ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Vakantiegewoel 2011

Op 19 juli, 10.00 uur laten we de stad Groningen, bij stralend weer , achter ons en via de inmiddels bekende Oostersluis en het Van Starkenborgkanaal varen we om 11.30 uur het Reitdiep op, dat ons uiteindelijk naar Zoutkamp zal voeren. Aan Groningen hebben we leuke herinneringen: Allereerst natuurlijk de Martinikerk + toren (AD 1482) . In die tijd de hoogste toren van Europa met 127 m, maar na een brand gedeeltelijk verwoest en herbouwd tot 97 m. Een gezellige markt, goed winkelen, de St. Jozefkathedraal (1887 ontw. Cuypers) bijna identiek aan de Bonifaciuskerk te Alphen aan den rijn, met uitzondering van de mooie slanke toren. En tot slot een heel speciale ontmoeting met ex-buren, gevolgd door een heel gezellige uitnodiging.

Om 11.30 draaien we stuurboord uit, het Reitdiep op. Een mooi rustig riviertje, dat ons , in het begin, aan beide zijden omzoomd door hoge graswallen , maar zich later slingerend door een prachtig wijds landschap, steeds dieper de provincie Groningen in voert, richting Lauwersmeer. Tussen km paal 17 en 18 vinden we een mooie plaats om te genieten van de oorverdovende stilte en prachtige zonsondergangen.

20 juli. Mooi weer! 10.30 uur vertrek. Via o.a. Lammersburen, komen we aan om 12.40 uur te Zoutkamp aan de monding van het Reitdiep, alwaar we een mooie insteekhaven krijgen toegewezen om te verblijven. Even wanen we ons in Noorwegen, en zijn zeer verrast door de uitstraling van dit voormalig vissersdorpje. Tijdens de 80-jarige oorlog werd door de Spanjaarden de schans Zoutkamp aangelegd en rond 1800 legden de Fransen er een Batterij aan. Een historische plaats waar het heerlijk vis eten is !!

21 juli. We verlaten Zoutkamp, via de Zoutkamperril en onder flinke winderige omstandigheden, zoeken we ligplaats op het Lauwersmeer. Het meer dat ontstaan is, toen de Lauwerszee in 1969 werd afgesloten door een afsluitdijk. Het Nationaal Park Lauwersmeer laat zien, hoe de natuur zich ontwikkeld heeft vanaf die afsluiting. O.a. Staatsbosbeheer draagt nu de zorg voor dit prachtige gebied, waar wij heerlijk hebben kunnen wandelen.

22 juli. Wanneer we door de , inmiddels bijna stormachtige, wind rond 5.30 uur worden gewekt en ontdekken dat er een schip rustig onze richting op drijft, losgekomen van het anker, dan zijn we genoodzaakt de palen te hijsen en elders een rustiger plek te zoeken. Later op die (verjaar-)dag besluiten we om alsnog te vertrekken vanaf het zeer onrustige meer, waar grote golven met schuimkoppen onze Avontuur behoorlijk doen stuiteren. Om 16.30 uur leggen we aan bij een veilige steiger aan de Zoutkamperril . Wegens het slechte weer, blijven we hier wonen….. zo ook een jonge zwaluw, die denkt in onze schoorsteen te gaan wonen….. met de nodige lastige gevolgen!!! En wanneer dan op

25 juli, de wind eindelijk wat afgenomen is, en het land om ons heen veranderd is in moerasgebied, waa r de kuddes Schotse Hooglanders doorheen lopen de sjokken en te soppen, vertrekken we weer terug naar Zoutkamp, daar we onze vriendin verwachten, die een poosje met ons mee gaat varen. We leggen aan langszij de “Berina” een oud woonschip, dat ligplaats heeft aan het korte hoofd vòòr de openstaande sluis.

26 juli. Voor de 3e en tevens laatste keer varen we via de Zoutkamperril richting Lauwersmeer, maar gaan dan t.h.v. het Dokkumer Djip scherp bakboord uit. We vinden al gauw bij het Blikplaatgat aan de Kollumer waard, een mooie steiger, waar vandaan we een fijne wandeling (met laarzen!) in de buurt van het Zomerhuisbos kunnen maken. En ook daar weer, veel rust, natuur en prachtige taferelen tijdens de zonsondergang.

