ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Gelderse IJssel

24 augustus. De passantenhaven te Lochem ligt direct naast de stuw tussen de Berkel, een romantisch riviertje door de Achterhoek, en het Twentekanaal. De kracht waarmee het water naar beneden dendert, maakt het liggen in deze haven een beetje onrustig, maar het bekijken van de omgeving doet ons toch besluiten wat langer dan 1 nacht te blijven. Eerst lekker de markt over slenteren en dan s’middags een prachtige fietstocht door de Graafschap de Achterhoek rond Lochem.

25 augustus. Om 9.30 uur vertrekken we, òp naar de grote sluis van Eefde, waar ook veel beroepsvaart van/naar de IJssel doorheen schut. Het verloopt allemaal uitstekend en om 11.45 uur varen we eindelijk de Gelderse IJssel op. En weer is het een overweldigende ervaring: de grote rivier, die onze Avontuur met een extra stroomsnelheid van 3 km. In de afvaart, richting Deventer voert. Halverwege de dag, t.o. km 935 bevindt zich het baggergat “Gorssel”, een beetje lompe benaming voor een mooi meer, ontstaan na uitbaggerwerkzaamheden, waar we met dit zeldzame mooie weer, heerlijk op de paaltjes kunnen verblijven. Het is even zoeken en uitproberen, want op sommige plaatsen is het meer heel diep. Wat een superervaring om weer eens “zomers” te kunnen genieten!!

26 augustus. Deventer bereiken we vandaag al na 1 uur stroomafvaarts varen. Helaas is de eerste aanblik niet zoals we verwachtten: hele rijen appartementencomplexen bederven het zicht op de stad vanaf het water. Echter voorbij de spoorbrug zien we hoe de oude stad zich prachtig etaleert aan de oevers van de IJssel. Het invaren in de beoogde haven moet razendsnel gaan, want de oevers komen angstig gauw dichterbij. En dan is een “bijna” aanvaring haast niet te voorkomen, als er even niet opgelet wordt. Na telefonisch overleg met de havenmeester van Jachthaven Deventer, hebben we een prima plek aan een kopsteiger, zodat we met een gerust hart en prachtig uitzicht hier tot maandag kunnen blijven liggen. Er is wat hulp nodig bij een van de kinderen, we willen Deventer, een prominente Hanzestad grondig bekijken….. en onze vaste bezoeker staat plotseling in het centrum om ons “even” op te halen! Deventer bekijken, tijdens deze zomer, valt niet mee. Pas na de 3e poging, lukt het ons om bijna droog wat rond te wandelen en te fotograferen!! Een eindeloze hoeveelheid hoekjes, historische panden, nauwe steegjes verrassen ons op onze ontdekking van deze prachtige stad aan de IJssel. We komen in de Kersttijd zeker terug, om het Bergkwartier tijdens het jaarlijkse Dickens festijn te bewonderen.

29 augustus. Om 14.50 vertrekken we richting Hattem, de Jachthaven waar zoonlief de scepter zwaait, om daar een paar weekjes te verblijven. Kinderen en kleinkinderen op bezoek, vrienden, die voor een verblijf van een paar dagen naar ons toe komen varen, en bovendien Hattem zelf, een mooi vestingstadje, met een beschermd stadsgezicht. Ook de ligging in Gelderland aan de rand van de Veluwe, is een item om ons verblijf extra aantrekkelijk te maken. We genieten van een gezellig samenzijn met vrienden en kinderen en melden ons weer, als we verdergaan.

Tot dan!!

Ton en Wil de Vaal

Vorige week, na 6 weken Italie,in de mail box jullie verhalen en foto's gevonden. Jammer van alle regen die in Nederland gevallen is maar ik lees dat het beslist de moeite waard was om de noordelijke provincies te bezoeken.
Nogmaals bedankt voor de reisverhalen ik heb er erg van genoten.