ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Van Hannover tot Wolfsburg

25 juni. 10.20 uur Als een beroepsschipper vraagt wat onze plannen zijn: blijven of vertrekken, besluiten we voor het laatste. Helaas komt die vraag nèt midden in een enorme regenbui. Bij km 161 denken we te pauzeren maar de hemelsluizen staan nog steeds wijd open, dus de pauze wordt een verblijf. Later lopen we naar de nabij gelegen haven, Yachthafen Hannover, om polshoogte te nemen voor een event. ligplaats en na enig wikken en wegen met de havenmeester, spreken we af voor morgen. Op onze huidige plek ontmoeten we een varend echtpaar uit Zaandam, eigenaren van een prachtige sleepboot, de Nautica II, waarmee we een gezellige avond doorbrengen.

26 juni. Wegens zware windverwachting en moeilijk aan te varen ligplaats/staanplaats (ondiep) vertrekken we om 8 uur (net wakker!) naar de Yachthafen Hannover, een kleine haven, waarvandaan de stad makkelijk per bus te bereiken is. Vandaag echter bezoeken we de Herrenhaüser Gärten, aangelegd in 1638 en te vergelijken met de tuinen van Versailles. Prachtige Baroktuinen, ontworpen door keurvorstin Sophie von Hannover, met een oppervlakte van ca. 50 ha. We dwalen door de Grosse Garten bestaande uit geometrische patronen van lanen, wandelpaden en heggen, (we verdwalen bijna in een labyrint) vol met standbeelden, verschillende kleinere tuinen, met prieeltjes en fonteinen. Een grot uit 1676, is getransformeerd door de Franse kunstenaar Niki de Saint Phalle, tot een walk-in kunstwerk, dat sterk doet denken aan levensblijheid “joie de vivre”. Het bezoeken waard is ook de Berggarten, een enorme botanische tuin, waar ontelbare exotische en heemplanten en bloemen groeien en bloeien. We genieten van o.a. moerasplanten tot vele soorten orchideeën, een 300 jaar oude lindelaan en een expositie van honderden soorten fuchsia’s. (stekkie, Ad?). Volkomen versleten nemen we na afloop de verkeerde bus naar de haven, zodat we onvrijwillig ca. 1 ½ uur door de stad toeren.

27 juni. Vandaag gaan we d.m.v. een toeristische wandeling de stad verkennen. Hannover, de stad aan de Leine, met ca. 500.000 inwoners, die in 1241 stadsrechten verkreeg, blijkt over vele historische schatten te beschikken, zoals o.a. de Marktkerk, 14e eeuw, een voorbeeld van baksteen gotiek, Holzmarkt, een oud plein met historische vakwerkgevels, het prachtige raadhuis van begin 20e eeuw. De moderne Ernst August galerie is ook een bezoekje waard, een winkelcentrum dat plaats biedt aan 150 winkels. Dat alles belopen we tussen de buien door en als we tegen de avond weer uit de bus stappen, stopt een andere bus naast ons en vraagt de chauffeur of alles dit keer wel goed is gegaan……. Zo zijn we in een keer bekende bezoekers!!

28 juni. Prachtig weer!!!! We bunkeren water en vertrekken van onze “staanplaats” om 9.55 uur. Om 11 uur arriveren we bij sluis Anderten een mooie, robuuste sluis uit 1928, waar 9 jaar aan gebouwd is. We krijgen aldaar instructies betr. ligplaats en invaren. Verval 14,7 m, dus dat wordt hard werken. Om 12.00 uur varen we het kanaal weer op, dat veranderd is in een grijze stroom, waarschijnlijk veroorzaakt door de kalimijnen langs het kanaal. Om 15.40 meren we af bij een voormalige aanlegplaats van het passagiersschip “Sophienruh” km 210,8. Een prachtige plek met veel vogels en bossen. s’Avonds genieten we van het dansen van de vuurvliegjes in het bos naast ons……

29 juni. En s’morgens, vòòr ons vertrek om 10.00 uur, fietsen we nog even in deze prachtige bossen. Om 12.15 uur komen we aan bij de sluis Sülfeld, waar we weer keurig naar binnen worden begeleid. En hoera! Drijvende bolders: dus vastmaken en kijken hoe je 9 m naar beneden schut. 13.15 uur Sluis uit en om 14.10 uur meren we af tussen het grote VW complex te Wolfsburg (km 245) en het Centraal Station…. De enige mogelijkheid om af te meren is langs een duwbak, die s’morgens op een nader te bepalen tijdstip zal worden opgehaald. Wat een rust!! En hoe dat allemaal afloopt wordt de volgende keer geschreven.

Tot dan…. Groetjes van Ad en Tineke

Irene

Klinkt allemaal nog steeds ook spannend, maar ook geruststellend en prachtig. Wat een reis zeg. Wij zijn dit ook van plan te gaan doen zoals jullie weten, maar het eerste deel vond ik wel eng klinken zo over de Eem te moeten varenen met die reusachtige sluizen!!b Afijn we spreken elkaar wel.

ellen harkes

wat goed van jullie met zo n groot schip door al die sluizen. ik vond het vroeger met een klein bootje dood eng.iklaat snel wat van me horen hoor Tineke ,maar zeer hectische tijden geweest. Goede vaart verder liefs ellen