ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Avontuur in Duitsland

8 juni. 9.15 uur. We vertrekken, zoals van te voren berekend, met laag water, zodat we het getij mee hebben. Het weer lijkt mee te vallen, ondanks de voorspellingen, dus we gaan…. Er waait een stevige wind en er wordt flink gespuid , dus van de geboden hulp bij het wegvaren, maken we graag gebruik. We verlaten de haven , vriendelijk nagezwaaid, via brug 15 en draaien vervolgens scherp bakboord uit, het Eemskanaal weer op richting de kleine sluis naar het Zeehavenkanaal. Om 10.15 uur verlaten we de sluis, de Eems op, een heel groot water met veel vaarbewegingen, dat veel gelijkenis vertoont met de monding van de Westerschelde. Om 11 uur varen we weer tussen de geleidedammen en genieten van het varen met de stroom mee, die soms oploopt tot 7,5 km/uur. Met de passage van de havenplaats Emden verlaten we Nederland en hijsen de gastenvlag van Duitsland.

DAG NEDERLAND, HALLO DUITSLAND !!!

De wind is inmiddels aangewakkerd en de golven worden steeds hoger. Door de enorm sterke stroming worden er grote hoeveelheden modder van de bodem meegevoerd, zodat we gedurende de komende 50 km door een grote bruine modderstroom varen. Hoge golven slaan regelmatig over het schip heen en laten een vuile bruine film achter op onze Avontuur!! Dat wordt boenen…… Om 15.30 bereiken we de sluis van Herbrum, waar al 8 beroepsschepen liggen te wachten. Per schutting kunnen er 2 schepen in, dus de wachttijd dreigt lang te duren. We krijgen opdracht om bij het tankschip Alina aan te sluiten en tot die tijd, hangen we, slingerend en wel aan een grote meerstoel, want andere mogelijkheden om af te meren zijn er niet. Als we om 17.00 uur eindelijk de sluis verlaten , vinden we ligplaats aan bakboordzijde in een zijriviertje En op dat moment barst er een enorme onweersbui los, die het aanmeren erg bemoeilijkt. Kletsnat en moe zijn we afgemeerd om 17.30 uur. Maar….. niet getreurd: de ligplaats behoort bij een restaurant!!!

10 juni. Na een dagje uitrusten en schoonmaken, vertrekken we van dit idyllische plekje rond 10 uur. Het weer is goed en er is bijna geen beroepsvaart. (zondag!) In de eerste sluis van Bollingerfähr, voorzien van damwanden, blijft het touw van het achterste stootkussen hangen tussen de damwandprofielen en breekt met een enorme knal !! Dat is schrikken, maar daar blijft het niet bij. Onze Avontuur wordt enorm heen en weer geschoven door het snel stijgende water en botst meerdere malen tegen de stootlijsten. (en elke keer leren we weer bij..) Om 11.50 uur,als we de kruising met het Küstenkanaal passeren, gaat de Ems over in het Dortmund-Emskanaal . De oevers worden steeds mooier en dichter begroeid. De volgende sluis Düthe heeft alleen palen om aan te meren en ook daar hebben we geen stootkussens genoeg om schade te voorkomen. Dan roept de sluiswachter dat om 14.00 uur de sluizen niet meer draaien en als we de volgende sluis Hilter aanroepen, raadt hij ons aan: “Opschieten, gassen, anders sluit ik”. Nooit veroorzaken wij golfslag, maar nu wel, omdat we graag in de stad Haren willen overnachten en dan toch deze sluis moeten halen. De lichten staan al op groen, dus we kunnen zo doorvaren. Deze keer gaat alles goed en om precies 14.00 uur varen we de sluis uit. Bij Haren aangekomen is het even zoeken, naar een geschikte ligplaats. We moeten nog erg wennen aan de communicatieve mogelijkheden en zijn nogal onzeker. Heerlijk is het dan als je door landgenoten opgevangen wordt bij de oriëntatieronde door een haven. Om 15.15 uur meren we af in de Emspark Yachthafen, waar we allerlei bewonderende blikken en commentaren te incasseren krijgen. Na bijna 2 uur zijn ongeveer alle passanten langs geweest voor een praatje. We voelen ons prettig hier en besluiten te blijven.

Inderdaad een haven met STIP…. Vriendelijke havenmeester, uitstekende faciliteiten, goed onderhouden, rust en een zeer voordelig tarief. De stad Haren in het Emsland, met een geschiedenis vanaf ca. 1300, is zeker het bezoeken waard. Zeker 40 rederijen hebben hier hun domicilie en er wonen ook veel landgenoten. Zij is gelegen aan een prachtige 375 km lange fietsroute langs de Ems.

13 juni. De plannen om te vertrekken moeten gewijzigd worden, daar het toilet niet meer functioneert. Eerst moet er gewerkt worden om e.e.a. te repareren. En… jawel, het lukt! We kunnen weer verder met plannen maken.

S’Avonds proosten we op 2 van onze kleindochters, die allebei geslaagd zijn voor het middelbaar onderwijs. Hoera !!

