ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Spudpalen = meer vrijheid ...... Monster in de schroef!!

1 juli. De spudpalen omhoog en varen maar….. het blijft nog heel nieuw en wonderlijk. Geen gestress met touwen en stootkussens, zodat we langzamerhand gaan beseffen, hoeveel dit alles kan bijdragen aan ons “vrije” gevoel. En dat al die mosselen niet meer meereizen is ook goed te merken, daar we met hetzelfde toerental een hogere snelheid bereiken (nou ja: ons gem. 10 km/uur).

De Eem weer uit, achtereenvolgens Eemmeer, Nijkerkernauw, de sluis van Nijkerk uit om 11.10 uur en om 12.30 lopen we de “Aanloophaven” van Zeewolde binnen. Daar er even wat geklust moet worden bij 1 van de kinderen, boeken we voor 2 nachten. Comfortabele haven, fijn uitzicht, maar het blijft Nieuw Land. Goed voor het boodschappen doen, een kappersbezoek en s’avonds lekker snoepen van alle oosterse hapjes, aangeboden tijdens de Pasar Malam o.i.d., terwijl de band Massala (kent u die nog) heerlijke ritmische, toepasselijke muziek ten gehore brengt.

3 juli. 10.30 uur. We verlaten Zeewolde, via het Wolderwijd en zien aan stuurboord Harderwijk met het Dolfinarium voorbij trekken. Veluwemeer, het steeds smaller wordende Drontermeer, en dan volgt de Roggebotsluis, die we om 14.00 uur verlaten. Eenmaal op het Ketelmeer kijken we uit naar een overnachtingsplaats, die we al gauw vinden t.o. Ketelhaven. Naast het slibdepot IJsseloog gelegen in het Ketelmeer is een soort jungle ontstaan, alwaar prachtig geankerd kan worden. Even checken of het hier diep genoeg is voor onze paaltjes en om 15.00 uur staan we onbeweeglijk vast. Een heerlijk stuk natuur met heel veel vogels.

4 juli. Met die vogels, die altijd vroeg uit de veren gaan, gaan wij mèt hen vroeg uit bed, want we willen gebruikmaken van de , vaak, winstille ochtenduren bij het varen naar Lemmer, via het IJsselmeer. Langs het schilderachtige Urk, wat veel van zijn schoonheid zal moeten inleveren, wanneer de plannen om nog veel meer windmolens te plaatsen, als die er nu al staan, doorgaan. Om 8 uur al, ronden wij de Rotterdamse Hoek en arriveren bij de Prinses Margrietsluis om 9 uur. Nog een uurtje geduld en we liggen (staan!) weer op eén van onze favoriete plaatsjes: de Grote Brekken!! Natuurlijk blijven we hier even hangen om van zon en water te kunnen genieten. Al gauw heeft de “Quo Vadis” uit Lemmer ons gespot en wordt er een gezellig koffiebezoek afgesproken, zodat we weer even kunnen bijpraten na 2 jaar live afwezigheid. Daar we een reunie-afspraak hebben met een wandel-vakantiegroep in de omgeving van Groningen moeten we doorgaan.

6 juli. We vertrekken richting Grouw, om even flink te fourageren (met onze fietsjes). We vinden rond 3 uur een mooi plekje aan het Pikmeer om te overnachten en wegens een naderende storing gaan we op 7 juni alweer vroeg onze route vervolgen via het Prinses Margrietkanaal. Om 11.50 uur stopt onze kaart van Friesland en gaan we over op de atlas van Groningen. Bij km paal 28 is een kleine insteekhaven in het dorpje Gerkesklooster, nog nèt in Friesland. Dè plek, om even de benen te strekken, en te fietsen. Een gezellig eetcafètje is er zelfs ook nog te vinden.

