ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Boat and breakfast Avontuur

30 juli. Op weg naar de afspraak met onze volgende gasten, vertrekken we om 9.30 uur uit Leeuwarden, om ten zuiden van de stad weer richting Groningen te gaan. De bruggen draaien spontaan, o.a. ook de bijzondere Slauerhoffbrug (2000) een basculebrug met een ongebruikelijk scharnierpunt. We vervolgen onze route, scherp bakboord uit, via het Van Harinxmakanaal en o.a. Lange Maer, Wijde Ee. Om 11.10 zijn we weer terug op het Prinses Margrietkanaal. Terug langs Stroobos, de sluis van Gaarkeuken om vervolgens via een andere route Groningen aan te lopen. 15.45 uur Sluis Dorkwerd, waar pas na het dreigement van de sluiswachter : “ALS U NIET AANSLUIT, WORDT ER NIET GESCHUT!!” er genoeg plaats ontstaat om onze Avontuur er nog bij te proppen. Een hele sensatie!! Om 16.00 uur verlaten we de sluis met voor ons uit, een stuntelend jachtje, dat niet doorvaart, niet aansluit, en last but not least, niets verstaat van de aanwijzingen. En dat alles terwijl er in konvooi gevaren moet worden door de stad Groningen, een passage voor vandaag van 8 bruggen. Om 18.30 uur leggen we aan de kade Hoge der A aan, langszij een soortgelijk schip, als die van ons (ook gebouwd in Harlingen) met een zeer vriendelijk gezelschap aan boord uit Zwitserland. We bekijken, allebei nieuwsgierig, elkaars interieur en wisselen ervaringen uit. S’Avonds krijgen we een verrassingsbezoek en onze trouwe logé.

31 juli. Langszij liggen kan gezellig zijn, maar zelf aan de kade is altijd prettiger. En zodra die mogelijkheid zich voordoet, verhalen we. Nèt op tijd, want 5 min. later, kunnen we genieten van een voorbijtrekkend konvooi van ca. 25 jachten. Onze gast blijft gezellig nog een nachtje om op

1 augustus, te worden afgelost door een 4 koppig gezelschap: de oudste dochter met man en kinderen. Het boat and breakfast- bedrijf draait op volle toeren. Fourageren, schoonschip maken en dan…. WELKOM!! Even nog lekker wat shoppen en genieten van de stad Groningen, de auto stallen en dan op

2 augustus 11 uur vertrekken we na de opening van de A-brug. De volgende 8 bruggen openen met bijna perfekte timing, alleen moet er in deze provincies rekening worden gehouden met een middagpauze van 1 uur. Om 14.40 uur varen we Drenthe in, tussen km 20 en 19, daar waar het Noord-Willemskanaal een prachtig traject wordt om te bevaren. Een vriendelijke sluiswachter van sluis De Punt belooft ons veel moois! We meren af om 14.50 uur, op korte afstand van die sluis. Een heerlijke plek weer om allerlei zomerse aktiviteiten te beoefenen. Water 22 graden, zon en prachtig helder water! RecreĂŤren is het devies !!!!

3 augustus .10.40 vertrek. Het bijzondere van dit traject is dat de meeste smalle bruggetjes en alle sluisjes met de hand worden bediend. Er moet dus hard gewerkt worden: stootkussens praat aan beide zijden, meehelpen met open/dichtdraaien van de sluisdeuren. En dan denk je vakantie te hebben!! Compensatie voor dit alles: een paar heerlijke luie stoelen op het voordek! 14.40 uur Aanmeren aan de zuid-west kant van Assen t.o. km 0.0. Pogingen om in Assen centrum te komen mislukken, want de lage bruggen zijn zelfs te laag voor de bijboot en bediening is slechts mogelijk tot 17.00 uur. Dan maar 1 km verder de Drentse Hoofdvaart op, om bij de wijk Kloosterveen te fourageren. Een hilarisch moment ontstaat, wanneer er iemand de wal mist bij het afstappen en een zeer elegante landing achterover maakt in de bijboot….. gelukkig niet pijnlijk!! S Ávonds regent het pijpestelen…..

