ms-avontuur.reismee.nl van Tineke en Ad.

Belgen zijn BELGEN

Wij houden van België en de Belgen. Soms kun je een glimlach niet onderdrukken, als er gekke dingen gebeuren (Belgenmoppen) . Maar op het water zijn ze minder vriendelijk..........................

Undecided
Undecided

20 Augustus. 9.30 uur afvaren, vervolgens 3 sluizen met ieder 10 m verval, zodat we na ruim 3 uur en 30 m lager, Hasselt binnenvaren, stad van speculaas en jenever. De ingang van de stad vanaf het Albertkanaal, wordt geflankeerd door resp. 3 gigantische gastanks aan de ene kant en een grote silo aan de andere kant. Welkom watersporter!! Maar dat alles wordt ruimschoots goedgemaakt, want de stad viert feest. Mariafeesten, een traditie sinds 1634. Eèns in de 7 jaar is de hele stad versierd met bloemen, sfeervolle verlichting, historische taferelen en afbeeldingen van Virga Jesse (= Maria). Zelfs de jachthaven heeft een groot zeil hangen met een afbeelding van Maria, omringd door prachtige bloemstukken en fonteinen. Het is een heel unieke ervaring, die je nòòit meer meemaakt, om het Ave Maria van Schubert te horen bij het aanmelden in het havenkantoor. De havenmeester had er zo zijn ideeën over!! S'Avonds, alsook de volgende dag bezoeken we de stad, die in opperbeste stemming is. Werkgroepen, straatcomitees, de zgn. 'rotten' hebben gezorgd voor alle prachtige versieringen en aangepaste etalages, alles als decor van 3 grote 'ommegangen '= processies, die het hoogtepunt vormen van de Mariafeesten. Zelfs drankjes en menuutjes krijgen de naam van Maria. Uiteraard worden er overal in de prachtige kerken concerten gegeven, er vinden theateruitvoeringen en vertellingen plaats op pleintjes en er zijn vele tentoonstellingen. Kortom: nog een extra nachtje Hasselt.

22 Augustus. 9.50 Uur en dan al 200 m keurig recht achteruitvaren. Knap werk, schipper! We draaien het kanaal Dessel-Kwaadmechelen op, een saai, redelijk rustig traject, zonder enige mogelijkheid om aan te leggen, tot aan Mol, waar we in de omgeving van het Zilvermeer, via een bord worden uitgenodigd af te meren. Alleen heeft men vergeten dat deze aanlegsteiger zich bevindt in een zgn. 'ski/snelvaart-traject', zodat je daar op een mooie zondagmiddag behoorlijke deining van krijgt, zelfs met onze 60 tonner. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt met bijv. een jacht van ca. 10 m. Maar als s'avonds de rust neerdaalt over het water, is het hier heerlijk, zodat we rustig kunnen genieten van ons saunaatje. We blijven ook nog de volgende dag, om in de prachtige bosrijke omgeving wat te fietsen.

24 Augustus. Om 10.10 uur varen we af, richting Turnhout via het smalle kanaal Dessel-Schoten-via-Turnhout. Een prachtig bosachtig kanaal, met een geringe diepgang, zò gering, dat geladen beroepsschepen in de afvaart niet harder kunnen varen dan 3-4 km/uur. Passeren is al een hele toer, dus oplopen is bijna onmogelijk, zodat het voor ons een heel lange dag wordt. We varen nl. achter de zwaar geladen ROMI uit Maasbracht, die ons vriendelijk vraagt of ze moet proberen ons voorbij te laten, maar we hebben geen haast en het is hier prachtig! Hoewel , na 6 uur stapvoets varen, zijn we het wel zat en heel blij als we om half 5 in de haven van Turnhout arriveren. Inmiddels is de wind zodanig aangewakkerd, dat we blij zijn met de, ons opwachtende, hulp bij het aanmeren in een box. We blijven hier 2 dagen, want Turnhout heeft, boven verwachting, vele historische schatten, zoals de Bloemkens gang, een Middelleeuws steegje, het kasteel van de hertogen van Brabant, de collegiale St.Pieterskerk en het Begijnhof, met museum, dat op de werelderfgoedlijst van de Unesco is opgenomen. De inwoners van de stad zingen terecht:'Stadje van m'n hert'. En als fietser kun je hier ook je hart ophalen.....

26 Augustus. Om 9.25 gaan we de terugtocht beginnen. Gelukkig geen geladen beroepsschip voor ons, dus met de toegestane max. snelheid van 7 km/uur + 4 bruggen, die open moeten, leggen we deze keer dit traject af in 4 uur. Om 13.40 uur meren we af aan de loswal bij Dessel/Sas (=sluis) 4, waarna we nog genoeg energie over hebben om een grote fietstocht te maken door de Belgische Kempen, via de Abdij van Postel.

27 Augustus. We varen om 11 uur af naar Jachthaven Zilvermeer 'Port Aventura' (wat voelen we ons hier thuis) , zodat onze verwachte bezoeker hier makkelijk kan inschepen en zijn auto achterlaten. In afwachting van zijn komst nog even rond het prachtige Zilvermeer fietsen en een bezoek brengen aan de uitkijktoren van Sas 4, die een schitterend uitzicht vanaf grote hoogte biedt over de kanalen en meren in de regio. Na een gezellige avond, en een heerlijk sauna/avontuur, is het lekker slapen aan het rustige Zilvermeer.

