatie-eilanden aan de Balgerij is het rustig en met wat improvisatie t.a.v. de ondiepte ter plaatse, meren we af om 14.00 uur en kunnen we eindelijk genieten van de ontluikende natuur (na een winterseizoen in de stad!).

25 april. Een gedenkwaardige dag, die we vieren op een, voor ons, gepaste wijze: buiten, een met de natuur, genietend van het uitzicht op het altijd bewegende en levende water. En s’avonds een zelfbereid chique 4 gangendiner!!!

27 april. We hebben een reserveschroef gekocht. Altijd handig, daar onze schroef al eerder is beschadigd en gerepareerd. Zo’n schroef weegt ca. 80 kg. en is dus lastig onder de arm te nemen. Daar de leverancier in Rijssenhout woont aan de Ringvaart……… Om 9.30 uur vertrekken we via overbekende wateren, we passeren Weteringbrug, Leimuiden, Burgerveen en onze eigen Westeinder plassen (voormalig vaargebied van onze zeilboot). Om 12.00 uur arriveren we in Rijssenhout, waar we de schroef in ontvangst nemen en na een babbeltje keren we de Avontuur, lunchen aan de Blauwe Beugel en koersen vervolgens aan op een oude ankerplek, vlak vòòr Princessepaviljoen, waar we de palen laten zakken. Dat is nog eens NOSTALGIE!! S’ Avonds varen we met de bijboot naar het restaurant aan de haven, om “onze” dag nog eens dunnetjes over te doen.

28 april. Op deze mooie dag vertrekken we om 10.15 uur. We pikken een palinkje bij Eveleens en dan toch nog maar een paar daagjes in “ons”dorp. We meren om 11.15 uur af in Oude Wetering aan de Kerkstraat. De dagen vullen zich dan met feest op het Dorpspleintje in Weteringbrug, bezoekjes van kinderen en vrienden en tussendoor nog een dagje Braassemmermeer, om ons saunaatje weer eens te kunnen gebruiken (het water om af te koelen is nog ijzig. BRRR!)

1 mei. Op deze “dag van de arbeid” denken we met genoegen terug aan ons werkzame leven, en genieten van de vrijheid……

2 mei. 9.00 uur. Palen omhoog en vertrekken. Eerst even fourageren bij de supermarkt, waar we altijd boodschappen deden, toen we nog landrotten waren en dan verder, Oude Wetering door, waar we een woonboot-genoot uit Zaandam tegemoet varen, dan weer via de Ringvaart naar de Kaag. We arriveren om 12.45 uur op de Zijl, die ons door Leiden voert en 6 bruggen verder verandert de Zijl in Rijn-Schiekanaal. Een heel vriendelijke, afwisselende tocht door (inmiddels) de Vliet, die we in Leidschendam onderbreken om te overnachten. We meren om ca. 14.00 uur af aan de Leidsekade, waarna we een kijkje nemen bij het oude schilderachtige sluisje, waar we morgen door moeten schutten.

3 mei. Om 9.30 uur vaart een boot van Rijkswaterstaat richting sluis en op aanvraag mogen we gelijk mee. Een snelle start….. 2 Bruggen verder vaart een binnenschip achteruit (!?) voor ons uit, langzaam, maar daardoor wel overal achter elkaar brugopeningen. Ook dit water, de Delftse Vliet is heel aantrekkelijk om te bevaren, zeker wanneer Delft in zicht komt. Na 6 bruggen arriveren we op een getipte plek aan de Zuidwal. Er is voldoende plaats, ook voor de , ons bekende, Marijke Alida, die even later ook arriveert. We blijven een paar dagen in Delft om te genieten van deze mooie oude stad (ad 1246), van het Delfts Blauw, Willem van Oranje, Johannes Vermeer, Hugo de Groot e.v.a. We maken een historische wandeling waarbij we o.a. een bezoek brengen aan de Nieuwe kerk (1385 begin bouw), de Oude Kerk (begin bouw 1246) met zijn scheve toren, de Oostpoort (ca. 1400) de vele grachten, de Prinsenhof , verblijfplaats van Willem van Oranje en wonen een authentieke Hoogmis bij in de kapel van H.Geestzusterhuis (ca. 1400) aan de Oude Delft (gracht). Dan nog even een ritje kapper en genieten van kleinkinderen, die ons bezoeken (t’is nog zò dichtbij) en op

6 mei vertrekken we om 9.50 uur en zwaaien onze steiger-genoten gedag! De Delftse Schie voert ons al snel Rotterdam in. Om 11.00 uur laten wij dit rustieke watertje, met de kleine bruggetjes, achter ons en besluiten dan door te varen om vanavond in de natuur te kunnen overnachten. Via de Delfthavense Schie en de oude Parksluizen (sluiswachter krijgt een 10) arriveren we in het enorme havengebied van Rotterdam. Onder het toeziend ook van de Euromast varen we de enorm brede Nieuwe Maas op, geflankeerd aan beide zijden, door gigantisch moderne kantoorgebouwen en torenflats….. en af en toe is er nog een klein stukje historie te zien zoals o.a. de Veerhaven……. Onder de Erasmusbrug en de V.Brienenoordbrug door en dan de enorm drukbevaren Noord op, waar je ogen en oren goed moet gebruiken. Met een prachtig gezicht op Dordrecht steken we de Oude Maas over en varen het Wantij op. Leuk en afwisselend om te bevaren, maar achteraf een minder gelukkige keuze voor de schipper!! Het Ottersluisje, dat toegang verschaft tot de Nieuwe Merwede, wordt voorafgegaan door 2 haakse bochten, waar nauwelijks gedraaid kan worden. De schipper laat zwetend een mooi staaltje stuurmanskunst zien, terwijl de matroos heen en weer rent met stootkussens, maar het lukt. Om 14.45 liggen we in de sluis, voorzien van losse meerpalen en waar we nèt inpassen. Om 15.00 uur varen we de Nieuwe Merwede op en na 7 km tegen de stroom in bij Werkendam stuurboord uit, richting Biesboschsluis, waar een vriendelijke sluiswachter ons binnenlaat.

En dan is er RUST!! Het Steurgat slingert tussen polders en waarden en bij het Nerzienplaatje aan het Gat van Paulus meren we af. Ook hier weer wegens ondiepte wat improviseren, maar het is genoeg voor vandaag en we gaan genieten van natuur en het mooie weer!!

Tot de volgende keer…. Ad en Tineke