4 augustus. Na een uitgebreid “breakfast” vertrekken we om 10.30 van deze mooie natuurplek. Na 6 bruggen weer een middagpauze en dan passeren we Smilde waar we de droevige resten zien van de kapotgewaaide zendmast. Er volgen weer de nodige sluizen en in iedere sluis past maar 1 Avontuur, die bovendien steeds in staat is, om op de spudpalen haar beurt af te wachten. Zeer relaxed allemaal. Na al het sluiswerk, is het heerlijk zwemmen bij de plek van aanmeren ca. 3 km vanaf Uffelte.

5 augustus. Laatste dag voor onze gasten. Helaas! 10.15 Uur vertrek met als doel Meppel, waarvandaan de trein hen naar Groningen brengt, de plaats waar de auto is gestald. 1e en 2e Uffelterbrug, Uffeltersluis, Haveltersluis, Havelterbrug, Boschkampbrug etc. etc. Grote- en Kleine Kaapbrug, en dan meren we af aan de Prins Hendrikkade te Meppel, een oude bekende plek van 2 jaar geleden. Dan volgt de aktie om de auto te halen, er wordt gepakt en na een snelle hap, nemen we afscheid. We zwaaien tot we niet meer kunnen….. het was oer-gezellig!!

6 augustus. We maken schoonschip, huren een auto en gaan heerlijk uitrusten in de sauna te Zuidwolde.

9 augustus. En met die auto halen we de kleinzoon op, die onze volgende gast zal zijn. Wegvaren doen we niet, het weer is tè slecht. Wel brengen we een bezoek aan het Drukkerijmuseum.

10 augustus. Vertrek om 10.00 uur. Eerst even brandstof bunkeren en dan draaien we om 10.40 uur de Hoogeveense Vaart in, lijkt wat saai, maar is toch goed vaarwater en wordt steeds mooier. Dan volgen diverse sluizen, waarbij we veel plezier hebben van onze matroos, die zich razendsnel verplaatst naar de verschillende posities aan dek. Iets vòòr de Nieuwe Brugsluis te Hoogeveen vinden we ligplaats om 14.30 uur. Regen !!

11 augustus . Vannacht verhaald. Mede door de stormachtige wind en de te slappe bodem, is de achterste spudpaal door de modder gesleept en zodoende liggen nu dwars in de Vaart. Als we om 10.30 uur vertrekken, lijkt de voorste paal (die uiteindelijk de volle 74 ton heeft gedragen) even tegen te sputteren, maar het geluk is met ons en we varen de verlengde Hoogeveense Vaart in om 11.30 u. Een prachtige, maar zeer smalle en ondiepe vaart. 12.00 u ligplaats in Noordscheschut, een pittoreske plek. Goed om o.a. een krantje te kopen en water te bunkeren.

12 augustus. 10.15 uur Vertrek in de stromende regen. Een mooie route, die heel veel concentratie en oplettendheid vereist!! Onze , onmiddellijk oproepbare, matroos zoekt zijn heil maar binnen i.v.m. het slechte weer.

En de Avontuur, zij ploegt voort……. Tot de volgende keer!!

gerda

we hebben het allemaal super gehad,

bedankt,

heel veel liefs en knuffels

Sylvia Oostendorp

Lieve Tineke,
Bedankt weer voor het leuke verslag en de grappige woordspelingen, (schoonschip maken). Jullie hebben het druk inderdaad, hoogseizoen met jullie schip en breakfast. Maar heerlijk voor het kleinkind om matroos te kunnen zijn!!!
Kan jullie schip in ondiep water varen? Is het daar niet te groot en te zwaar voor?
Ik kijk uit naar de vlg avonturen van jullie.
Liefs en groet, Sylvia

Irene

Trouwe alten zo achter elkaar in de reactie ruimte he?
Was het ook een grapje / woordspeling "braekfast and Boat"? Of hebben jullie ook vreemde gasten?
Nou spannend hoor. Ik kan jullie tocht grotendeels volgen; prachtig gebied he. Alleen de Hogeveense vaart hebben we niet gedaan.
Nou geniet maar lekker; wij gaan pas weer eind september! Goede vaart!, Irene + groet van Willem

sylvia oostendorp

Ha Irene, zo hoor ik ook weer iets van jou.
dus jullie zijn ook op al die mooie plekjes geweest? Heerlijk, wat is ons land mooi zo vanaf het water.
Vadaag weer genoten van nieuwe foto's en nieuw verslag! En ja hoor, ik ben in Lochem geweest en herken het stadhuis...!lieve groet van mij, Syl