8 juli. Vergezeld van zon en harde wind, verlaten we Friesland om 9.30 uur en strijken de Friese gastenvlag. We zijn blij dat we lekker kunnen opschieten: de sluis bij Gaarkeuken vlot lekker en om 12.15 uur arriveren we via het Aduarderdiep, de Kinderverlatenbrug bij Hoogkerk, die op “geen bediening” staat tot 13.00 uur. Helaas gaat alles vanaf dat tijdstip in een vertraging, door slapende brugwachters en vergeten brugopeningen. Boze telefoontjes naar het waterschap helpen, maar toch, veel wind, ’n smalle sloot en weinig water, maken de schipper niet gelukkig. Ook de ontmoetingsplaats, een werfje bij De Poffert, is nogal ongelukkig voor de Avontuur en terwijl er een heel gevecht plaatsvindt om aan de wal te komen, met uitstekende hulp van de eigenaar van de werf, horen we gerommel onder de boot, gevolgd door een harde klap, en dan om 15.45 uur zwijgt de motor…..

Even voelen we ons helemaal verslagen en hebben we nergens meer zin in. Maar dan slaat de ondernemingslust weer toe en gaan we op zoek naar de oorzaak van deze pech. Het blijkt dan een grote oude boomstam te zijn, die zich dwars onder schip heeft klemgezet, tussen een schroefblad en de hak.

Op 8 juli, als we toch gedeeltelijk het reunie-weekend bijwonen, doet Pieter, de werfeigenaar, onderwater, vergeefse pogingen om het monster los te wrikken en besluiten we as. maandag e.e.a. op te nemen met de verzekering. De reunie is een (wandel)feest o.a. met een gezamenlijke maaltijd ab MS Avontuur waarbij 2 gasten gebruik maken van onze “boat and breakfast” aanbieding!! Zeer geslaagd!!

11 juli.Het, door de verzekering, opgetrommelde duikbedrijf had binnen 10 min. de schroef vrij en toonde ons het houten monster. 2 Schroefbladen hebben lichte schade, waarvoor we in het najaar weer de helling op moeten. De opluchting is groot en dan vallen we in de volgende schrik, als in de nacht van 13/14 juli plotseling het schip scheef hangt. Dit wordt veroorzaakt door het flink zakkende waterpeil, zodat de Avontuur a.h.w. droog komt te liggen. Een nachtelijke aktie van ons beiden, zorgt ervoor dat ze weer gaat drijven en tevreden gaan we dan maar weer slapen. Tussen dat alles door hebben we genoten d.m.v. fiets en bijboot van de omgeving van o.a. het Leekstermeer en van gedwongen rust als we nog wat verwaaid liggen.

Op 15 juli vertrekken we om 10.00 uur richting Groningen-stad. De terugweg verloopt dit keer uitstekend en via het Van Starkenborgkanaal en de Oostersluis, varen we om 1 uur de stad in en vinden een prima ligplaats.

Gezellige stad, hoor!! Tot de volgende keer.

Verena

ja de avontuur houdt je jong, al ga ik ook denken, dat zo'n avontuur als je jong bent toch heel anders wordt ondergaan. Meer rek en energie. Veranderen is op leeftijd ook weer moeilijker, want zo'n reis leert je veel waar je geen notie van had, maar waar je wel rekening mee moet houden. Al is een boomstam of touw iets wat altijd en bij iedereen gebeurt, maar varen heeft zoveel meer ervaringswijsheid. Houd moed en jullie genieten genoeg om het in evenwicht te houden......

Manon Schaperkotter

Ha lieve familie,

jeetje mina, het "avontuur" blijft maar doorgaan bij jullie. haha het houdt jullie jong! Ik ga jullie gauw mailen met alle verhalen van de lisserweg...

x non

ine castelijns

Hi guys, wat wederom leuke verhalen uit het noorden des lands.Fijn te horen, dat jullie genieten.Het leven is toch vaak zo gek nog niet!Hartelijke groet van Ine

Corrie

Lieve mensen, wat jullie allemaal niet meemaken het is gewoon monsterlijk.Maar gelukkig jullie kunnen weer verder.Tineke wat heb je weer schitterende foto's gemaakt.Die prachtige luchten,wat zou ik ze graag schilderen.Hopelijk gaat nu alles voorspoedig.Een lieve groet v.Corrie.