ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Trossen los!! 2013

18 April 2013

WELKOM ALLEMAAL !!! Welkom weer op onze “reismee-site” om , met ons, weer op weg te gaan met de Avontuur. Na een lang, lange winter, waar maar geen eind aan leek te komen, zijn we dan op deze stralende zonnige (zon) dag vertrokken, uitgezwaaid door onze vrienden.

We kunnen weer terugkijken op een gezellige winter, met vrienden, kennissen en mede-bootbewoners om ons heen, in de jachthaven Dukra van Zaandam.

De stad, die deze winter haar miljoenen-project feestelijk heeft afgerond: het dempen van de centrum-gracht weer ongedaan maken. Eerlijk is eerlijk : dit project heeft het centrum van de stad opleukt tot een plezierige en gezellige winkelstad……maar ja…. al die miljoenen!?

De stad die het bezoek en verblijf van Tsaar Peter de Grote (300 jaar geleden) herdacht, bezoek kreeg van de replica van de Shtandart, het vlaggeschip van de tsaar, alsmede heimelijk en onaangekondigd van de Russische president Putin.

De stad, die door zijn ligging, vlakbij Amsterdam, en het NS station, waar elke 10 minuten treinen vertrekken naar zowel Schiphol als het Amsterdam Centraal , heel aantrekkelijk is voor boot- bewoners van allerlei nationaliteiten.

Rond 1 april gaat het zwerversbloed bij ons en onze maatjes weer kriebelen en begint de grote uittocht. Als een van de laatsten vertrekken wij op 18 april, met als doel HAARLEM. Om 12.00 uur gaat de William Pontbrug open nadat het “oog” de Avontuur heeft gespot en we varen de Voorzaan op, allereerst om bij de bunkerboot de nodige liters diesel in te nemen. Er moet uiteraard onderhandeld worden over de literprijs, want de voordelige “rode” diesel mag niet meer worden gebruikt!! Om precies 13.00 uur vertrekken we dan echt, het Noord Zeekanaal op. Na een half uur bakboord uit, Zijkanaal C op en dan richting grote sluis te Spaarndam. Bij de Waarderbrug die om 15.00 uur voor ons opent, betalen we per klomp, voor de doorvaart en een paar dagen overnachting, want Haarlem is de moeite van het verblijven waard. We hadden een goede tip gekregen voor een rustige plek, t.o. het havenkantoor aan de Drosteboulevard, vlakbij de voormalige chocoladefabriek.

Dit is het begin van onze reis van dit seizoen, die zuidelijk zal gaan, via o.a. Delft, Rotterdam , Jachthaven Hermenzeil ( voor bezoek aan zoon en schoondochter) vervolgens (?) Antwerpen en verder. Voor ons nog een vraag, nog steeds onder het motto: Niets moet, alles mag.

Lieve groeten van Ad en Tineke