14 juni. Om 9.00 uur varen we naar de speciale watersteiger, om water te bunkeren. En als we om 10.00 uur vertrekken, worden we langdurig uitgezwaaid door Jurg en Margret uit Bremerhaven, ook een varend echtpaar, waar we een gezellige tijd mee hebben doorgebracht. We moeten nog 10 sluizen door voor we bij het Mittellandkanaal aankomen, om richting Berlijn te kunnen varen. Sluis nr. 4 is Hüntel, die we om 10.45 verlaten, achter een binnenvaartschip aan, waarvoor steeds de lichten op groen gaan bij elke sluis, dus daar maken we graag gebruik van. In de volgende sluis “Meppen”, (waar we 7,5m omhoog gaan) krijgen we leuke tip van “onze” binnenschipper voor een ligplaats nabij Lingen, ons doel voor vandaag. We verlaten deze sluis om 12.15 uur en de volgende: Varloh, om 13.15 uur. Om 14.45 uur vinden we het genoeg voor deze dag en besluiten t.h.v. km 148,6 nabij Lingen af te meren en te overnachten. Per fiets nemen we een kijkje in de stad Lingen, waarbij we de getipte ligplaats ontdekken. Een goed idee voor de volgende dag.

15 juni. 9.45 uur. We meren af in de Oude Haven , aan een groot plantsoen en gaan vervolgens de stad in. Lingen verkreeg in de 13e eeuw stadsrechten en heeft o.m. van 1597 – 1702 deel uitgemaakt van de Nederlanden. Er is een mooi marktplein en een groot aantal historische bezienswaardigheden, daterend v.a. ca. 16e eeuw. We bekijken dit alles, winkelen, zoeken een internetcafé op en eten in een gezellig restaurantje.

16 juni. We vertrekken om 9.50 uur. Het Dortmund-Emskanal (kort DEK) is een mooie, merendeels brede gekanaliseerde rivier, omzoomd door prachtig en veel groen, die hele stukken kaarsrecht en dan weer slingerend door het landschap stroomt. Het wordt een dag vol sluiswerk over een afstand van 29 km. De sluizen zijn steeds weer een beetje anders en hoewel we in onze literatuur heel veel informatie vinden, zijn er toch altijd weer verrassingen. 5 Sluizen verder, en ca. 40 m hoger op het kanaal, na de sluis Altenrheine leggen we aan bij de aanloop van de oude sluis. Een mooie plek met veel vogelzang (en flinke regenbuien) en waar het kwikstaartje graag even wat insectjes komt zoeken op onze Avontuur. Vandaag slechts 3 binnenvaartschepen ontmoet…

17 juni. Hoera voor alle vaders !! (vaderdag)

We vertrekken om 9.45 uur. Het traject richting Rodde sluizen is wat smal en bochtig. Verder zijn er 2 binnenvaartschepen in de afvaart (voorrang) en dan gebeurt het dat we via de marifoon worden geholpen om de passage netjes te laten verlopen!! Een reden om in het voorbijgaan enthousiast te zwaaien. Om 10.45 uur varen we de sluis uit en arriveren om 11 uur bij sluis Bevergern die ons 8 m omhoog schut. Inmiddels varen we ca. 50 m hoger dan op de Nederlandse wateren. Als we om 12.15 uur de sluis verlaten, zijn we totaal verrast door de prachtige heuvelachtige omgeving, d.w.z. het Teutoburger Wald strekt zich voor ons uit. We varen voorbij de “Nasse Dreieck” een indrukwekkende T-kruising van wateren en bij km 107.3 meren we af bij een “Liegeplatz für Kleinfahrzeuge” met uitzicht op het bovengenoemde woud. Voorlopig is dit de laatste ligplaats aan het DEK, voordat we het Mittellandkanal opvaren, dat ons regelrecht naar Berlijn voert. Eerst maar even genieten van de omgeving zoals o.a. fietsen en wandelen door dat grote bos (van Roodkapje).

Dit was de eerste aflevering van ons Duitse Avontuur.

Tot de volgende keer.

Liesbeth Boswinkel

Spannende verhalen hoor, leuk om jullie zo te volgen. Vriendelijke groeten, Han en Liesbeth

HENDRIKA.....

Reisverslag gelezen, foto,s niet gezien, want er valt [bij mij ] niets te zien.......... Lieve groet.....HM.

Jan en Ineke gladon

Ik heb dat stuk d.e.kanaal verschillende keren gevaren els opstapper op de Ichtus een cement tanker ,en het is leuk om die namen van de sluizen weer voorbij te zien komen .het brengt weer herrineringen boven .Ik wens jullie veel plezier en verder een behouden vaart .
Groeten jan en Ineke.

Rebecca

Leuk deze reis te volgen, die staat bol ons nog op het programma.
Wij varen nu door historisch Vlaanderen en zijn bij Ieper

Denny

Zo dat was een lap tekst zeg.
wel leuk om te lezen, hopelijk niet al te veel schade aan de boot opgelopen met dat botsen...?

Janny

Leuk hoor. De eerste aflevering van Bilderbuch Deutschland met de Hollandse Avontuur; wij hebben de streek verkend per auto en te voet, dus is er veel herkenning. Bij Bilderbuch, 's middags rond 1500 u op NDR was laatst een aflevering over de Ems.