28 Augustus. Om onze passagier de gelegenheid te geven een klein stukje mee te varen en (heel belangrijk) om een extra handje te hebben bij de 3 komende sluizen, varen we vast terug naar de loswal bij Dessel, zodat we direct mee kunnen varen, als een schip zich in die richting begeeft hetgeen op

29 Augustus om 11.15 plaatsvindt, zodat we al om 12.15 uur 3 sluizen hebben gehad. Het geheel verloopt razendsnel, terwijl we toch gemiddeld met 4 m verval per sluis te maken hebben. Bij de laatste sluis krijgen we van de 'sassenier ' (= sluiswachter) toestemming om aan de watersteiger te gaan liggen om onze passagier in staat te stellen van boord te gaan. En dan treedt een heel scenario in werking: fietsen naar de auto, fietsen in de auto, terugrijden naar de boot, fietsen uit de auto. Dag lieve zoon, het was weer bere-gezellig!! Die middag varen we verder over het kanaal Herenthals-Bocholt, alwaar we ter hoogte van Neerpelt 1½ uur moeten wachten, omdat er midden in het kanaal een Internationale Kano-regatta wordt gehouden, en dus voor doorvaart gesloten. Handig, dat we waren geïnformeerd.(niet dus!) Ons doel: Bocholt, om morgen weer in Nederland te zijn, lukt niet, zodat we een stukje terugvaren voor een nachtje aan de steiger te Bree. Na precies 1 maand en 2 dagen zijn we hier weer terug van een rondje kanalen door Ned./Belgisch Limburg en Brabant.

30 Augustus. Inmiddels hebben we te maken met koud en stormachtig weer. We wachten tot 16.00 uur, tot de wind wat is afgenomen, en gaan dan toch varen, ondanks de , af en toe, hevige regenbuien. We meren om 18.00 uur af bij een voormalige douanepost, precies tussen België en Nederland.

TERUG IN NEDERLAND. 31 Augustus. Via het laatste deel van de Willemsroute varen we naar Weert m.n. naar de bekende ligplaats aan de kade, om o.a. van daaruit per OV een verjaardagsfeest in Bodegraven bij te kunnen wonen.

2 September. Voldaan, na een prachtig feestje en flink wat schoonmaakaktiviteiten vertrekken we om 9.45 uur via de Zuid Willemsvaart richting Helmond. Wat heerlijk, om terug in Nederland, weer vriendelijk behandeld te worden door de brug/sluiswachters: iets waar het in België weleens aan ontbrak. De Dorpsbrug-wachter zwaait ons na met een uitbundig 'tot ziens'en verder gaat de reis, en als we bij Nederweert bakboord uit gaan, hebben we de Willemsroute afgerond. Na 6 sluizen met gemiddeld een half uur per sluis, meren we af aan een kade, direct na de brug Oranjelaan te Aarle-Rixtel aan het begin van het prachtige Wilhelminakanaal.

3 September. We gaan op zoek naar een geschikte plaats om aan de nodige afspraken op de wal te kunnen voldoen, zoals de dubbele verjaardag van dochter en kleinzoon, alsook het afscheid nemen van onze vaste bezoeker, die een lange reis gaat maken !! Het is dan handig om dat alles gecombineerd met de auto/OV te doen, hetgeen aan de kade van Ekkersrijt te Son prima te organiseren is. Dan volgen een paar fijne dagen. We krijgen bezoek van 2 prachtige kleindochters met papa en mama uit Eindhoven, en inmiddels is de Thor III bij ons aangeschoven met haar gezellige bemanning. De gezamenlijke dinertjes, hapjes en drankjes, en gesprekken vliegen over en weer, maar op 7 september moeten onze vrienden helaas weer vertrekken. We zwaaien hen uit, en bereiden ons voor op het vertrek van onze wereldreiziger/jongste zoon. Als we hem dan òòk uitgezwaaid hebben, wat iets minder eenvoudig aanvoelde, dan gaan we weer verder met onze Avontuur. Wie weet wat we nu weer allemaal tegenkomen en meemaken...................

Tot gauw !!

Joop en Kees

Hallo Daar,
wij komen met ons houten hutje op de Veluwe niet zo ver meer, maar zijn gelukkig. Wij genieten op afstand ook van jullie verhalen. Goede en behouden vaart!
Joop en Kees Baart,
en dat rijmt ook nog!

Mari en Nel Schellekens Duffels

Lieve Tineke en Ad,

Zo te lezen gaat het goed met jullie.
Stampersgat, uitzicht en rust is ook wat waard.
En de mooie komende herfstkleuren onderweg.

In de Oudenbosch basiliek hebben we ook eens foto's
gemaakt. We waren een paar dagen bij de Markizaat,
een natuurgebied bij BergenopZoom.
En hebben daar o.a. de blauwborst gehoord en gezien.

In Oirschot zijn we met het Kunstgenootschap van Oss
geweest, en hebben daar geschilderd.

De herfstkleuren zijn al te zien op een foto van jullie.

Gisteren zijn we naar een vogelkijkhut geweest in de
buurt van Grave. En prachtige groep nijlganzen,
kievieten en zwarte runderen gespot.
Erna een pannenkoek gegeten in de buurt om de file
te ontlopen.
Dit was weer ons eerste uitstapje na de operatie van
Mari, 25 aug. Alles gaat goed volgens de internist,
cihirurg en Mari. Wel rustig aan voorlopig.

Gisteravond zagen we de ondergaande zon en volle
maan. (Wat wil je nog meer)

We hebben opnieuw genoten van jullie verslag.
Een heel goede vaart.

Hartelijke groeten, en liefs,