ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Moederdag in Hattem en ook.....vaarwel!!

Bijna 4 weken genieten we, vanuit de goed geoutilleerde jachthaven, van het stadje Hattem en het mooie gebied in de directe omgeving, m.n. het begin en de rand van de Veluwe. We genieten ook van de hartelijkheid van onze gastheer- en vrouw (zoon en schoondochter), van de bezoeken van kinderen, kleinkinderen (Moederdag !) en vrienden en niet te vergeten van het mooie weer. Dit alles wordt afgesloten met een prachtig culinair 4-gangendiner, verzorgd door bovengenoemde zoon aan boord van diens woonschip.

30 mei. En dan is het zover !! Niets houdt ons meer tegen. We vertrekken om 9.45 uur. Vanaf het Apeldoorns kanaal bakboord uit, de IJssel op, naar het Zwolle-IJsselkanaal, via de Spooldersluis. De stroom neemt ons weer mee. Nog even niet met volle overtuiging en snelheid, want even buiten Zwolle op het Zwolle-IJsselkanaal, (ca. 11 uur) roept een zeilkotter met motorpech om een sleepie. Een heel mooi Heckschiff de “ Elbe “ uit 1910, met heel vriendelijke bemanning, moet naar Hasselt. Langszij dan maar en samen tuffen we op wandelsnelheid over het Zwarte Water. Na enig manoeuvreren om de kotter voor de wal van een motorenfabriek te krijgen, nemen we om 12.30 afscheid en vervolgen onze route in ons eigen vertrouwde tempo. Vanaf het Zwarte Water, naar het Zwolse Diep, dan via Kadoeler meer en Vollenhover kanaal arriveren we om 15.15 uur vlak vòòr Blokzijl, waar we afmeren aan een mooie ruime kade met prachtig uitzicht, welkom geheten door een flink aantal nieuwsgierige koeien. Als alles weer stevig vastligt, gaan we even lekker slenteren door Blokzijl, waar het opvallend rustig is. S’Avonds komen de kaarten op tafel om de vervolgroute uit te zoeken. Het weer verslechtert inmiddels flink !!

31 mei . 10.00 uur. Ondanks de regen en het boze wolkendek, besluiten we toch te vertrekken. Het rustieke sluisje van Blokzijl door en via het Noorderdiep, Giethoornse meer, en Steenwijker diep vervolgen wij onze route. Overal langs dit slingerende water staan prachtige, o.a. met riet bedekte, huisjes met mooie tuinen, een ware lust voor het oog. Rond 12.30 uur varen we bakboord uit, het kanaal Steenwijk-Ossenzijl op, waar de eerste, de Thijendijksbrug, lunchsluiting heeft. Prima plek om ook onze “broodjes gezond” te nuttigen. Deze brug, alsook de volgende 3 bruggen worden automatisch en keurig op tijd bediend. Nabij het nationaal park de “Weerribben”, zijn vele aanlegplaatsen gesitueerd, zodat we, bij het zien van naderende inktzwarte wolken , een enorme regenbui dragend, niet lang aarzelen om daarvan gebruik te maken. Ook een mooie plek om niet verder te varen en s’avonds lekker bij ons houtkacheltje te kruipen.

1 juni. Het weer wordt iets beter en als we ontdekken dat het hier heerlijk verblijven is en een echt fiets- en/ of wandelparadijs, besluiten we daar nog een dag van te genieten.

Morgen gaan we weer verder.

Tot dan…….. Ad en Tineke