ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

AOW en Potsdam bereikt

12 juli. Het wachten op onze “opstappers” blijkt niet nodig te zijn, want ze komen, bij wijze van verrassing 1 dag eerder en staan plotseling naar ons te zwaaien v.a. de Jahrtausendbrücke. Wat heerlijk, zo’n spontane aktie. Na het uitladen van koffers ed. lopen we gevieren de stad door, lunchen en moeder en dochter gaan winkelen.

13 juli. Het regent pijpenstelen, maar toch, om 12.15 uur vertrekken we, met achterlating van de auto, nadat onze buurman van de “Archimedes” heeft verzekerd er goed op te passen. We varen Brandenburg uit, en stuurboord richting sluis met slechts 1,5 m verval. Dan volgt de Havel, een sterk meanderende rivier met vele oude zijtakken en meer-achtige verbredingen. Doordat het erg slecht weer is en veel regent kunnen we er niet echt optimaal van genieten en zoeken al snel bij Ketzin, een ligplaats. Helaas blijkt dat niet mogelijk voor onze forse dame. Na enig zoeken vinden we een mooie anker/staanplaats in de Havel iets voorbij de splitsing Havel/Havelkanaal/Sacrow-Paretzerknaal/Potsdamer Havel, nabij de Göttinsee. En nog steeds komt de regen met bakken naar beneden en hoewel we “sprong overboord” wel missen, heeft het toch iets intiems en gezelligs op ons achterdek met de kaarsjes aan, midden in de natuur.

14 juli. We vertrekken om 10.15 uur in de stromende regen, vol goede moed, richting Potsdam via de Potsdamer Havel. Dit stuk Havel bestaat o.a. uit vele meren, die allemaal een eigen naam hebben en waar vele kleine haventjes zijn gevestigd. Een prachtig watersportgebied, maar nu, begrijpelijk, even niet. Op het laatste meer, de Schwielowsee gaan we via de nauwe doorgang bij Caputh bakboord uit, de Templinersee op. En dan varen we Potsdam binnen, alwaar we getipt waren voor een mooie kade op KM 23, vlakbij Yachthafen Potsdam aan het eind van de Templinersee. En jawel, om ca. 12.15 uur, lukt het ons, na enig inschikken om hier ligplaats te nemen: een prachtige plek, vlakbij koopcentra en een OV naar het bruisende centrum van Potsdam. (KLIKHIERVOOR STRAATMUZIKANTEN)En bruisend is het, zeker wanneer de Brandenburger Tor (niet te verwarren met die van Berlijn) wordt gepasseerd. Een prachtig brede barokke winkelstraat vol terrasjes en winkeltjes strekt zich uit, met rondom het historisch centrum, waarin zich o.a. de Hollandse wijk bevindt (1734-1742) gebouwd door de Nederlandse architect Johan Bouwman, die daarmee onderdak creëerde voor de Nederlandse ambachtslieden, die de bouw voltooiden van het park Sanssouci met zijn prachtige paleizen. Dit alles i.o.v. koning Frederik de Grote. ’s Avonds gaan we heerlijk dineren aan de Kurfürstendam te Berlijn. We hadden nl. een kleine inschattingsfout gemaakt door te veronderstellen dat Berlijn in 10 min. te bereiken is. Dit blijkt dan 1 uur per trein/tram te zijn……

15 juli. Onze opstappers gaan van boord, helaas! De auto wordt opgehaald vanuit Brandenburg en dan rest nog inpakken en afscheid nemen. Tot ziens!! Het was heel fijn, ondanks het slechte weer.

17 juli. We brengen de dagen door met toeristische ontdekkingstochtjes en vandaag verruilen we “onze” kade voor een plek in de Yachthafen Potsdam. We hebben gereserveerd voor 1 week, i.v.m. een bezoek aan Nederland om een belangrijke verjaardag te vieren. Om 10.00 uur verhalen we naar de haven, waar we kunnen beschikken over water, walstroom, een riante privésteiger en een verzekerde oppas voor onze Avontuur.

18 juli. In alle vroegte vertrekken we om per luxe IC rechtstreeks vanuit Berlijn naar Gouda te reizen. (1 x overstappen). In Gouda worden we opgehaald door de kinderen, o.a. om de auto op te halen, die aldaar is gestald. En dan volgen dagen van het bezoeken van de kinderen (waar we elke keer weer enorm worden verwend) en het verzorgen van de catering/herdenking van de geboorte van een meisje , 65 jaar geleden, in het OLVG te Amsterdam. Voor deze dagen hebben we onderdak o.a. bij èèn van de kinderen in Hilversum, waar ons een koninklijk verblijf is bereid.

22 juli. Op deze belangrijke dag, barst de ZOMER los!!!!

23 juli. Na een heerlijke week, waarin we al onze kinderen, kleinkinderen en vrienden weer hebben ontmoet, vertrekken we vanuit dit warme bad c.q. Hilversum per rechtstreekse IC 147 terug naar Berlijn. Vertrek 13.30 uur en om ca. 20.30 uur stappen we moe, maar voldaan weer aan boord.

24 juli. Aangezien er in Potsdam nog heel veel te bezoeken/bekijken is, èn het nu prachtig weer is, besluiten we om nog even te blijven. We ontmoeten weer enige collega-varenden, w.o. een echtpaar met een luxe motor, genaamd “Avontuur” en er worden weer veel ideeën uitgewisseld. We maken prachtige fietstochten en bezoeken parken en paleizen. Ook herinneringen aan de muur w.o. de Glienicker Brücke, waar tijdens de koude oorlog, spionnen/agenten van oost en west werden uitgewisseld. (veel te zien in o.a. 007 films) En wat dacht je van een sushi-maaltijd om de hoek????

27 juli. Vandaag nog even toeristje spelen, en flink fourageren bij het enorme Kaufland, op 100 m afstand en ….. geht’s los !!

Tot gauw. Ad en Tineke

sylvia oostendorp

Het is toch zo meegenieten van jullie reis door Duitsland!!
ik zit momenteel vast aan huis met een nieuwe forse hernia aanval (morfine helpt) en geniet destemeer van alle mooie verhalen en foto's!
Dank! lieve groet Syl

sylvia oostendorp

P.S. Ik kreeg dit keer 3x jullie bericht toegezonden, maar geen foto's.
Heb wel via de kleine afbeeldingen kunnen kijken.

corrie

Lieve Tineke en Ad, De hartelijke felicitaties Tineke met je 65e verjaardag. Zo te lezen en te begrijpen heb je een fantastische verjaardag gehad.
Na een hele lange periode in Ouddorp zijn we vandaag weer thuis in Alphen. Door jouw interessante reisbeschrijvingen en de zeer prachtige foto's kom ik vandaag niet meer tot uitpakken. Helaas kon ik de verhalen in Ouddorp niet lezen, omdat we daar geen verbinding hebben. Ik wens jullie een voorspoedige voortzetting van deze indrukwekkende reis. Ik heb weer erg genoten.
Een lieve groet van mij.