27 juli.10 uur vertrek. Inmiddels begint de vakantiedrukte flinke vormen aan te nemen en vindt er veel verkeer op het water plaats zowel naar het Noorden als naar het Zuiden. Veel drukte, veel gestuntel, veel gestress, haast en onkunde betr. vaarregelementen. Alle lof dan ook voor de sluismeester van de Willem Lorèsluis, die e.e.a. vriendelijk, rustig , maar zeer beslist regelt en het sluiswerk verloopt dan ook uitstekend. Om 10.45 uur verlaten we de sluis en arriveren om 12.15 bij Dokkum, waar we ligplaats vinden, vlakvoor de stad. Palen laten zakken en via een simpele uitvinding van onze Willy Wortel aan boord, kunnen we prima aan de wal komen. Voor een bezoek aan het stadje, wel een vereiste… En het is de moeite waard. Dokkum, dat in 1298 stadsrechten kreeg, is zeer nauw verweven met de moord op Bonifacius in 754, hetgeen geleid heeft tot het jaarlijkse bezoek van duizenden bedevaartgangers aan de prachtige Bonifaciuskapel. Het water uit de bron zou een genezende werking hebben! Ook andere bezienswaardigheden, zoals het Waaggebouw, 2 zeer dominante molens en een intieme oude binnenstad nodigen ons uit voor een stadswandeling. S’Avonds genieten we ge-3en van een heerlijk buffet bij de “Deurbreak”.

28 juli. 10.00 uur vertrek. We verlaten Dokkum, via de stadsgrachten en om 10.45 uur varen we de Dokkumer Ie in. Een mooie slingerende rivier, redelijk ondiep en af en toe nogal druk, zodat er behoorlijk hard gewerkt moet worden aan het stuurwiel. 12.00 uur Aankomst te Burdaard, ligplaats nà de Van Steenhuizerbrug, genoemd naar de familie die het dagelijks brood verdiende met de molen de “Zwaluw” een koren-, pel- en houtzaagmolen uit 1875. De molen brandde af in 1972, na blikseminslag. Vanaf 1987 weer in oude staat hersteld en ook door ons, van binnen en van buiten in volle glorie te bewonderen. We fietsen nog een kleine route, later die middag, die ons voert langs de beroemde brug van Bartlehiem (elfstedentocht) en via een bijna overgroeid fietspad door het grasland, naar een prachtige 13e eeuwse , mooi gerestaureerde , zadeldakkerk.

29 juli. We vertrekken na een heerlijk rustige nacht, om 10.00 uur richting Leeuwarden. Een mooie tocht, nog steeds ondiep en af en toe erg druk. Zoals o.a. bij de doorvaart door Leeuwarden. Lange konvooien, die , zowel naar Oost, als naar West, 5 bruggen moeten passeren. Een ware kermis, waarbij we ook heel veel gemak hebben van onze…… spudpalen. We vinden ligplaats vòòr de Hermesbrug, een on-romantische plek, maar vlakbij een mogelijkheid om flink te fourageren voor de komende logeerpartijen. Onze passagiere wordt opgehaald door man en hond en we nemen afscheid van een gezellig bemanningslid, om morgen weer nieuwe gasten te verwelkomen.

We gaan richting Groningen weer….. tot dan!!!!

anneke

leuk om weer te lezen gelukkig komt er mooi weer aan!! is toch altijd lekkerder! lekker buiten eten en buiten leven!! gr. Anneke

Joop ehn Kees

Hallo Tineke en Ad, bedankt voor jullie verslag. Dank zij onze printer kregen we ongevraagd alle verhalen van de laatste periode afgedrukt. Een heel boekwerk van 15 pagina's. We hebben er in Ermelo tijd genoeg voor. Het weer laat ons voortdurend in de steek maar we zitten droog in ons hutje. Als we in een klein tentje zaten met twee kleine kinderen waren we naar huis gegaan. Ach, we zijn al 55 jaar getrouwd...
Met beste groet,
Joop en kees

sylvia oostendorp

Wat een spannend verslag over dat monster onder jullie boot! Maar die stutpalen is zijn geld en moeite meer dan waard geweest, als ik lees hoe makkelijk jullie nu overal kunnen staan en niet bang hoeven zijn dat jullie boot gaat bobberen in de storm. Wat zullen de eigenaars van die dobberende boot geschrokken zijn toen ze het merkten.
Wat leuk dat er af en toe vrienden met jullie een stukje mee mogen varen, dat is nog eens sociaal en gastvrij
Ook heb ik weer genoten van de foto's, wat is nederland mooi, maar het komt ook door jullie artistiek fotografisch oog. Geniet verder en ik kijk uit naar het vlg. verslag. lieve groet, syl